" تطوير مناهج اللغة العربية في النظام التعليمي الموحد للدول الناطقة بالانجليزية في غرب أفريقيا في ضوء المعايير العالمية لتعليم اللغات الأجنبية"
Title Developing Arabic language curricula in the unified educational system of English-speaking countries in West Africa in the light of international standards for teaching foreign languages
الباحث الرئيس آدم عمر يابلا
التخصص: إعداد وتدريب المعلمين
المستخلص: عنوان البحث: " تطوير مناهج اللّغة العربيّة في النّظام التّعليميّ الموحّد للدّول النّاطقة بالإنجليزيّة في غرب أفريقيا في ضوء المعايير العالميّة لتعليم اللّغات الأجنبيّة".
هدف البحث: هدف دراسة واقع مناهج اللغة العربية للناطقين بلغات أخرى من خلال تحليل عناصر المنهج في النظام التعليمي الموحد في غرب إفريقيا (دولة غانا أنموذجًا) في ضوء المعايير العالمية لتعليم اللغات الأجنبية.
بناء أسس لمقرر تعليم اللغة العربية للمستوى الابتدائي للمرحلة الثانوية في النظام التعليمي الموحد للدول الناطقة بالإنجليزية في غرب أفريقيا (دولة غانا أنموذجًا) في ضوء المعايير العالمية لتعليم اللغات الأجنبية.
تصميم مقرر لتعليم اللغة العربية للمستوى الابتدائي للمرحلة الثانوية في النظام الموحد في غرب إفريقيا (دولة غانا أنموذجًا) في ضوء المعايير العالمية في تعليم اللغات الأجنبية
منهج البحث: استخدم الباحث المنهج الوصفي المسحي.
عينة البحث: تتمثل عيّنة البحث في منهج اللغة العربية الناطقين بغيرها للمرحلة الثانوية- المستوى الأوّل- بدول غانا.
أدوات البحث: استبانة لدراسة واقع مناهج اللغة العربية للناطقين بلغات أخرى في النظام التعليمي الموحد في غرب إفريقيا (دولة غانا أنموذجًا) لتحديد الجوانب التي تحتاج إلى تطوير من حيث قدرات المتعلمين وميولهم وثقافاتهم. استبانة أسس بناء مقرر لتعليم اللغة العربية للناطقين بلغات أخرى للمستوى الابتدائي للمرحلة الثانوية في النظام التعليمي الموحد للدول الناطقة بالإنجليزية في غرب أفريقيا (دولة غانا أنموذجًا) في ضوء المعايير العالمية لتعليم اللغات الأجنبية. تصميم مقرر لتعليم اللغة العربية للناطقين بلغات أخرى في غرب إفريقيا (للمستوى الابتدائي للمرحلة الثانوية) على ضوء المعايير العالمية لتعليم اللغات الأجنبية بما يتناسب مع النظام التعليمي الموحد في غرب إفريقيا.
الأساليب الإحصائية المستخدمة في البحث: معامل ارتباط بيرسون (Pearson's coefficient). معامل ألفا كرونباخ (Alpha – Cronbach).
النتائج: توصل البحث إلى النتائج الآتية:
1. ضعف مناهج اللغة العربية للمرحلة الثانوية المستوى الأول بدول غرب إفريقيا الناطقة باللغة الإنجليزية (غانا أنموذجًا. حيث بلغ المتوسط الحسابي العام بدرجة 2.79 وهذه دلالة واضحة أن المحتوى العلمي كان ضعيفا في شكله العام.
2. إعداد قائمة لأسس بناء المقرر لتعليم اللغة العربية للمستوى الابتدائي والمرحلة الثانوية في النظام التعليمي الموحد للدول الناطقة بالإنجليزية في غرب أفريقيا عموما، وفي دولة غانا خصوصا، وتكونت من (5) أسس رئيسة ينتمي إليها (٩١) مؤشرا.
3. بناء كتاب للطالب قائم على تنمية جميع المهارات اللغوية الأربع، متكون من (4) وحدات مقترحة يشتمل على (32) درسًا مصحوبة بالتدريبات والشواهد والصور ودليل للمعلم.
كما أوصى الباحث بعدة توصيات ومقترحات.
Abstract: Research title: "Developing Arabic language curricula in the unified educational system of English-speaking countries in West Africa in the light of international standards for teaching foreign languages".
The aim of the research: -to study the reality of Arabic language curricula for speakers of other languages by analyzing the elements of the curriculum in the unified educational system in West Africa (Ghana as a model) in the light of international standards for teaching foreign languages.
Developing foundations for a curriculum in teaching Arabic for the beginner's level in secondary stage in the unified educational system of English-speaking countries in West Africa (Ghana as a model) in light of international standards for teaching foreign languages.
Designing a course for teaching Arabic for the beginner's level in the secondary stage in the unified system in West Africa (Ghana as a model) in the light of international standards in teaching foreign languages.
Research Methodology: The researcher used the descriptive analytical method.
Research Sample: The research sample is represented in the Arabic language curriculum for non-native speakers for the secondary stage - the first level - in the state of Ghana.
Research tools: -a questionnaire to study the reality of Arabic language curricula for speakers of other languages in the unified educational system in West Africa (Ghana as a model) to identify the aspects that need to be developed in terms of learners' abilities, tendencies and cultures.
Identifying the foundations of developing a course for teaching Arabic to speakers of other languages for the beginner's level in the secondary stage in the unified educational system of English-speaking countries in West Africa (Ghana as a model) in the light of international standards for teaching foreign languages.
Designing a course for teaching Arabic to speakers of other languages in West Africa (for the beginner level in Secondary stage) in the light of international standards for teaching foreign languages in line with the unified educational system in West Africa.
Statistical methods used in the research: Pearson's coefficient. Alpha Cronbach coefficient.
Results: The research reached several results, the most important of which are:
1. The weakness of the Arabic language curricula for the secondary stage, the first level in English-speaking West African countries (Ghana as a model), where the general arithmetic mean was 2.79, and this is a clear indication that the scientific content was weak in its general form.
2. Preparing a list of foundations for developing a curriculum for teaching Arabic for the beginner level in Secondary stage in the unified educational system of the English-speaking countries in West Africa in general, and in Ghana in particular, and it consisted of (5) main foundations to which (٩١ indicators belong.
3. Building a book for the student based on the development of all four language skills, consisting of (4) proposed units with (32) lessons accompanied by exercises, evidence, photos and a guide for the teacher.
The researcher also came up with several recommendations and suggestions.