تحليل الخطاب التعليمي واستراتيجياته عند متعلمي اللغة العربية للناطقين بلغات أخرى في سلسلتي (العربية للحياة والعربية للعالم)-مقاربة تداولية
Title Analyzing Educational Speech and its Strategies for Non- Native Arabic Learners in the Series "Arabic for the World and Arabic for Life" A Pragmatic Approach.
الباحث الرئيس ابوبكر سليمان
التخصص: إعداد وتدريب المعلمين
المستخلص: عنوان البحث: تحليل الخطاب التعليمي واستراتيجياته عند متعلمي اللغة العربية للناطقين بلغات أخرى في سلسلتي "العربية للعالم والعربية للحياة" مقاربة تداولية.
مشكلة البحث: تمثلت مشكلة البحث في أن سلاسل تعليم اللغة العربية لغير أهلها تُقدم اللغة من خلال المواقف الاجتماعية وتضع عناوين لهذه المواقف مثل التعارف، وفي المطار، وفي المكتبة، وفي المطعم، ونحوها، ولم يعن أحد من الباحثين بدراستها دراسة علمية في ضوء مفهوم مستقر في الدرس اللغوي. ومن ثم اختار الباحث أن يقدم دراسة تحليلية في سلسلتين من أبرز سلاسل تعليم اللغة العربية، وأوسعها انتشارا، وهما: (العربية للحياة) و (العربية للعالم).
أهداف البحث: إثبات أن تحليل الخطاب التعليمي يتسع على أفكار ذات توجّهات تداولية يمكن أن نشير من خلالها لما يعرف حاليا "باللسانيات التداولية"، والتي يمكن أن تكون مدخلا رحبا لفهم التراث العربي. كما تهدف إلى تتبع استراتيجيات المنهج التداولي في تعليمية العربية لغير الناطقين بها، الاستفادة من المشاريع العلمية التي طرحها علماء اللغة في معالجة قضايا تدريس العربية.
منهج البحث: المنهج الوصفي التحليلي.
أدوات البحث: قام الباحث بإعداد القائمة في صورتها الأولية: تضمنت القائمة في صورتها الأولية ثلاثة معايير هي: شكل النص، مضمون النص، سياق النص، وأربع مهارات لغوي ة هي: الاستماع، التحدث، القراءة، الكتابة. أ. شكل الخطاب: بلغ عددها مؤشراتها (8) معايير. ب. مضمون الخطاب: بلغ عدد مؤشراتها (13) معايير. ج. سياق الخطاب: بلغ عدد مؤشراتها (9) معايير. د. الاستماع: بلغ عدد مؤشراتها (10) مؤشرا. ز التحدث: بلغ عدد مؤشراتها (11) مؤشرا. ر. القراءة: بلغ عدد مؤشراتها (8) مؤشرا. ذ. الكتابة: بلغ عدد مؤشراتها (7) مؤشرا.
نتائج البحث: تتوافر معايير ومهارات الموضوعات الخطابية ضمن استراتيجيات الخطاب التعليمي وتطبيق آلياته في قراءة المدونة لسلسلتي العربية للعالم والعربية للحياة (بدرجة كبيرة)، بمتوسط حسابي (2.83) وأهمية نسبية (94.2%). تتوافر مهارة التحدث ضمن استراتيجيات الخطاب التعليمي وتطبيق آلياته في قراءة المدونة لسلسلتي العربية للعالم والعربية بدرجة كبيرة، بمتوسط حسابي (2.95) وأهمية نسبية (98.2%).
1- مهارة التحدث بمتوسط حسابي (2.95) وأهمية نسبية (98.2%).
2- مهارة الكتابة بمتوسط حسابي (2.90) وأهمية نسبية (96.7%).
3- مهارة القراءة بمتوسط حسابي (2.84) وأهمية نسبية (94.6%).
4- معيار شكل النص اللغوي بمتوسط حسابي (2.80) وأهمية نسبية (93.3%).
5- معيار مضمون الخطاب بمتوسط حسابي (2.79) وأهمية نسبية (92.9%).
6- مهارة الاستماع بمتوسط حسابي (2.78) وأهمية نسبية (92.5%).
7- معيار سياق الخطاب بمتوسط حسابي (2.73) وأهمية نسبية (91.1%).
