رسالة علمية / مشروع بحثي

مسؤولية المعاهد الشرعية بالسودان في تعزيز الأمن الفكري لدى طلابها مع تصور مقترح

Title The responsibility of institutes of Sharia in Sudan to enhance the intellectual security of their students with a proposed conception

الباحث الرئيس مجتبى الصادق المنا محمد
التخصص: التربية
المستخلص: هدف البحث إلى التعرف على قيام المعاهد الشرعية بالسودان بدورها في تعزيز الأمن الفكري لدى طلابها وبناء تصور مقترح لتفعيل دور المعاهد في تحقيقه، ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم الباحث المنهج الوصفي المسحي، وتم تحديد الاستبانة أداة جمع البيانات بعد التأكد من صدقها وثباتها، وطبقت على عينة عشوائية طبقية بلغت (33) معلماً، و(20) إدارياً، و(240) طالباً، و(144) طالبة، وتم استخدام التكرارات والنسب المئوية والمتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية؛ لوصف عينة الدراسة بحسب البيانات، واختبار كروسكال واليس (Kruskal-Wallis) واختبار تحليل التباين الأحادي (One Way ANOVA) استخدام اختبار ت T-test؛ للكشف عن دلالة الفروق بين استجابات أفراد العينة حسب متغيرات الدراسة، وأسفرت الدراسة عن عدة نتائج أهمها: تحقق مسؤولية المعاهد الشرعية بالسودان في تعزيز الأمن الفكري لدى طلابها بدرجة كبيرة جداً بمتوسطة حسابي (4.67)، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في استجابات عينة الدراسة من المعلمين والإداريين والطلبة في مسؤولية المعاهد الشرعية بالسودان في تحقيق الأمن الفكري، ولا توجد فروق أيضاً في استجابات عينة الدراسة من المعلمين والإداريين تعزى لمتغير الخبرة ومتغير المؤهل، بينما وجدت فروق دالة إحصائياً في استجابات الطلبة لمتغير النوع وهي لصالح الذكور، ولمتغير الجنسية تعزى لصالح السودانيين.
Abstract: The aim of the research is to identify the role of the institutes of Sharia in Sudan to enhance the intellectual security of their students and to build a proposed vision to activate the role of the institutes in achieving it. The aim of the research is to identify the role of Sharia institutes in Sudan in enhancing the intellectual security of their students and to build a proposed vision to activate the role of the institutes in achieving it. The questionnaire was determined as a data collection tool after ensuring its validity and reliability, and it was applied to a stratified random sample of (33) teachers, (20) administrative, (240) male students and (144) female students. Frequencies, percentages, arithmetic averages, and standard deviations were used; To describe the study sample according to the data. Kruskal-Wallis and One Way ANOVA were also used to reveal the significance of the differences between the responses of the sample members according to the variables of the study. The study resulted in several results: The responsibility of institutes of Sharia in Sudan to enhance the intellectual security of their students has been achieved to a very large degree with an arithmetic account (4.67). There were no statistically significant differences in the responses of the study sample of teachers, administrators and students in the responsibility of the institutes of Sharia in Sudan in achieving intellectual security and there were also no differences in the responses of the study sample of teachers and administrators due to the variable of experience and the variable of qualifications. While there were statistically significant differences in the students' responses to the gender variable, which is in favor of males, and to the variable of nationality, which are attributed in favor of the Sudanese.
المشرف على البحث: عادل عايض عوض المغذوي
تاريخ إنجاز البحث: 01.01.2020
تاريخ المناقشة: 02.08.2023
أعضاء لجنة المناقشة :
تحويل التاريخ