"أثر التدريب على أساليب الخبر والإنشاء في تنمية مهارات التعبير الكتابي لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى"
Title The effect of exercise on the al-Khabarr (the predicate) and Inshāʾ (the composition) methods to develop written expression skills among non-native Arabic language learners
الباحث الرئيس بابكر فال
التخصص: إعداد وتدريب المعلمين
المستخلص: يهدف البحث إلى تنمية مهارات التعبير الكتابي لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى، ببيان أساليب الخبر والإنشاء التي يحتاجون إليها ودلالاتها وأغراضها البلاغية، استخدم الباحث المنهج الوصفي في الإطار النظري، والتجريبي في تطبيق الوحدة التعليمية وبيان أثرها، وتكوّنت الدراسة من أربعة فصول: الفصل الأول الإطار العام للبحث، الفصل الثاني الإطار النظري والدراسات السابقة, الفصل الثالث إجراءات البحث, الفصل الرابع نتائج البحث ومناقشتها, الفصل الخامس المقترحات والتوصيات والخاتمة.
ولتحقيق هدف البحث قام الباحث بدراسة أساليب الخبر والإنشاء التي يراها ضرورية لمتعلمي اللغة العربية معرفة أغراضها وكيفية استخدامها في التحرير العربي؛ وتناول في ذلك:
الفرق بين الخبر والإنشاء، وأركان الجملة، وما يعرضها مما يسبب اختلاف الأساليب في الجملة الخبرية، كالتوكيد وعدمه، والتقديم والتأخير، والتعريف والتنكير، وحذف أحد أركان الجملة، كما درس ما يتابع أركان الجملة من متعلقات الفعل وغيرها. وفي الجملة الإنشائية كذلك درس الباحث مختلف أساليبها، كالأمر والنهي، والنداء، مع بيان ما في تلكم الأساليب من الأغراض، مستصحبا ذلك بأمثلة توضيحية.
ثم أعقب ذلك بما لا ينبغي لمتعلم العربية جهله من مهارات اللغة العربية, ومما يتعلق بالتعبير الكتابي من أهميته وأهدافه وعناصره وكيفية كتابة التعبير الجيد وخطوات كتابته... وأرفق هذا البحث بوحدة تعليمية مشتملة على دروس وتمارين في أساليب الخبر والإنشاء, واختار عشوائيا عينة من مجتمع البحث عددهم 22طالبا لتطبيق الوحدة عليهم, وأكدت نتائج الاختبار بعد التطبيق الأثر الإيجابي للوحدة, بالمقارنة بين نتائج الاختبار القبلي والبعدي, وحققت أثرا إيجابيا في تنمية مهارات التعبير الكتابي لدى متعلمي اللغة الناطقين بغيرها.
Abstract: The research aims to develop written expression skills among learners of Arabic who speak other languages, by clarifying the methods of al-Khabarr and Inshāʾ that they need, their meanings and the rhetorical purposes. The study consisted of four chapters: the first chapter: the general framework of the research, the second chapter: the theoretical framework and previous studies, the third chapter: the research procedures, the fourth chapter: the research findings and their discussion, the fifth chapter: the proposals, recommendations and conclusion.
To achieve the goal of the research, the researcher studied the methods of al-Khabarr and Inshāʾ that he deems necessary for learners of the Arabic language to know their purposes and how to use them in editing Arabic texts; It included:
The difference between the al-Khabarr and Inshāʾ, and the elements of the sentence, and what it is exposed to, which causes the difference in methods in the declarative sentence, such as al-Tawkīd (the affirmation) and its absence, al-Taqdīm (giving precedence) and al-Taʾkhīr (delaying), al-Taʿrīf wa al-Tankīr (the definite and indefinite), and the omission of one of the elements of the sentence, as he studied what follows the elements of the sentence from the relation of the verb and others. In the structural sentence, the researcher also studied its various methods, such as the al-Amr (command), al-Nahyu (the prohibition), and al-Nidā (the method of calling), with an explanation of the purposes of those methods, accompanied with illustrative examples.
Then this was followed by what the Arabic learner should not be ignorant of about the skills of the Arabic language, and the importance related to written expression, its objectives, its elements, how to write a good expression and the steps for writing it... This research was attached to an educational unit that includes lessons and exercises in the methods of al-Khabarr and Inshāʾ, and a sample was randomly selected from a research community, which totaled 22 students to apply the unit to them. The results of the test after the application confirmed the positive impact of the unit, in comparison between the results of the pre and after test, and it achieved a positive impact in developing written expression skills for learners of non-native language speakers.