رسالة علمية / مشروع بحثي

الجهود التربوية لأهل الحديث في الهند خلال القرنين الثالث عشر والرابع عشر الهجري

Title The educational efforts of the People of Hadith in India during the Thirteenth and Fourteenth Centuries A.H.

الباحث الرئيس عبدالمعيد نوشاد عالم
التخصص: التربية
المستخلص: عنوان الرسالة: الجهود التربوية لأهل الحديث في الهند خلال القرنين الثالث عشر والرابع عشر الهجري. أهم أهداف الرسالة: إبراز الجهود التربوية لأهل الحديث في الهند خلال القرنين المذكورين، مثل: جهودهم التعليمية، وجهودهم في خدمة كتب التراث الإسلامي تأليفًا، وتدريسًا، وتحقيقًا، ونشرًا، وأيضا جهودهم في إنشاء المؤسسات التربوية والثقافية في أنحاء الهند. منهج الرسالة: المنهج التاريخي، والمنهج الوصفي التحليلي. أهمية الرسالة: إن جمع جهود أهل الحديث المتناثرة في مجال التربية ومعرفة منهجهم فيها مفيد للناس الذين يقتدون بهم ويسلكون مسلكهم في الحفاظ على الهوية الإسلامية والدفاع عنها، ويفيد هذا أيضا المهتمين بالتربية والتعليم عمومًا والتربية الإسلامية في الهند خصوصًا في الاطلاع والاستفادة من جهود أهل الحديث هناك. أهم نتائج الرسالة: إن جهود أهل الحديث في الهند خلال القرنين المذكورين مشكورة ومحمودة في إعداد وإصلاح المناهج والمقررات الدراسية للمدارس الإسلامية حيث بذل علماء القرنين المذكورين المجهود الوافر لإدخال المواد المهمة من التوحيد، والعقيدة، والتفسير، والحديث في المقررات الدراسية، وكذلك لهم جهود في خدمة السنة تدريسًا، وتأليفًا، وفي إنشاء المؤسسات التربوية والثقافية. أهم التوصيات: ضرورة تكوين اللجنة العلمية لإعداد المناهج الدراسية للمدارس الإسلامية, وإيجاد الهيئة العلمية لموائمة المنهج الدراسي في المدارس الإسلامية الهندية والعناية بإعادة الطبعات والمؤلفات لأهل الحديث بالهند مدعمة بالتحقيق والتعليق, والتوجه إلى ترجمة الكتب الأردية والفارسية بلغات مختلفة
Abstract: Research Title: The educational efforts of the People of Hadith in India during the Thirteenth and Fourteenth Centuries A.H. The most important objectives of the research: To highlight the educational efforts of the people of hadith in India during the two mentioned centuries , such as their educational efforts in serving the books of Islamic heritage by authoring , teaching, investigating and publishing, as well as their efforts in establishing educational and cultural institutions throughout India. Research method: The historical method, and the descriptive analytical method. Research importance: The collection of scattered efforts of the people of hadith whose methodology are useful in the field of education, for people to follow them and follow their path in preserving and defending the Islamic identity. This research also benefits those interested in education in general and Islamic education in India in particular, for them to see and benefit from the efforts of the people of Hadith there. The most important research results: The efforts of the hadith scholars in India during the aforementioned thirteenth and fourteenth centuries are commendable, and commendable in recent time, in preparing and reforming curricula and school syllabus. They made efforts to introduce important materials of interpretation and hadith, as well as their efforts in serving the Sunnah by teaching and writing and in establishing educational and cultural institutions. The most important recommendations: The necessity of forming a scientific committee to prepare the curricula of Islamic schools and finding a scientific body to harmonize the curricula in Indian Islamic schools, and to take care of reprinting the editions, publications and writings of the people of hadith in India supported by investigation, commentary, and orientation and to turn to translating Urdu and Persian books in different languages.
المشرف على البحث: حسن محمد علي الزهراني
تاريخ إنجاز البحث: 05.08.2019
تاريخ المناقشة: 05.03.2023
أعضاء لجنة المناقشة :
تحويل التاريخ