رسالة علمية / مشروع بحثي

الأحكام الفقهية المتعقبة بمخالفة قواعد المذهب الحنبلي - جمعاً ودراسة

Title Title: Jurisprudential Rulings Remarked with Violating the rules of the Hanbali School (collection and study)

الباحث الرئيس عبدالرحمن فهد سليمان القاضي
التخصص: الفقه
المستخلص: عنوان الرسالة: الأحكام الفقهية المتعقَّبة بمخالفة قواعد المذهب الحنبلي (جمعًا ودراسة) تتلخص فكرة البحث في: جمع الأحكام الفقهية التي اعتمدها متأخرو الحنابلة أو بعضُهم -كصاحب الإقناع أو المنتهى أو الغاية-، وتعقبها بعض فقهاء المذهب بكونها مخالفة لقواعد المذهب. ثم يلي الجمعَ: دراسة للمسائل -وَفق منهج محدد-؛ ليُعلم بذلك كونُ الحكم المعتمد في المذهب موافقًا للقواعد أو مخالفًا لها. وقد تَكَوَّن البحث من مقدمة، وتمهيد، وأربعة أبواب يندرج تحتها عدد من الفصول والمباحث، وخاتمة، وفهارس. فأما التمهيد؛ ففيه مدخل إلى التعقب بمخالفة القواعد عند الحنابلة. وأما الباب الأول: ففيه: الأحكام المتعقبة بمخالفة القواعد في العبادات. والباب الثاني: الأحكام المتعقبة في المعاملات. والباب الثالث: الأحكام المتعقبة في فقه الأسرة. والباب الرابع: الأحكام المتعقبة بمخالفة القواعد في الجنايات والديات والحدود والأيمان والقضاء والشهادات والإقرار. ومن أهم النتائج التي توصلت إليها: أن من الأمانة العلمية التأني في نقد الأقوال، وعدم المسارعة إلى تضعيف القول ووصمه بمخالفة القواعد والأصول ونحو ذلك، فإنَّ نقد الأقوال أسهل بكثير من البحث لها عن محمل حسن غير متكلف، وليس هذا من التعصب المذموم؛ مادام مصحوبًا بالشرط المذكور! وأن دعوى عدم اطراد قاعدة المذهب -أيًّا كان المذهب- أمر في غاية الصعوبة والوعورة، كيف لا؛ ومن شأن القواعد ورود الاستثناء عليها! ومن أهم التوصيات: إجراء مثل هذه الدراسة في المذاهب الثلاثة؛ المذهب الحنفي، والمالكي، والشافعي. وتصدير أصل فكرة هذا البحث "التعقب بمخالفة القواعد" إلى سائر علوم الشريعة، ووضعها في قالب مناسب، وهذا أمر يحتاج إلى إبداع! والحمد لله رب العالمين.
Abstract: Title: Jurisprudential Rulings Remarked with Violating the rules of the Hanbali School (collection and study) The later Hanbalis or some of them - such as the authors of al-Iqnāʻ or al-Muntahá or al-Ghāyah, summarize the idea of the research in collecting the jurisprudential rulings that were approved, and some of the jurists of the school remarked on them as violating the rules of the school. Then the collection is followed with a study of issues - according to a specific approach; to whether the approved ruling in the school is consistent with the rules or contrary to them. The research consisted of an introduction, a preface, and four sections under which some chapters and topics, a conclusion, and indexes are included. The preface; contains an introduction to remark with violating the rules of the Hanbalis. The first section: the rulings remarked with violating the rules in acts of worship. The second section: the provisions remarked with violation in transactions. The third section: the provisions remarked with violation in family jurisprudence. The fourth section: the provisions remarked with violating the rules in crimes, blood money, punishment, oaths, judiciary, testimonies, and confession. Among the most important results that I reached: It is scientific honesty to be careful in criticizing opinions, and not rushing to weakening of opinions and stigmatizing them as violating rules and principles and the like. As long as it is accompanied by the aforementioned condition! Criticizing opinions is much easier than searching for good, unaffected reasoning for them, and this is not reprehensible fanaticism as long as it is based on the aforementioned condition. That the claim not to follow the rule of the madhhab (school of thought) - whatever the madhhab is - is a very difficult and uneven matter, how not; rules will always have an exception to them! Among the most important recommendations: conducting this type of study in the three schools of thought; Hanafi, Maliki, and Shafi'i schools. Transferring the fundamental of the idea of this research, "remark with violating the rules" to all Sharia sciences, and putting it in an appropriate template, and this is something that needs creativity! And praises to Allah the lord of everything.
المشرف على البحث: عيد سفر مسفر الحجيلي
تاريخ إنجاز البحث: 03.25.2020
تاريخ المناقشة: 02.12.2023
أعضاء لجنة المناقشة :
تحويل التاريخ