رسالة علمية / مشروع بحثي

عناصر التأثير المستخدمة في قنوات يوتيوب وعلاقتها بغرس القيم لدى الشباب العربي - دراسة ميدانية

Title Effect elements used in YouTube channels And its relationship to the inculcation of values among Arab youth (A field study)

الباحث الرئيس ايمن بدر الدين منصور
التخصص: الإعلام
المستخلص: هدفت الدارسة للتعرف على الأثر الذي تحدثه قنوات يوتيوب لدى الشباب العربي وعناصر التأثير المستخدمة في تحقيق ذلك الأثر على الشباب؛ ومن أجل تحقيق هذا الهدف استخدم الباحث في هذه الدراسة منهج المسح في شقه الميداني من خلال توظيف أداة الاستبانة لجمع البيانات من عينة عشوائية بسيطة في إطار العينات الاحتمالية بلغ قوامها (323) مفردة من الشباب العربي يمثلون من 21 دولة، وقد توصلت الدراسة إلى عدة نتائج من أهمها: أن موقع يوتيوب يحتل المرتبة الأولى كمنصة مشاهدة لدى الشباب العربي، وأنه المنصة المفضلة لدى معظمهم منذ أكثر من أربع سنوات، وأن غالبية الشباب العربي يتابعون قنوات يوتيوب باعتباره منصة يجدون فيها ما يبحثون عنه من خلال نافذة البحث الذكية في التطبيق، وأن غالبيتهم يستخدمون التطبيق من خلال الهواتف الذكية، كما أثبت البحث وجود علاقة إيجابية بين متابعة قنوات يوتيوب وغرس القيم الإيجابية لدى الشباب العربى. وأن مشاهدات اليوتيوب عززت مجموعة من القيم الإيجابية في الجوانب الأخلاقية والاجتماعية والاقتصادية والجمالية. وأشارت نتائج الدراسة أيضًا إلى أن أهم عناصر التأثير لدى مستخدمي يوتيوب هو المحتوى المقدم في القناة يليها الشخص المتحدث ثم جودة الفيديو والمونتاج، وأن قنوات يوتيوب تحقق لهم إشباعات بنسبة 72.2% أحيانًا ونسبة 15.1% دائماً، وأن طبيعة الإشباعات في غالبيتها علمية ودينية واجتماعية.
Abstract: The study aimed to identify the impact of YouTube channels on Arab youth and the elements of influence used to achieve that impact on young people; In order to achieve this goal, the researcher in this study used the survey method in its field apartment by employing a questionnaire tool to collect data from a simple random sample within the framework of the probability samples, which consisted of (323) individuals from Arab youth representing from 21 countries. The study reached several results, the most important of which are: YouTube ranks first as a viewing platform for Arab youth, and that it has been the preferred platform for most of them for more than four years, and that the majority of Arab youth follow YouTube channels as a platform where they find what they are looking for through the search window. The smart phone is in the application, and that most of them use the application through smart phones. The research also proved a positive relationship between following YouTube channels and instilling positive values among Arab youth. And that YouTube views promoted a set of positive values in the ethical, social, economic and aesthetic aspects. The results of the study also indicated that the most important elements of influence for YouTube users are the content presented in the channel, followed by the speaking person, then the quality of the video and montage, and that YouTube channels achieve gratifications by 72.2% sometimes and 15.1% always, and that the nature of gratifications is mostly scientific, religious and social.
المشرف على البحث: عيسى عبدالباقي موسى
تاريخ إنجاز البحث: 03.17.2019
تاريخ المناقشة: 12.27.2022
أعضاء لجنة المناقشة :
تحويل التاريخ