المقارنة بين الفلاسفة وفرق المتكلمين في توحيد الربوبية عند شيخ الاسلام ابن تيمية - جمعا ودراسة
Title Comparison between the philosophers and the theologians' sect on the monotheism of Lordship by Sheikh Al-Islam Ibn Taymiyyah - collection and study.
الباحث الرئيس محمد سنجيح فامنكاس
التخصص: العقيدة
المستخلص: عنوان البحث: المقارنة بين الفلاسفة وفرق المتكلمين في توحيد الربوبية عند شيخ الإسلام ابن تيمية – جمعا ودراسة.
ملخص البحث: استخراج وجمع ودراسة ما يتعلق بعقيدة الفلاسفة وعقيدة المتكلمين في توحيد الربوبية مع المقارنة بين المذهبين من خلال مؤلفات شيخ الإسلام ابن تيمية.
المنهج المتبع: المنهج الاستقرائي الوصفي.
أقسام البحث: وقد اشتمل البحث على مقدمة، وتمهيد، وثلاثة فصول، وخاتمة، وفهارس. أما المقدمة: فقد اشتملت على: التوطئة، وأهمية الموضوع، وأسباب اختيار الموضوع، وحدود الموضوع، والدراسات السابقة، وخطة مع منهج البحث. وأما التمهيد: فقد اشتمل على بيان مصطلحات البحث بالتعريف بابن تيمية، وبالفلاسفة، وبالمتكلمين. وأما الفصل الأول: المقارنة في صفات الربوبية. ويشتمل على خمسة مباحث: الأول: المقارنة في أخص صفة الرب. الثاني: المقارنة في خلق العالم. الثالث: المقارنة في تدبير الكون. الرابع: المقارنة في قدرة الرب. الخامس: المقارنة في علم الله. وأما الفصل الثاني: المقارنة في أدلة الربوبية. ويشتمل على ثلاثة مباحث: الأول: المقارنة في استعمال الأقيسة العقلية. الثاني: المقارنة في دليل الآيات. الثالث: المقارنة في دليل التمانع. وأما الفصل الثالث: المقارنة في لوازم الربوبية. ويشتمل على ثلاثة مباحث: الأول: المقارنة في الألوهية. الثاني: المقارنة في التسلسل في أفعال الرب. الثالث: المقارنة في إرسال الأنبياء. وأما الخاتمة: ففيها أهم نتائج البحث وتوصياته.
أبرز نتائج البحث: 1- أن الفلاسفة والمتكلمين مدرستان مختلفتان في الأصول والمنهج، مع وجود تشابه بينهما. 2 – انحرف كل من المدرستين في مسائل الربوبية، مع تفاوتهم في الانحراف. 3 – وجود الصراع والجدال العميق بين المدرستين 4- المتكلمون أقرب إلى أهل السنة من الفلاسفة.
Abstract: Research Title: Comparison between the philosophers and the theologians' sect on the monotheism of Lordship by Sheikh Al-Islam Ibn Taymiyyah - collection and study.
Abstract: Extracting, collecting, and studying what related to the creed of philosophers and the creed of the theologians on the monotheism of lordship, with a comparison between the two schools of thought through the books of Sheikh al-Islam Ibn Taymiyyah.
Methodology: the descriptive inductive method.
Research Sections: The research included an introduction, a preface, three chapters, a conclusion, and indexes. The introduction included the overview, the importance of the topic, the reasons for choosing the topic, the limits of the topic, previous studies, and the plan with the research method. The preface included an explanation of the research terms by introducing Ibn Taymiyyah, the philosophers, and the theologians. The first chapter: comparison on the attributes of Lordship. It includes five sub-chapters: The first is: a comparison on the most specific description of the Lord. The second: is a comparison on the creation of the world. Third: comparison on the management of the universe. Fourth: comparison on the power of the Lord. Fifth: comparison on the knowledge of God. The second chapter: the comparison on the evidence of Lordship. It includes three sub-chapters: First: a comparison on the use of cognitive standards. The second: is a comparison on the evidence of the signs and wonders. Third: comparison on the evidence of reluctance. The third chapter: comparison on the requirements of Lordship. It includes three sub-chapters: The first: a comparison on divinity. The second: is a comparison on the sequence on the actions of the Lord. Third: comparison on sending the prophets.
The conclusion contains the most important results of the research and its recommendations. Among the most important findings arrived at are: 1- The philosophers and theologians are two different schools in terms of fundamentals and methodology, with similarities between them. 2 - Each of the two schools deviated on the issues of Lordship, although they differed in their deviation. 3- The existence of conflict and deep controversy between the two schools. 4 The theologians are closer to the Sunnis than the philosophers are.