الاحتياجات التدريبية للمساعدين الإداريين بمدارس التعليم العام في المدينة المنورة من وجهة نظرهم
Title Training needs of administrative assistants in public education school in Medinah
الباحث الرئيس فهد عبيدالله فراج العوفي
التخصص: التربية
المستخلص: هدف البحث إلى الكشف عن الاحتياجات التدريبية للمساعدين الإداريين بمدارس التعليم العام في المدينة المنورة من وجهة نظرهم، ومعرفة إن كان هناك فروق ذات دلالة إحصائية حول تلك الاحتياجات تعزى لمتغيرات المؤهل العلمي، والمرحلة الدراسية، والخبرة، وعدد الدورات التدريبية. واستخدم الباحث المنهج الوصفي، حيث قام بتطبيق استبانة على عينة عشوائية بسيطة من المساعدين الإداريين بمدارس التعليم العام في المدينة المنورة بلغ عددهم (150) مساعداً إدارياً، وتم استخدام المتوسطات الحسابية للكشف عن درجة الاحتياجات التدريبية لديهم، كما تم استخدام اختبار تحليل التباين أحادي الاتجاه (Anova) للكشف عن دلالة الفروق في تلك الاحتياجات وفق متغيرات البحث.
وكشفت النتائج أن الاحتياجات التدريبية للمساعدين الإداريين بمدارس التعليم العام في المدينة المنورة جاءت بدرجة كبيرة، بمتوسط حسابي (3.91)، وجاءت الاحتياجات التدريبية الإدارية في المقدمة، يليها الاحتياجات التدريبية الفنية، وأخيراً الاحتياجات التدريبية في مجال العلاقات الإنسانية. وكشفت النتائج أن أكبر الاحتياجات التدريبية الإدارية تمثلت في معرفة المسؤوليات والواجبات والاختصاصات المتعلقة بالوظيفة، وتمثلت أكبر الاحتياجات التدريبية الفنية في توظيف مستجدات التقنية في تنفيذ مهام الوظيفة، وتمثلت أكبر الاحتياجات التدريبية المتعلقة بالعلاقات الإنسانية في مهارات التعامل مع ضغوط العمل، وتنمية مهارات الحوار والإقناع. وأظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في الاحتياجات التدريبية، تعزى لاختلاف المؤهل العلمي، والمرحلة التعليمية، والخبرة، وعدد الدورات التدريبية.
وفي ضوء تلك النتائج، أوصى الباحث بعدد من التوصيات من أهمها تقديم دورات تدريبية للمساعدين الإداريين بمدارس التعليم العام في المدينة المنورة في ضوء احتياجاتهم الفعلية، خصوصاً فيما يتعلق بمعرفة المسؤوليات والواجبات والاختصاصات المتعلقة بالوظيفة.
Abstract: The research objective is to uncover the training needs of administrative assistants in Public Education School in Madinah, from their point of view, and knowing if there were statistically significant differences in these needs related to the variable of the scientific qualification, study level, experiences, and number of training course.
The researcher uses the descriptive approach, and he applied a questionnaire to a random sample of (150) administrative assistants, to reflect their training needs using a calculation average according to the research variables, he also uses one-way contrast analysis test (Anova) to detect the significance of differences in these needs.
The result revealed that the training needs of administrative in public education school in Medinah ha a great extent with average arithmetic (3,91) and administrative requirements come first, then technical training needs, lastly the training needs in the field of human relations, the result revealed that the largest administrative training requirements were to know the responsibilities, ties, and competence relate to the job.
The result show that there were no statistically difference in training needs due to differences in educational qualifications, and study level, experiences, and the number of training courses.
After these results, the researcher provided a number of recommendations, the most important one is: providing training courses for administrative assistant in public education schools in Medinah in their actual needs especially those related with knowing responsibilities, duties, peculiarities related with the job.