رسالة علمية / مشروع بحثي

المجالات الدعوية في أوقاف الشيخ محمد بن عبد العزيز الراجحي - رحمه الله - ومدى تطبيقها في المؤسسات الخيرية بالمملكة العربية السعودية - دراسة ميدانية مع تصور مقترح

Title Da’wah domains of Muhammad bin Abdul-Aziz Al-Rajhi (May Allah have mercy on him) endowments and its scope of implementation in charity foundations in the Kingdom of Saudi Arabia.

الباحث الرئيس عدنان محمدعلي حسن الاحمدي
التخصص: الدعوة
المستخلص: عنوان الدراسة: " المجالات الدعوية في أوقاف الشيخ محمد بن عبد العزيز الراجحي-رحمه الله- ومدى تطبيقها في المؤسسات الخيرية في المملكة العربية السعودية" (دراسة ميدانية مع تصور مقترح) . مشكلة الدراسة: تحددت مشكلة الدراسة في السؤال الرئيس التالي "ما المجالات الدعوية في أوقاف الشيخ محمد بن عبد العزيز الراجحي-رحمه الله- وما مدى تطبيقها في المؤسسات الخيرية في المملكة العربية السعودية". وهدفت الدراسة للتعرف على المجالات الدعوية في اوقاف الشيخ محمد عبد العزيز الراجحي – رحمه الله -ومدى تطبيقها في المؤسسات الخيرية في المملكة العربية السعودية من وجهة نظر العاملين في اوقاف محمد بن عبد العزيز الراجحي-رحمه الله- والقيادات الإدارية في المؤسسات الخيرية بالمدينة المنورة. وتناولت الدراسة الأوقاف وأهميتها، ومشروعيتها، وجهود المملكة في هذا المجال، وعن أوقاف الشيخ الراجحي، والمؤسسات الخيرية، وشمل البحث عن مجالات العمل الدعوي في أوقاف الراجحي، والتي هي: المجال المؤسسي والذي تضمن أربعة عناصر، وهي: التخطيط، التنظيم، القيادة، الرقابة؛ والتي تعد من العمليات الأساسية للإدارة. والمجال الاجتماعي، والذي تضمن جوانب اجتماعية، وهي: الزواج، إطلاق المساجين، الفقراء والمساكين، الحج والعمرة، إفطار الصائم، والتي تعد من العمليات الأساسية للعمل الخيري. والمجال التعليمي، والذي تناول جوانب: تعليم الكتاب والسنة، بناء المساجد، الدعاة وطلبة العلم، المناشط الدعوية، والتي تعد من قوام العمل الدعوي. والمجال الإعلامي: والذي اشتمل على: البرامج التلفزيونية، البرامج الإذاعية، البرامج والتطبيقات الإلكترونية، الترجمة، والتي أصبحت من الأهمية بمكان في العمل الدعوي المعاصر. ومدى تطبيق هذه المجالات الأربعة في المؤسسات الخيرية في المدينة المنورة، عبر استخدم المنهج الوصفي التحليلي وأداته الاستبانة، حيث صممت أداة لأوقاف الشيخ الراجحي، وأداة أخرى للمؤسسات الخيرية، باختيار عينات عشوائية من الجهتين، ثم فرغت في برنامج الحزم الإحصائية (spss)، باختيار عدة أساليب احصائية لمعالجة بيانات الدراسة، وهي:) ألفا كرونباخ) لقياس معامل ثبات الاستبيان، معامل ارتباط (بيرسون)، المتوسطات الحسابية، والانحراف المعياري، اختبار (كروسكال والس). وقد خلصت نتائج الدراسة إلى أن أوقاف الراجحي تطبق جميع المجالات الدعوية بشكل عام بدرجة كبيرة جداً، حيث بلغ المتوسط الكلي للمجالات الأربعة (4.24)، وقد حصل المجال المؤسسي على المرتبة الأولى، تلاها المجال الإعلامي، ثم المجال التعليمي ثم الاجتماعي. وبينت النتائج أن المؤسسات الخيرية تطبق جميع المجالات الدعوية بدرجة كبيرة، وقد جاء المجال المؤسسي بالمرتبة الأولى بدرجة تطبيق كبيرة جداً، ثم تلاه المجال الاجتماعي، ثم الإعلامي، وأخيراً المجال التعليمي بدرجة كبيرة. ومن أهم توصيات البحث: توسيع المجالات الدعوية في المؤسسات الخيرية بما يتواكب مع روح العصر، وبناء الشراكات، وتعزيز الحضور الإعلامي. وخلصت الدراسة إلى تقديم تصور مقترح لتطبيق المجالات الدعوية في مؤسسة الشيخ محمد عبدالعزيز الراجحي – رحمه الله – في المؤسسات الخيرية بالمملكة العربية السعودية . ومن أهم مقترحات البحث: تكثيف الدراسات الدعوية على عينات ومناطق في المملكة.   
