دور التعليم الإسلامي في مواجهة تحديات الهوية الإسلامية في كمبوديا مع تقديم تصور مقترح
Title The Role of Islamic Education in Facing The Challenges of Islamic Identity in Cambodia with the Introduction of Suggested Concept.
الباحث الرئيس اسنوي بن عمر
التخصص: التربية
المستخلص: أهداف الدراسة: هدفت الدراسة إلى التَّعَرُّف على دور التعليم الإسلامي في مواجهة تحديات الهوية الإسلامية في كمبوديا ، واشتملت على (دور المقررات الدراسية ، دور الأنشطة المدرسية ، دور معلمي العلوم الإسلامية) ، وكشف الفروق الدالة إحصائياً التي تعزى إلى المنطقة، الجنس، المؤهل العلم، والخبرة، ووضع تصور مقترح لتعزيز فاعلية دور التعليم الإسلامي في مواجهة تلك التحديات.
منهج الدراسة: استخدم الباحث المنهج الوصفي المسحي.
أداة الدراسة: استخدم الباحث أداة الاستبانة للكشف عن آراء عينة الدراسة.
عينة الدراسة: بلغت العينة في صورتها النهائية (91) مستجيباً، منهم (77) معلمًا، و(14) معلمةً، أي بنسبة (64%) من مجتمع الدراسة، وذلك في العام الدراسي 2021/2022.
أهم النتائج:
1- تحقق دور التعليم الإسلامي في مواجهة تحديات الهوية الإسلامية في كمبوديا من وجهة نظر معلمي العلوم الإسلامية بدرجة كبيرة، بمتوسط حسابي (3.78).
2- جاء دور معلمي العلوم الإسلامية في مقدمة المحاور المتحققة، بمتوسط حسابي (3.87)، يليه دور المقررات الدراسية، بمتوسط حسابي (3.76)، وأخيراً دور الأنشطة المدرسية، بمتوسط حسابي (3.68).
3- عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين استجابات عينة الدراسة حول دور التعليم الإسلامي في مواجهة تحديات الهوية الإسلامية في كمبوديا تعزى لاختلاف المنطقة، والجنس، والمؤهل العلمي، وعدد سنوات الخبرة.
4- وُجدت فروق ذات دلالة إحصائية تعزى إلى متغير الجنس لصالح المعلمات وفروق ذات دلالة إحصائية تعزى إلى متغير الخبرة لصالح المعلمين.
Abstract: Study objectives: The study aimed to identify the role of Islamic education in facing the challenges of Islamic identity in Cambodia. It included (the role of curricula, the role of school activities, the role of Islamic science teachers), revealing statistically significant differences to the difference in region, gender, educational qualification, and experience, and developing a proposed vision to boost the effectiveness of the role of Islamic education in facing these challenges.
Study Methodology: The researcher used the descriptive survey method.
Study Tool: The researcher used the questionnaire tool to reveal the opinions of the study sample.
Study Sample: The sample in its final form reached (91), including (77) teachers, and (14) female teachers, i.e. (64%) of the study population, in the academic year 2022/2021.
The most important results:
1- The role of Islamic education in facing the challenges of Islamic identity in Cambodia from the point of view of teachers has been achieved Islamic sciences to a large extent, with an arithmetic average ( 3.78).
2- The role of Islamic science teachers came at the forefront of the achieved axes, with an average of (3.87) followed by the role of academic courses, with an average of (3.76), and finally the role of school activities, with an average of (3.68).
3- There are no statistically significant differences between the responses of the study sample about the role of Islamic education in facing the challenges of Islamic identity in Cambodia due to the difference in region, gender, educational qualification, and number of years of experience.
4- There were statistically significant differences attributed to the gender variable in favor of the female teachers, and statistically significant differences attributed to the experience variable in favor of male teachers.