دور أخصائي العلاقات العامة في تحسين سمعة المؤسسة الجامعية (دراسة ميدانية على جامعات ولاية لاغوس النيجيرية)
Title The Role of Public Relations Practitioners in Improving University Reputation: A field study on the Universities in Lagos State, Nigeria
الباحث الرئيس إبراهيم أديوالي ثوبان آدم
التخصص: الإعلام
المستخلص: استهدفت الدراسة رصد الواقع النظري والتطبيقي لدور أخصائي العلاقات العامة في تحسين سمعة المؤسسات الجامعية في ولاية لاغوس النيجيرية، وتمثلت مشكلة الدراسة في معرفة دور العلاقات العامة ووظائفها لدى المسؤولين عنها في المؤسسات الجامعية في ولاية لاغوس النيجيرية، ومعرفة مدى تفاعلهم مع برامج العلاقات العامة وأنشطتها المختلفة لتحقيق أهدافها وتحسين صورتها وسمعتها، استخدم الباحث المنهج الوصفي المسحي كمنهج للبحث، واعتمد على استمارة الاستبيان والمقابلة المعمقة كوسائل لجمع المعلومات والبيانات من مجتمع الدراسة قدره ٥٢ مفردة، حيث قام بالمسح الشامل لجميع القائمين بالاتصال في إدارات العلاقات العامة والوحدات المكلفة بمهام ووظائف العلاقات العامة في الجامعات الحكومية والخاصة في ولاية لاغوس النيجيرية، وعددها سبع جامعات.
وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها: أن عدد أخصائي العلاقات العامة في الجامعات الحكومية أكثر من الجامعات الخاصة حيث بلغت نسبتهم ٦١،٥٪ مقابل ٣٨،٥٪ للجامعات الخاصة.
أن نسبة ٦١،٥٪ من جامعات لاغوس لا تخصص إدارة أو وحدة مستقلة للعلاقات العامة وتعتبر وحدة الاتصال والإعلام والمعلومات الجهة المكلفة بممارسة وظائف العلاقات العامة وأنشطتها فيها، بينما خصصت نسبة ٣٨،٥٪ منها إدارة خاصة للعلاقات العامة. واتضحت أن نسبة ٨٤،٧٪ من إدارات العلاقات العامة بجامعات لاغوس عبارة عن وحدة فرعية تحتل المكانة الضمنية في الهيكل التنظيمي.
وتقر نسبة ٦١،١٥٪ من العينة أن نشر الوعي وتحقيق السمعة الحسنة والتعريف برسالة الجامعة الأكاديمية أهم الوظائف المخولة لأخصائي العلاقات العامة فيها. وأثبت نسبة ٧٢،٩٦٪ من العينة أن القيام بحملات إعلامية عبر شبكات التواصل الاجتماعي، وإعداد المنشورات وتحرير الكتيبات ونشرها على موقع الجامعة هي الأنشطة الاتصالية الأساسية لتحقيق الاتصال وتحسين سمعة الجامعة لدى جماهيرها الخارجية، وكان إطار الأنشطة الاتصالية التي تنظمها أخصائي العلاقات للجمهور الداخلي بمثابة تنظيم الندوات والمحاضرات والاجتماعات، وأكدت ٦٥،٤٪ من عينة الدراسة أن إدارات العلاقات العامة تميزت بالوضوح النسبي لدى جماهيرها، وأخيرا أظهرت عدم كفاية عدد أخصائي العلاقات العامة المكلفين بمهامها ووظائفها في جامعات ولاية لاغوس.
Abstract: The present study - The Role of Public Relations Practitioners in Improving University Reputation: A field study on the Universities in Lagos State, Nigeria- aims to observe the theoretical and practical reality of public relations practitioners in improving University Reputation. The major focus of the study was to know the role and functions of public relations among those responsible for it in Lagos state universities, and to know the extent of their interaction with public relations programs and activities to achieve the universities’ goals and improve its reputation. The researcher used a descriptive survey method and relied on an in-depth interview and questionnaire as means of collecting information and data from the study population which consisted of 52 individuals, where he conducted a comprehensive survey on all employees associated to the public relations departments and units charged with public relations tasks and functions in both public and private universities of Lagos state Nigeria, which are seven universities in total.
The study reached a set of results, the most important of which are: The number of public relations practitioners in public universities exceed the practitioners in private universities, with the percentage of 61.5% comparing to 38.5% in private universities. 61.5% of the universities in Lagos state do not allocate an independent department or unit for public relations. Meanwhile Communication, Media and Information Unit is the body in charge of practicing public relations functions and activities in them, while 38.5% of them specify department for public relations. Study result shows that 84.7% of the public relations departments in Lagos universities are a sub-unit occupying an implicit position in the organizational structure. 61.15% of the study samples admit that spreading awareness, achieving a good reputation, and introducing the university's academic mission are the most important functions entrusted to its public relations practitioners. 72.96% of the study samples proved that conducting media campaigns through social media, preparing publications, editing brochures and publishing them on the university’s website are the basic communication activities to achieve effective communication and improve the university’s reputation among its external audiences, and the framework of communication activities organized by the public relations practitioners for the internal audience served as organizing Seminars/trainings, lectures and meetings, and 65.4% of the study sample confirmed that the public relations departments were characterized by relative clarity among their audiences. Finally, the study shows Relative insufficient number of Public Relationship practitioners are assigned the tasks and functions of public relations in Lagos State Universities.