رسالة علمية / مشروع بحثي

الاحتياجات التربوية للطلبة ذوي الإعاقة العقلية في بنغلاديش مع تصور مقترح لتفعليها من منظور التربية الإسلامية - دراسة ميدانية من وجهة نظر المعلمين

Title The Educational Needs of Students with Mental Disabilities in Bangladesh with Proposed Vision for Providing the Needs from Islamic Prospective (A Field Study from Perspective of Teachers)

الباحث الرئيس محمد سليمان حفيظ الدين
التخصص: التربية
المستخلص: أهداف الدراسة: - بيان الاحتياجات التربوية النفسية للطلبة ذوي الإعاقة العقلية من وجهة نظر المعلمين. - التعرف على الاحتياجات التربوية الاجتماعية للطلبة ذوي الإعاقة العقلية من وجهة نظر المعلمين. - وضع تصور مقترح لتفعيل الاحتياجات التربوية للطلبة ذوي الإعاقة العقلية في بنغلاديش من منظور التربية الإسلامية. منهج الدراسة: منهج الوصفي المسحي. فصول الدراسة: الفصل الأول: الإطار العام. الفصل الثاني: أدبيات الدراسة ( الإطار النظري والدراسات السابقة). الفصل الثالث: منهج البحث وإجراءاته. الفصل الرابع: نتائج البحث ومناقشتها. الفصل الخامس: التصور المقترح لتفعيل الاحتياجات التربوية للطلبة ذوي الإعاقة العقلية في بنغلاديش من منظور التربية الإسلامية. الفصل السادس: خاتمة البحث. خاتمة الدراسة: اشتملت على نتائج الدراسة وتوصياتها ومقترحاتها: أولا: أهم نتائج الدراسة: - وجود الاحتياجات التربوية للطلبة ذوي الإعاقة العقلية في بنغلاديش من وجهة نظر المعلمين بدرجة عالية ، بمتوسط حسابي(3.58). - جاءت الاحتياجات النفسية في مقدمة الاحتياجات التربوية للطلبة ذوي الإعاقة العقلية، يليها الاحتياجات الاجتماعية، ثم الاحتياجات التعليمية، وأخيراً الاحتياجات الصحية. - تمثلت أكبر الاحتياجات النفسية للطلبة ذوي الإعاقة العقلية في الحب، والاحترام، وغرس الثقة بأنفسهم، والتشجيع على التعبير عن مشاعرهم، وتنمية اتجاهات إيجابية نحو حياتهم. بينما تمثل أدناها في المساعدة في ضبط انفعالاتهم. ثانيا: أهم توصيات الدراسة: - تكثيف الندوات والمؤتمرات التي تعنى بالطلبة ذوي الإعاقة العقلية واحتياجاتهم وسبل تلبيتها. - تكثيف وسائل الإعلام البرامج التثقيفية والتوعية الموجهة للمجتمع حول الطلبة ذوي الإعاقة العقلية وأهميتهم كشريحة ذات احتياجات خاصة وكيفية معاملتهم ومساعدتهم على تلبية احتياجاتهم المختلفة. - تقديم الأسرة والمدرسة والمؤسسات المجتمعية الإحاطة والرعاية النفسية اللازمة للطلبة ذوي الإعاقة العقلية.  
Abstract: Title of research: The Educational Needs of Students with Mental Disabilities in Bangladesh with Proposed Vision for Providing the Needs from Islamic Prospective (A Field Study from Perspective of Teachers). Objectives of research: - Statement of the psychological educational needs of students with mental disabilities from the teachers' point of view. -Identifying the social educational needs of students with mental disabilities from the teachers' point of view. - Developing a proposed vision to provide the educational needs of students with mental disabilities in Bangladesh from the perspective of Islamic education. Research Method: Descriptive survey method. Research chapters: Chapter One: The general framework. Chapter Two: The literature of the study (theoretical framework and previous studies). Chapter Three: Research Methodology and Procedures. Chapter Four: Research results and discussion. Chapter Five: The proposed vision for providing the educational needs of students with mental disabilities in Bangladesh from the perspective of Islamic education. Chapter Six: Conclusion of the research. Conclusion of the research: It included the results of the study and its recommendations and suggestions. The most important search results: - Existence of educational needs for students with mental disabilities in Bangladesh from teachers' point of view, with a high degree, with an arithmetic mean of (3.58). - Psychological needs came at the forefront of the educational needs of students with mental disabilities, followed by social needs, then educational needs, and finally health needs. - The greatest psychological needs of students with mental disabilities were represented in love, respect, instilling self-confidence, encouragement to express their feelings, and developing positive attitudes towards their lives. While the lowest is to help control their emotions. The most important research recommendations: - Intensifying seminars and conferences dealing with students with mental disabilities, their needs and ways to meet them. - Intensifying the media with educational and awareness programs aimed at the community about students with mental disabilities, their importance as a group with special needs, and how to treat them and help them meet their various needs. -Providing families, schools and community institutions with the necessary psychological care and support for students with mental disabilities.
المشرف على البحث: حسين نفاع نويفع الجابري
تاريخ إنجاز البحث: 06.19.2019
تاريخ المناقشة: 01.18.2023
أعضاء لجنة المناقشة :
تحويل التاريخ