Abstract: Thesis title: Da’wah domains of Muhammad bin Abdul-Aziz Al-Rajhi (May Allah have mercy on him) endowments and its scope of implementation in charity foundations in the Kingdom of Saudi Arabia. Research problem: The research problem is defined by the following major enquiry: “What are the Da’wah domains of Muhammad bin Abdul-Aziz Al-Rajhi (May Allah have mercy on him) endowments and its scope of implementation in charity foundations in the Kingdom of Saudi Arabia?”. The research aimed to explore the Da’wah domains of Muhammad bin Abdul-Aziz al-Rajhi (May Allah have mercy on him) endowments and its scope of implementation in charity foundations in the Kingdom of Saudi Arabia from the viewpoint of employees in Muhammad bin Abdul-Aziz Al-Rajhi (May Allah have mercy on him) endowments and administrative leaders in Madinah charity foundations. The study dealt with endowments and its importance, its project, efforts of the Kingdom in this area, Sheikh Al-Rajhi’s endowments and charity foundations. The research covered the domains of Da’wah work in Al-Rajhi’s endowments including: Institutional domain: which involves four elements: planning, organization, leadership and control, which are considered among the basic operations of a management. Social domain: which involves social aspects such as marriage, emancipation of prisoners, the impoverished, Hajj, Umrah, and giving breakfast to persons observing fast, which is considered part of the basic operations of charity work. Educational domain: which dealt with aspects of teaching the Qur’an and Hadith, building mosques, Islamic preachers, students, and da’wah activities, which is considered part of the basic elements of da’wah work. Media domain: which included television programs, radio programs, electronic programs and applications and translation, which have become significant in the contemporary da’wah work and the scope of implementation of these four domains in charity foundations in Madinah using the descriptive analytic methodology and the questionnaire as its tool, whereby a tool was designed for Sheikh Al-Rajhi endowments and another for charity foundations taking random samples from both areas which were then emptied in SPSS software using several statistical methods to process the research data which are: Alfa Cronbach to measure the reliability coefficient, Pearson correlation coefficient, arithmetic means, standard deviation, and Kruskal-Walers test. Findings of the study concluded that Sheikh Al-Rajhi’s endowments implement all da’wah domains at a very high level in general, as the overall arithmetic mean for all the four domains was (4.24). The institutional domain scored the first position followed by the media domain then the educational domain and finally the social domain. The findings revealed that charity foundations implement all domains of da’wah at a high level where the institutional domain scored the first position at a very high level of implementation followed by the social domain then the media domain and finally the educational domain at a high level. Most prominent recommendations of the research include expanding da’wah domains of charity foundations in line with the spirit of the times, establishing partnerships and enhancing media presence. Most significant suggestions of the research include intensifying da’wah studies on samples and regions of the Kingdom.
المشرف على البحث: خالد سعد عبدالرحمن الزهراني
تاريخ إنجاز البحث: 01.22.2020
تاريخ المناقشة: 03.31.2021
أعضاء لجنة المناقشة :
تحويل التاريخ