تقويم دور الإدارات التعليمية في تطوير المدارس الإسلامية الأهلية بجنوب تايلند من وجهة نظر مديري المدارس
Title An evaluation of the role of educational administrations in developing private Islamic schools in southern Thailand from the perspective of school administrators
الباحث الرئيس أحمد ياسر تشيء لونج
التخصص: التربية
المستخلص: هدف البحث إلى التعرف على تقويم دور الإدارات التعليمية في تطوير المدارس الإسلامية الأهلية بجنوب تايلاند في مجال التخطيط والتنظيم والإشراف والرقابة والتقويم، واستخدم الباحث المنهج الوصفي المسحي، وتم تطبيق استبانة على عينة من مديري المدارس الإسلامية البالغ عددهم (152) وقد استرد الباحث (122) استجابة صالحة بنسبة (80.26%)، وذلك خلال الفصل الثاني من العام 1441ه/1442ه، وبعد تحليل البيانات باستخدام برنامج الحزم الاحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS)، فقد ظهرت نتائج تقويم دور الإدارات التعليمية في تطوير المدارس الإسلامية الأهلية بجنوب تايلاند من وجهة نظر مديري المدارس الإسلامية، بدرجة كبيرة، حيث بلغ المتوسط العام (3.44) وانحراف معياري (0.78)، وقد جاء المحور الثاني (التنظيم) في المرتبة الأولى بدرجة كبيرة، حيث بلغ المتوسط الحسابي للمحور (3.50) وانحراف معياري (0.74)، وجاء المحور الأول (التخطيط) بالمرتبة الثانية بدرجة كبيرة، بمتوسط حسابي (3.48) وانحراف معياري (0.79)، وجاء المحور الثالث (الإشراف) في المرتبة الثالثة بدرجة كبيرة، بمتوسط حسابي (3.41) وانحراف معياري (0.82)، وأخيرا جاء المحور الرابع (الرقابة والتقويم) في المرتبة الرابعة بدرجة متوسطة، بمتوسط حسابي (3.39) وانحراف معياري (0.77)، وقدم البحث عدداً من التوصيات من أهمها: إقامة الندوات الدورية لمناقشة واقع المدارس الإسلامية في جنوب تايلاند وتبادل الأفكار لإيجاد توصيات لتطوير المدارس الإسلامية، واستثمار العلاقة الجيدة المتبادلة مع وزارة التعليم، تعزيز الرقابة والتقويم من أجل التأكيد على سير الأعمال التعليمية، والاستفادة من التجارب والخبرات الناجحة في إدارة المدارس من حيث التخطيط والتنظيم، والتوجيه، والرقابة والتقويم، وإعداد معايير لقيام المدارس الإسلامية بممارسة عملية التقييم الذاتي الدوري.
Abstract: The current study aimed at identifying the evaluation of the role of educational administrations in developing Islamic private schools in southern Thailand with regard to planning, organizing, supervising, controlling, and evaluating. The research was conducted in the second semester of 1441/1442H in southern Thailand, where the researcher distributed questionnaires to (152) samples of Islamic school principals, and (122) correctly applied questionnaires (80.26%) were recovered. In order to achieve the goal of the study and reach accurate results, the researcher relied on the descriptive survey approach. After field data was analysed through the SPSS program, the research revealed several findings that the evaluation of the role of educational administrations in developing Islamic private schools in southern Thailand was largely achieved from the point of view of Islamic school principals, with an overall average of (3.44) and a standard deviation of (0.78), the second aspect " organization ", was highly ranked first, with an average mean of (3.50) and a standard deviation of (0.74). The first aspect, which is (Planning), came in second highest rank, with an arithmetic mean (3.48) and a standard deviation (0.79), and the third aspect, which is (supervision), came in third rank, with an arithmetic mean (3.41) and a standard deviation (0.82). The fourth aspect (control and evaluation) was ranked fourth in average, with an arithmetic mean (3.39) and a standard deviation (0.77). In conclusion, the research presented a number of recommendations, including: the need to hold periodic seminars and exchange scientific experience in discussing the realities of Islamic schools in southern Thailand, and to benefit from a good relationship with the Ministry of Education in order to develop Islamic schools.
The need to strengthen the aspect of supervision and evaluation in order to emphasize the success of educational work, and to benefit from successful experiences in school management, especially in the aspect of planning, organization, and guidance, as well as setting some criteria for Islamic schools to practice the self-evaluation process.