رسالة علمية / مشروع بحثي

مهارات التفكير المستقبلي من منظور التربية الإسلامية مع تصور مقترح لتعزيزها لدى طلاب الجامعات السعودية

Title Futuristic thinking skills from the perspective of islamic education with the perception of its proposal to reinforce them among saudi university students

الباحث الرئيس محمد صالح رشدان المغذوي
التخصص: التربية
المستخلص: هدفت الدراسة إلى بناء تصور مقترح لتعزيز مهارات التفكير المستقبلي لدى طلاب الجامعات السعودية، والتعرف على مهارات التفكير المستقبلي من المنظور التربوي المعاصر، وتأصيلها من منظور التربية الإسلامية، كما هدفت إلى معرفة درجة امتلاك طلاب الجامعات السعودية للمهارات، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي المسحي، وتمثلت أداة الدراسة في (الاستبانة) حيث هدفت للكشف عن مدى امتلاك طلاب الجامعات السعودية لمهارات التفكير المستقبلي من وجهة نظرهم، وقد بلغت العينة (728) طالباً وطالبة من المستويين السابع والثامن، وتوصلت الدراسة إلى عدد من النتائج، أهمها: امتلاك طلاب الجامعات السعودية لمهارات التفكير المستقبلي بدرجة كبيرة بمتوسط حسابي (3.91)، وجاءت مهارة التفكير المستقبلي الايجابي في مقدمة المهارات الممتلكة لدى الطلاب بمتوسط حسابي (4.03)، يليها مهارة تقييم المنظور المستقبلي بمتوسط حسابي (4.00)، ثم مهارة التنبؤ المستقبلي بمتوسط حسابي (3.89)، ثم مهارة حل المشكلات المستقبلية بمتوسط حسابي (3.87)، ثم مهارة التخطيط المستقبلي بمتوسط حسابي (3.86)، وأخيراً مهارة التخيّل المستقبلي بمتوسط حسابي (3.83)، كما أشارت نتائج الدراسة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (a ≤0.05) في درجة امتلاك الطلاب بالجامعات السعودية لمهارات التفكير المستقبلي تعزى لمتغيري (التخصص - الجنس)، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (a ≤0.05) في درجة امتلاك الطلاب بالجامعات السعودية لمهارات التفكير المستقبلي تعزى لمتغير (الجامعة) لصالح الطلاب بجامعة حائل
Abstract: The study aimed to build a suggested proposal to enhance futuristic thinking skills among Saudi university students, and to identify futuristic thinking skills from the contemporary educational perspective, and root them from the Islamic educational perspective. It also aimed to comprehend the degree to which Saudi university students possess skills, and the study adopts the descriptive survey approach. The tool of the study is (the questionnaire), that intends to reveal the extent to which Saudi university students acquire futuristic thinking skills from their point of view. The sample reached (728) male and female students from the seventh and eighth levels as well as the study showed a number of results. The most crucial of which are: Saudi university students possess the skills of futuristic thinking to a large extent with an arithmetic average of (3.91), and the positive futuristic thinking skill comes at the forefront of the skills possessed by students with an arithmetic average of (4.03), followed by the evaluation of the futuristic perspective skill with an arithmetic average of (4.00), then the futuristic prediction skill with an average arithmetic of (3.89), then the futuristic problems solving skill with an arithmetic average of (3.87), then the futuristic planning skill with an arithmetic average of (3.86), and finally the futuristic imagination skill with an arithmetic average of (3.83). The results of the study indicated that there are no statistically significant differences at the level of significance (0.05 ≤ a) in the degree to which students in Saudi universities possess futuristic -thinking skills due to the variables (specialization - gender), and there are statistically significant differences at the significance level (0.05 ≤ a) in the degree to which students in Saudi universities possess futuristic -thinking skills due to the variable (university) in the favor of students at the University of Hail
المشرف على البحث: حسين نفاع نويفع الجابري
تاريخ إنجاز البحث: 06.12.2019
تاريخ المناقشة: 01.11.2023
أعضاء لجنة المناقشة :
تحويل التاريخ