رسالة علمية / مشروع بحثي

"أثر وحدة تعليمية قائمة على المعاني الوظيفية لحرف الجر (عن) في تنمية الفهم الدلالي للناطقين بغير العربية (سور القرآن الكريم أنموذجا)"

Title Abstract The effect of an educational unit based on the functional meanings of the preposition “on” in developing the semantic understanding of non-Arabic speakers (Chapters of Noble Qur’an as a model)

الباحث الرئيس د ياراسوبا ابراهيم خليل
التخصص: إعداد وتدريب المعلمين
المستخلص: عنوان البحث: " أثر وحدة تعليمية قائمة على المعاني الوظيفية لحرف الجر "عنْ" في تنمية الفهم الدلالي للناطقين بغير العربية "سور القرآن الكريم أنموذجاً". الهدف: هدف البحث إلى تعرف المعاني الوظيفية لحرف الجر" عن" في القرآن الكريم. وتعرف مهارات الفهم الدلالي اللازمة لمتعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى. المنهج: وقد اعتمد الباحث المنهج الوصفي في جمع المعاني الوظيفية لحرف الجر "عن" ودراستها، والمنهج شبه التجريبي لقياس أثر وحدة تعليمية قائمة على المعاني الوظيفية لحرف الجر "عن" في سور القرآن الكريم. وذلك من خلال مجتمع عينة البحث (24) طالبا، وأدواته وما قام به الباحث من إجراء الدراسة الميدانية وقد استخدم الحزمة الإحصائية (spss V.22) للتوصل إلى أهم النتائج التالية: 1. التوصل إلى قائمة بمهارات الفهم الدلالي المناسبة لمتعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى في المستوى الرابع، وقد تضمنت القائمة (21) مهارة من مهارات الفهم الدلالي. 2. التوصل إلى بناء وحدة تعليمية قائمة على العاني الوظيفية لحرف الجر "عن" لتنمية مهارات الفهم الدلالي لدى طلاب المستوى الرابع في معهد تعليم اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى، تم فيها استثمار المعاني الوظيفية لحرف الجر إدراج قائمة المهارات التي تم التوصل إليها في تنمية مهارات الفهم الدلالي من خلال العديد من الأساليب والاستراتيجيات والأنشطة أثناء تدريس الوحدة التعليمية المقترحة. ووجود فرق دال إحصائيا عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسطي درجات المتعلمين في التطبيقين القبلي والبعدي لاختبار مهارات الفهم الدلالي لصالح التطبيق البعدي، مما يدل على وجود فاعلية لتدريس الوحدة التعليمية القائمة على المعاني الوظيفية لحرف الجر "عن "في تنمية مهارات الفهم الدلالي لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى.  
Abstract: The effect of an educational unit based on the functional meanings of the preposition “on” in developing the semantic understanding of non-Arabic speakers (Chapters of Noble Qur’an as a model) The current study aimed at demonstrating the impact of an educational unit based on the functional meanings of the letter "on" in developing semantic understanding of non-Arabic speakers. To achieve the goal of the research, the researcher used the descriptive approach in collecting and studying the meanings of the preposition "on", as well as the quasi-experimental approach to measure the effect of an educational unit based on the functional meanings of the preposition "on" in the surahs of the Holy Qur'an, in addition to the tools, steps and procedures of the field study applied to the research sample. The research in its general framework consists of an introduction, five chapters and a conclusion. After addressing the theoretical and practical aspects, the research reached several results, the most important of which are the following: A list of appropriate semantic comprehension skills for Arabic language learners in the fourth level was drawn up, and the list included 21 of the semantic comprehension skills. An educational unit was built based on the functional meanings of the preposition “on” to develop the semantic comprehension skills of the students of the Arabic Language Learning Institute who speak other languages. The functional meanings of these letters were also clarified, and the list of skills reached in developing semantic comprehension skills has been included from through various methods, strategies, and activities during the teaching of the proposed educational unit. The research reported that there were statistically significant differences at the significance level 0.05 between the average scores of the learners in the two applications, the pre and post applications, to test the skills of semantic comprehension in favor of the post application, which indicates the existence of the effectiveness of teaching the educational unit based on the functional meanings of the preposition "on" in developing comprehension skills. Semantic among learners of Arabic speaking other languages.
المشرف على البحث: محمد شتيوي ناصر الحبيشي الجهني
تاريخ إنجاز البحث: 10.31.2019
تاريخ المناقشة: 12.29.2021
أعضاء لجنة المناقشة :
تحويل التاريخ