المسؤولية الجزائية المترتبةعلى الغش التجاري في الأنظمة التجارية السعودية -دراسة مقارنة
Title The Criminal Liability Due to Commercial Fraud in the Saudi Trade Laws: A Comparative Study
الباحث الرئيس يحيى غنام مرزوق الحيسوني
التخصص: الأنظمة
المستخلص: وقد احتوت على فصل تمهيدي، وبابين، وقد تناولت فيه التعريف بالمسئولية الجزائية لغة ونظاما وفقها مع المقارنة، إلى جانب ذلك فقد تم تعريف الغش التجاري لغة ونظاما وفقها مع المقارنة.
الى جانب ذلك تم في هذا البحث بيان الطبيعة الشرعية والقانونية للغش التجاري، وعلاقته بالجرائم المالية والاقتصادية.
كما تناولت فيه أيضا أساس ونطاق المسؤولية الجزائية المترتبة على جريمة الغش التجاري وأركانها في الأنظمة التجارية السعودية والفقه الإسلامي، مع بيان سلطة الضبط والتحقيق المنوطة بمكافحتها، مع بيان الجزاءات المترتبة على المسؤولية الجزائية الناشئة عن الغش التجاري في النظام التجاري السعودي، وموقف الفقه الإسلامي منها.
وقد ختمت البحث بخاتمة تضمنت أهم النتائج التي توصلت إليها والتي من أبرزها الاتي:
1-أن الغش التجاري يتحقق بسلوك صادر من الجاني هدفه إيقاع الطرف الآخر في الغلط حول ماهية أو خصائص أو نوع أو كمية البضاعة، وإيهامه بتوفرها على مزايا وصفات تفتقدها أصلا. مما يؤثر على سلامة وأمن المستهلك. فالخداع قد يتحقق في ماهية البضاعة ويقصد بها حصول المتعاقد على بضاعة من طبيعة أخرى غير المتفق عليها أو المصرح بها أو التي يفيد العرف التجاري، الصناعي أو النصوص القانونية أو التنظيمية أنها المقصودة بعينها دون سواها.
2-أن لكل فرد الحق في أن توفر له حاجاته الاستهلاكية وفق مواصفات متنوعة يجب أن لا يتدنى أقلها عن المعايير المتوسطة المقبولة ليكون له حق الانتقاء من بين خيارات متعددة، وان تخضع السلع المستوردة لفحص الجودة، كما ينبغي تضمين التشريعات المتعلقة بالرقابة نصوص لحظر الإعلان التجاري عن أي سلعة لا تحصل شهادة الفحص.
3-أنه وان كانت جريمة غش المتعاقد تقوم علي فكرة خداع المجني عليه في سبيل الحصول علي أمواله أو من أجل إبرام العقد إلا أن المشرع لم يهدف أن يساوي بين تعبير "الخداع" وفكرة التدليس أو الغش المدني كأحد عيوب الرضا والا كان سيستغني عنه بهذه الفكرة الأخيرة وأخضع الخداع للجزاء المقرر له في القانون المدني دون حاجة إلي تجريمه والعقاب عليه.
وبناء علي نتائج البحث كانت التوصيات والتي منها ما يلي:
1-إلغاء نظام البيانات التجارية ولائحته التنفيذية وضم أحكامه إلى نظام الغش التجاري.
2-الحاجة إلى تعريف منضبط لمصطلح(المنتج) ومصطلح (الخداع) وإدراجها ضمن نظام مكافحة الغش التجاري ولائحته التنفيذية.
3-اعتبار عقود الصورية التي يكون الغرض منها التحايل على أحكام النظام، وتلك التي تنطوري على سلع أو بضاعة مجهولة المنشأ من قبيل الغش التجاري.
وقد ذيلت البحث بالفهارس العلمية المتعارف عليها في البحوث العلمية.
Abstract: It includes an introductory section and two chapters. The introductory section includes the definition of criminal liability linguistically and legally and juristically with comparison, in addition to the definition commercial fraud linguistically and legally and juristically with comparison.
In addition to this, the Shari’ah and legal nature of commercial fraud was discussed, and its relationship with financial and economic crimes.
Also, the foundation and scope of criminal liability due to the crime of commercial fraud, and its foundations in the Saudi trade laws and the Islamic jurisprudence, with a highlight on the regulatory and investigative authority vested with fighting it, with the explanation of the penalties stipulated for the criminal liability emanating from commercial fraud in the Saudi Commercial Law, and the position of the Islamic Jurisprudence on it.
The research was ended with a conclusion that covered the most important findings reached, including:
1. Commercial fraud be established through a behavior emanating from the criminal whose aim is to cause the other party to make a mistake about the nature, characteristics, type or quantity of the goods, and to make him believe that they have advantages and features that they lack in the first place, which affects the safety and security of the consumer. Deception may be established from the nature of the goods which is intended for the contractor to obtain goods of a different nature other than one agreed upon or authorized or which commercial or industrial custom or legal or regulatory texts indicate that they are intended specifically and not others.
2. That every individual has the right to have his consumer needs met according to various specifications, the least of which must not be less than acceptable average standards, so that he has the right to choose from multiple options, and that imported goods are subject to quality checks, and the legislation related to control should include provisions to prohibit commercial advertising for any commodity that does not obtain the examination certificate.
3. Although the crime of cheating the contractor is based on the idea of deceiving the victim in order to obtain his money or in order to conclude the contract, the legislator did not aim to equate the term “deception” with the idea of fraud or civil fraud as one of the defects of consent, otherwise he would have dispensed with this last idea and submitted deception is punishable by the civil law without the need to criminalize it and punish it.
And depending on the findings of the research, the following are the recommendation:
1. Repealing the Law of Commercial Information and Its executive provisions and adding its rulings to the Law of Commercial Fraud.
2. The need for a standard definition of the term “product” and the term “deception” and including them in the Anti-Commercial Fraud Law and its executive provisions.
3. Considering sham contracts whose purpose is to circumvent the provisions of the Law, and those that involve goods or merchandise of unknown origin, as commercial fraud.
The research was appended to the extant scientific indexes in scientific researches.