الأساليب الإحصائية المستخدمة في البحث: استخدم الباحث برنامج التحليل الإحصائي (SPSS) لتحليل البيانات والإجابة عن أسئلة الدراسة، وذلك باستخدام الأساليب الإحصائية التالية: التكرارات والنسب المئوية لتحديد استجابات أفراد عينة البحث تجاه المؤشرات التي تضمنتها معايير الاستبانة. الوزن النسبي لقياس صدق القائمة من خلال آراء المحكمين. معادلة كوبر للاتفاق؛ لقياس ثبات القائمة. معامل ارتباط بيرسون؛ وذلك لتقدير الاتساق الداخلي للاستبانة. معامل ألفا كرونباخ؛ لقياس ثبات الاستبانة. المتوسط الحسابي الموزون؛ للتعرف على مدى ارتفاع أو انخفاض استجابات أفراد عينة الدراسة نحو كل مؤشر. الانحراف المعياري؛ للتعرف على مدى انحراف استجابات أفراد عينة
Abstract: Research Title: Analyzing Educational Speech and its Strategies for Non- Native Arabic Learners in the Series "Arabic for the World and Arabic for Life" A Pragmatic Approach.
Research Problem: The problem of the research was that the series of teaching the Arabic language to non-natives presents the language through social situations and puts titles for these situations such as introduction at the airport, in the library, in the restaurant and the likes, and none of the researchers bothered to study it scientifically in the light of a stable concept in the language study. Hence, the researcher chose to present an analytical study in two of the most prominent and widespread Arabic language teaching series, namely: (Arabic for life) and (Arabic for the world).
Research Objectives: To prove that the analysis of educational speech expands on ideas with pragmatic orientations through which it can refer to what is now known as pragmatic linguistics, which can be a broad entry point for understanding the Arab heritage as it aims to track the strategies of the pragmatic approach in teaching Arabic to non-native speakers. Benefiting from academic projects put forward by linguists in addressing issues of teaching Arabic.
Research Methodology: The descriptive analytical method.
Research Tools: The researcher prepared the list in its initial form. The list in its initial form included three criterion: the form of the text, the content of the text, and context of the text, and four language skills: listening, speaking, reading and writing.
A. Speech format: the number of indicators is (8) criterion. B. Content of the speech: the number of its indicators is (13) criterion. C. The context of the speech: the number of its indicators is (9) D. Listening, the number of its indicators (10) and speaking, the number of its indicators is (11) indicators and reading: the number of its indicators is (8) indicators and Writing has (7) indicators.
Research Results: The standards and skills of the rhetorical topics are available within the educational speech strategies and the application of its mechanisms in the reading of the corpus for Arabic for the World and the Arab for Life series (to a large extent), with an arithmetic mean (2.83) and a relative importance (94.2%). The speaking skill is present within the strategies of the educational speech and the application of its mechanisms in the reading of the corpus for Arabic for the World and Arabic for Life series largely, with a mean of (2.95) and a relative importance of (98.2%).
Speaking skill, with a mean of (2.95) and a relative importance of (98.2%).
Writing skill with an arithmetic average of (2.90) and a relative importance of (96.7%).
Reading skill with an arithmetic mean (2.84) and relative importance (94.6%)
Linguistic text form criterion, with an arithmetic mean of (2.80) and a relative importance of (93.3%).
Speech content criterion, with an arithmetic mean of (2.79) and a relative importance of (92.9%).
Listening skill with an arithmetic mean of (2.78) and a relative importance of (92.5%).
Speech context criterion with an arithmetic mean of (2.73) and a relative importance of (91.1%).
The Statistical Methods Used In The Research: The researcher used the statistical analysis program (SPSS) to analyze the data and answer the study questions, using the following statistical methods: Frequencies and percentages to determine the responses of the research sample towards the indicators included in the questionnaire criterion, the relative scale to measure the veracity of the list through the opinions of the judges. Cooper's equation of agreement; to measure the stability of the list. Pearson correlation coefficient; In order to estimate the internal consistency of the resolution. Cronbach's alpha coefficient; To measure the stability of the resolution, the subjective arithmetic mean; To find out how high or low the study sample's responses were to each standard deviation indicator; To identify the extent of deviation of the responses of the research sample members for each indicator for the arithmetic mean.