الدلالات التربوية المستنبطة من كتاب أحكام القرآن للعلامة ابن العربي المالكي رحمه الله ومدى تطبيقها في المرحلة الثانوية بجمهورية غينينا من وجهة نظر المشرفين
Title : Educational implications deduced from the book Ahkam al-Qur’an by the scholar Ibn al-Arabi al-Maliki, may God have mercy on him, and the extent of its application in secondary school in the Republic of Guinea according to the view of supervisors
الباحث الرئيس محمود باري
التخصص: التربية
المستخلص: عنوان الدراسة: الدلالات التربوية المستنبطة من كتاب أحكام القرآن للعلامة ابن العربي المالكي رحمه الله ومدى تطبيقها في المرحلة الثانوية بجمهورية غينيا من وجهة نظر المشرفين، العام الدراسي:( 2022م-2023م)
هدفت الدراسة إلى معرفة مدى التزام معلمي المرحلة الثانوية بجمهورية غينيا بالدلالات التربوية المستنبطة من كتاب أحكام القرآن للعلامة ابن العربي المالكي رحمه الله، والكشف عن دلالة الفروق في استجابات عينة الدراسة وفق متغيرات المستوى التعليمي والتخصص، وعدد سنوات الخبرة في التعليم، وعدد سنوات الخبرة في الإشراف التربوي، واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي. وقام الباحث بتطبيق استبانة على عينة عشوائية بسيطة قوامها (155) مشرفاً، وتم استخدام عدد من الأساليب الاحصائية من أهمها المتوسط الحسابي، واختبار T –Test واختبار ANOVA . وأظهرت النتائج التزام معلمي المرحلة الثانوية بجمهورية غينيا بالدلالات التربوية المستنبطة من كتاب أحكام القرآن للعلامة ابن العربي المالكي رحمه الله بدرجة متوسطة، بمتوسط حسابي (3.19). وجاء التزام المعلمين بالدلالات الأخلاقية المستنبطة من الكتاب في مقدمة المحاور المتحققة، يليها التزامهم بالدلالات الجسمية، ثم التزامهم بالدلالات الاجتماعية، يليها التزامهم بالدلالات العلمية، بينما يأتي في المراتب الأخيرة التزامهم بالدلالات الإيمانية، والتزامهم بالدلالات التعبدية، كما أظهرت عدم وجود فورق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات استجابات مشرفي المواد التربوية تعزى لاختلاف المستوى التعليمي والتخصص وعدد سنوات الخبرة في الإشراف التربوي. بينما وجدت فروق تعزى لاختلاف عدد سنوات الخبرة في التعليم في اتجاه التوصية المشرفين الذين لديهم أكثر من عشر سنوات خبرة.
Abstract: Subject: Educational implications deduced from the book Ahkam al-Qur’an by the scholar Ibn al-Arabi al-Maliki, may God have mercy on him, and the extent of its application in secondary school in the Republic of Guinea according to the view of supervisors
The study aimed to find out the extent of the commitment of secondary school teachers in the Republic of Guinea to the educational implications deduced from the book Ahkam Al-Quran by the scholar Ibn Al-Arabi Al-Maliki, may God have mercy on him, and to reveal the significance of the disparities in the responses of the study according to the variables of the educational level and specialization, the number of years of experience in teaching, and the number of years of experience in supervision. The study relied on the descriptive analytical method. The researcher applied a questionnaire to a simple random sample of 155 supervisors, and a number of statistical methods were used, the most important of which are arithmetic mean, T-test and ANOVA test. The results showed the commitment of secondary school teachers in the Republic of Guinea to the educational implications deduced from the book “Ahkam al-Qur’an” by the scholar Ibn al-Arabi al-Maliki, may God have mercy on him, to a medium degree, with an arithmetic average of (3.19).
The teachers’ commitment to the ethical indications deduced from the book came at the forefront of the achieved axes, followed by their commitment to physical indications, then their commitment to social indications, followed by their commitment to scientific indications, while coming in the last rank their commitment to faith indications, and their commitment to devotional indications. It also showed that there are no statistically significant differences between the averages of the responses of the supervisors of educational materials due to the difference in the educational level, specialization and the number of years of experience in educational supervision. While there were differences between supervisors due to the disparity of years of experience in teaching who have more than ten years of experience.