رسالة علمية / مشروع بحثي

مدى استخدام معلمي التربية الإسلامية بالمرحلة المتوسطة في المدينة المنورة للمهارات التدريسية القائمة على الذكاءات المتعددة

Title degree to which Islamic education teachers use teaching skills based on multiple intelligences in middle schools in Al-Medina

الباحث الرئيس خالد أحمد حامد العلوني
التخصص: التربية
المستخلص: هدف البحث الحالي إلى تعرف مدى استخدام معلمي التربية الإسلامية بالمرحلة المتوسطة في المدينة المنورة للمهارات التدريسية القائمة على الذكاءات المتعددة، ولتحقيق الهدف من البحث استخدم الباحث المنهج الوصفي المسحي، وقام بتصميم استبانة تكونت من (64) عبارة موزعة على ستة محاور شملت الذكاء اللغوي، والمكاني، والشخصي، والاجتماعي، والمنطقي ، والجسمي الحركي، ثم طبقت على عينة تم اختيارها بالطريقة العشوائية الطبقية، وقد تكونت من (251) معلما من معلمي التربية الإسلامية بالمرحلة المتوسطة، وتمثلت الأساليب الإحصائية في معامل ارتباط بيرسون للتأكد من صدق الأداة، ومعامل ألفاكرونباخ للتأكد من ثباتها، والنسب المئوية والمتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية للمهارات التدريسية القائمة على الذكاءات المتعددة، والاختبار التشخيصي للتأكد من الاعتدالية، واختبار كروسكال واليس للكشف عن الفروق، واختبار مان وتنيي لمعرفة اتجاه الفروق في متغيرات الدراسة، وأشارت نتائج البحث إلى أن استخدام معلمي التربية الإسلامية بالمرحلة المتوسطة بالمدينة المنورة للمهارات التدريسية القائمة على الذكاءات المتعددة جاء بدرجة متوسطة بمتوسط حسابي مرجح (83,2)، ووفقا للمتوسطات الحسابية للذكاءات المتعددة جاء الذكاء الاجتماعي في المقدمة ثم الذكاء الشخصي ثم الذكاء الجسمي الحركي ثم الذكاء المنطقي ثم الذكاء اللغوي وأخيرًا الذكاء المكاني.
Abstract: The study aimed to determine the degree to which Islamic education teachers use teaching skills based on multiple intelligences in middle schools in Al-Medina , The researcher used the descriptive survey approach, where by a questionnaire was designed for the study and it consisted of (64) statements distributed among six types of intelligences ( linguistic, visual, personal, social, logical, and kinesthetic) , the study was applied to a sample chosen by the stratified random method from all education offices in Medina, and the number of sample individuals reached (251) teachers of Islamic education in the middle school, The statistical methods were represented in the Pearson Correlation Coefficient to ensure the validity of the tool, the Alphachronbach coefficient to ensure its stability, percentages, arithmetic averages ,deviations exhibited by teaching skills based on multiple intelligences , The diagnostic test to confirm moderation, the Kruskal-Wallis test to detect differences, and the Mann and Tiny test to find the direction of differences in the study variables. The study reached the following results: The results showed that Islamic education teachers use teaching skills based on multiple intelligences in middle schools in Madinah with medium degree with weighted arithmetic mean of (2.83). The intelligences were ranked in descending order according to the higher arithmetic mean order for each axis of social intelligence, then personal intelligence, then kinesthetic intelligence , Then logical intelligence, then linguistic intelligence, and finally visual intelligence.
المشرف على البحث: عبدالحكم سعد محمد خليفة
تاريخ إنجاز البحث: 05.12.2020
تاريخ المناقشة: 04.21.2021
أعضاء لجنة المناقشة :
تحويل التاريخ