المستوى المعجمي في شعر الحماسة لأبي تمام وشروحها (إلى القرن الخامس الهجري) (من أولها إلى نهاية باب المراثي) -جمعا وصناعة معجمية
Title lexical level in the poetry of Al-Hamasah by Abu Tammam and its explanations (until the end of the fifth century AH.) from the beginning of the book to the end of the section of Al-Merathi (elegies)- collection and lexicography-
الباحث الرئيس محمد يونس بن ثناء الله
التخصص: اللغويات
المستخلص: تناول البحث المستوى المعجمي في شعر الحماسة لأبي تمّام وشروحها -جمعًا وصناعةً معجميّةً- من أوّل الكتاب إلى نهاية باب المراثي في الشروح المطبوعة إلى نهاية القرن الخامس الهجري.
يهدف البحث إلى معجمة الألفاظ وجمع الفوائت القطعية الواردة في شروح الشعر سواء أكانت في شعر الشاعر أم في شرح الشارح أم في شواهده، وقد اعتمدت على المنهج الوصفي التحليلي.
يتكون البحث من قسمين: قسمٌ فيه الصناعة المعجمية للألفاظ بنصّ مادة الشروح من الألف إلى الياء في ضوء ما فسّره الشّرّاح على نظام المدرسة الثالثة (مدرسة الصدور)، مع ترتيب المشتقات في كلّ جذر، وفق المنهج الحديث لصناعة المعجم. وقسمٌ في الدراسة التحليليّة للمستوى المعجميّ للألفاظ والدلالة، وهو عبارة عن الفوائت القطعية الّتي لم ترد في المعاجم في الألفاظ والدلالة، والأبنية الصرفيّة، والتطور الدّلالي، والعلاقات الدلالية، والحقول الدّلالية، ومحاسن المستوى المعجميّ والمآخذ، وأثر الشّعر وشروحه في المعاجم.
وقد توصلت الدراسة إلى نتائج عدة، منها:
- وفرةُ المادة اللغوية في شروح الحماسة، وهذا يتطلب إضافتها إلى المعاجم.
- تباين منهج الشّرّاح فمنهم من كان مبدعًا مستقلًّا بآرائه وتفكيره، ومنهم من كان ناقلا عن الشروح السابقة، ومنهم من ركّز على الجانب اللغوي، ومنهم من اتّجه إلى إعراب الحماسة.
- وجود عدد من الفوائت القطعيّة في الألفاظ والدلالة في البحث.
Abstract: The research dealt with the lexical level in the poetry of Al-Hamasah by Abu Tammam and its explanations - collection and lexicography - from the beginning of the book to the end of the section of Al-Merathi (elegies) in the published explanations until the end of the fifth century AH.
The research aims to collect the irrevocable missing words contained in the explanations of poetry, whether they are in the poetry of the poet, or in the explanation of the commentator, or in his evidence, and the researcher relied on the descriptive and analytical approach.
The research consists of two parts: a section is about lexicographical process of words in the text of the explanations from A to Z In the light of what the commentators (Al-Shurraah) explained based on the system of third school (Madrasat Al-Sudoor) with the arrangement of derivatives in each root (Jadher), according to the modern method of lexicography.
Moreover, another section is about analytical study of the lexical level of words and semantic, it is all about irrevocable missing words that are not included in the dictionaries in terms of words, semantics, morphological structures, semantic development, semantic relations, semantic fields, advantages of the lexical level and drawbacks, and the impact of poetry and its explanations in dictionaries.
The study reached several results, including:
_ The abundance of linguistic material in the explanations of Al-Hamasah, that requires to be add to the dictionaries.
_ Some of the commentators were creative and they have their independent opinions and thinking, and some of them were quoting from previous explanations, and some of them focused on the linguistic aspect, and some of them tended to declension of Al-Hamasah.
_ The presence of a number of irrevocable missing words in the lexicons and semantics in the research, and their number reached eighteen words.