رسالة علمية / مشروع بحثي

فاعلية استخدام تقنية الواقع المعزز في مقرر الفقه لتنمية مهارات التفكير البصري لدى طلاب الصف الثاني المتوسط

Title The effectiveness of using augmented reality technology in the jurisprudence textbook to develop visual thinking skills among second-grade intermediate students

الباحث الرئيس ماجد عبدالله يحيى متمبك
التخصص: التربية
المستخلص: هدفت الدراسة إلى الكشف عن فاعلية استخدام تقنية الواقع المعزز في مقرر الفقه لتنمية مهارات التفكير البصري لدى طلاب الصف الثاني المتوسط، ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم الباحث المنهج شبه التجريبي القائم على التصميم التجريبي، وتكونت عينة الدراسة من (80) طالباً من طلاب الصف الثاني المتوسط في متوسطة عبد الرحمن الغافقي بمدينة الدمام وتم تقسيم الطلاب إلى مجموعتين متكافئتين، (40) طالباً في المجموعة الضابطة و (40) طالباً في المجموعة التجريبية، وتمثلت أداة الدراسة في اختبار مهارات التفكير البصري، وتمثلت الأساليب الإحصائية في صدق المقارنة الطرفية، للتحقق من صدق الأداة، ومعامل الارتباط بيرسون لإيجاد صدق الاتساق الداخلي للاختبار، واختبار كيودور- ريتشاردسون لحساب معامل الثبات، ومقاييس الكشف (الاعتدالية والتجانس)، واختبار T. Test للتحقق من التكافؤ بين المجموعتين وإيجاد الفروق بينها، ومربع إيتا لقياس حجم الأثر، وتوصلت نتائج الدراسة إلى وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى دلالة (0,05) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في درجات اختبار مهارات التفكير البصري لصالح المجموعة التجريبية.
Abstract: The study aimed to reveal the effectiveness of using augmented reality technology in the jurisprudence textbook to develop visual thinking skills among second-grade intermediate students. To achieve the objectives of the study, the researcher used the semi-experimental approach based on experimental design, and the study sample consisted of (80) students of the second intermediate grade in Abdul Rahman Al Ghafiqi Intermediate School in Dammam. The students were divided into two equal groups, (40) students in the control group and (40) students in the experimental group. The study tool was a test of visual thinking skills. The statistical methods were represented in the validity of the peripheral comparison. To verify the validity of the tool, the Pearson correlation coefficient to find the validity of the internal consistency of the test, the Kiodor-Richardson test for calculating the coefficient of stability, and measures of detection (moderation and homogeneity), and the T. Test. To verify parity between the two groups and find differences between them, and the ETA square to measure the size of the effect. The results of the study found that there was a statistically significant difference at a level of significance (0.05) between the mean scores of the experimental group and the control group students in the test scores of visual thinking skills in favor of the experimental group.
المشرف على البحث: عبدالرحمن يوسف احمد شاهين
تاريخ إنجاز البحث: 04.05.2020
تاريخ المناقشة: 11.24.2021
أعضاء لجنة المناقشة :
تحويل التاريخ