رسالة علمية / مشروع بحثي

" معجم سياقي لألفاظ الإقامة في العربية المعاصرة للناطقين بغير العربية "

Title A Contextual Lexicon of Residence Lexis in Contemporary Arabic for Non-Arabic Speakers.

الباحث الرئيس أمين محمد الحسن دده محمد
التخصص: إعداد وتدريب المعلمين
المستخلص: الهدف: صناعة معجم سياقي موجه للناطقين بغير العربية، وتتألف مداخله من ألفاظ الإقامة، مع استعمالاتها السياقية؛ لصلتها الوثيقة بحياة المتعلم اليومية، ولارتباطها الوثيق بالجانبين الثقافي والاجتماعي لأهل اللغة، وتوقف المتعلّم على سمات الثقافة العربية ودورها في التشكيل اللغوي العربي. المنهج: استخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي. وأفاد الباحث من معطيات نظريتين لغويتين حديثتين، هما: نظرية الحقول الدلالية (semantic fields)، ونظرية السياق (contextual theory). وجمع ألفاظ الإقامة في المعجم من (معجم اللغة العربية المعاصرة) للدكتور أحمد مختار عمر، وجمع السياقات اللغوية من مدونة حديثة، هي: المدوّنة العربية (Arabia Corpus)، وقد اختار الباحث من مجالاتها ما يحقق أهداف البحث. وتوصّل البحث إلى عدة نتائج، أهمها: احتوى المعجم على (139) مدخلاً، ويقع في (179) صفحة. وكان للحقول الدلالية والسياقات اللغوية، دورهما المهم في بيان وتحديد معاني الألفاظ، وتعريفها، كما بيّن المعجم طرق إفادة المتعلّم الناطق بغير العربية من هذا المعجم على المستوى الصوتي والصرفي والنحوي والدلالي. وبيّن المعجم دوره في التنمية اللغوية والثقافية المرتبطة بالإقامة. وتوصي الدراسة باعتماد الحقول الدلالية (من المعجمات العربية المعاصرة) في اختيار المفردات خاصة الشائع منها، وسلكها في سياقات معاصرة تنتخب من المدونات اللغوية العربية الحديثة، واعتماد ذلك كله كوحدات تعليمية موجه للناطقين بغير العربية، تتضمن تلك الوحدات أنشطة تعليمية تراعي مستوى المتعلّم، وحاجاته، وتحقق النمو الشامل المتكامل في التعليم.  
Abstract: The study purpose: The aim of the current study is to create a contextual dictionary for non-native speakers of Arabic. The dictionary entries consist of the words that are used for residency, which can be related to the learner's daily life. Residency was also chosen as it is closely related to both the social and cultural aspects that are important for native speakers of Arabic. Moreover, it enables the non-native speakers to learn about the main features of Arabic culture and their role in shaping Arabic language. Methodology: The researcher used a descriptive analysis، as it is adequate for the study design. In designing the study، the researcher based the study design on two main theories: the contextual theory and the semantic theory. In addition، he gathered the words that are used for residency from the dictionary of contemporary Arabic language by Ahmed Mokhtar Omar، while he got the linguistic contexts from the Arabic Corpus، and he only chose the entries that are related to the study goal. Results: The researcher created a contextual dictionary that consists of (139) entries in (179) pages. The results showed that both the semantic fields and linguistic contexts have a vital role in explaining the meaning of the words and their definitions. The dictionary includes grammatical، morphological، phonetic، and semantic illustrations that help learners to make the best use of different ways of learning the words. The results also show that the dictionary plays a role in cultural and linguistic development that are related to residency. In light of the results، the researcher recommends that the semantic fields in contemporary Arabic dictionaries should be approved in choosing dictionary entries، especially the common words. They should be included in contemporary contexts that are chosen from modern linguistic corpus which can be incorporated then as educational units that are tailored to learners.، level and needs.
المشرف على البحث: ماجد غيث فرج الحجيلي
تاريخ إنجاز البحث: 06.10.2020
تاريخ المناقشة: 12.26.2022
أعضاء لجنة المناقشة :
تحويل التاريخ