التوزان المالي في العقد الإداري في أنظمة المملكة العربية السعودية -دراسة تحليلية
Title (the financial balance of the administrative contract in the Kingdom of Saudi Arabia - an analytical study).
الباحث الرئيس عمر عوض رجاء العوفي
التخصص: الأنظمة
المستخلص: مستخلص البحث
إن موضوع هذه الدراسة هو (التوازن المالي للعقد الإداري في المملكة العربية السعودية – دراسة تحليلية) وقد اشتملت هذه الدراسة على مبحثٍ تمهيدي وثلاثة أبواب، فتحدثت في المبحث التمهيدي عن تعريف العقد الإداري لغةً وفقهاً ونظاماً، وكذلك أركان العقد الإداري، وأهم أنواع العقود الإدارية، وأساليب طرحها وفقاً لنظام المنافسات والمشتريات الحكومية.
وقد بيّنت في الأبواب التالية حدود الالتزامات المالية الناشئة عن العقد الإداري، والجزاءات المالية في العقود الإدارية وأثرها على الإخلال بالتوازن المالي، وبطلان العقد الإداري وأثره على الالتزامات المالية.
كما بيّنت أيضاً أسباب اختلال التوازن المالي في العقد الإداري، وذلك ببيان النظريات التي تحكم التوازن المالي للعقد الإداري، وهي نظرية فعل الأمير، ونظرية الظروف الطارئة، ونظرية الصعوبات المادية غير المتوقعة، وقد تناولت تعريف هذه النظريات، ونشأتها، وما يميزها عن غيرها، وشروط تطبيقها، وموقف المنظم والقضاء الإداري السعودي من هذه النظريات، والآثار المترتبة على تطبيق هذه النظريات.
وأخيراً بيّنت الأساس القانوني للتعويض في حالات التوازن المالي للعقد الإداري، وكذلك آلية المطالبة بالتعويض لتحقيق التوازن المالي للعقد الإداري، سواءً عن طريق اللجان الإدارية المختصة أو اللجوء إلى التحكيم أو القضاء الإداري.
وقد اعتمدت في إعداد هذه البحث على المنهج الوصفي التحليلي الذي يقتضي جمع المعلومات ذات الصلة بموضوع البحث وتحليلها واستخلاصها من مصادرها المعتمدة وتوثيقها والإشارة إليها قدر الإمكان، إلا إذا كانت منقولة من مصدر مفقود أو تعذر الوصول إليه.
وقد خلص الباحث في نهاية البحث إلى جملة من النتائج، من أهمها وأبرزها ما يلي:
1- أن فرض غرامة مالية وفقاً للنسب المحددة نظاماً تخل بالتوازن المالي للعقد الإداري، وقد تصل بالمتعاقد إلى العجز عن تنفيذ التزاماته أو تنفيذ العقد بجودة أقل تضر بالمرفق العام.
2- لا يستطيع المتعاقد مع جهة الإدارة المطالبة بالتعويض نتيجة لزيادة الأسعار إلا إذا ارتفع سعر البند الواحد (10%) عشرة في المائة وفقاً للمؤشرات السعرية التي تصدرها الجهة المختصة إضافة إلى زيادة التكلفة الإجمالية للعقد (3%) ثلاثة في المائة وهذه الشروط قد لا تحفظ للمتعاقد حقه في إعادة التوازن المالي.
3- وضع المنظم حداً أعلى لدفع التعويضات وفقاً لنظريات التوازن المالي للعقد الإداري وهو (20%) من القيمة الإجمالية للعقد، ولا يمنع ذلك من حق المتعاقد في اللجوء إلى القضاء الإداري للمطالبة بما يزيد عن ذلك.
وبناءً على ذلك جاءت التوصيات التالية:
1- وضع حد أعلى لغرامة التأخير والتقصير لا تتجاوز (10%) من القيمة الإجمالية في العقد.
2- إعادة النظر في شروط استحقاق التعويض نتيجة لزيادة أسعار المواد الأولية المنصوص عليها في البند ثانياً من المادة الثالثة عشر بعد المائة من اللائحة التنفيذية والاكتفاء بالفقرة الثانية أو الثالثة.
3- زيادة صلاحيات لجنة النظر في تظلمات المتنافسين والمتعاقدين فيما تحكم به من تعويضات لتحقيق التوازن المالي للعقد الإداري، لما فيه من خدمة للمرفق العام وضمان سيره بانتظام واطراد.
Abstract: Abstract
The subject of this study is (the financial balance of the administrative contract in the Kingdom of Saudi Arabia - an analytical study). This study included an introductory study and three chapters. In the introductory topic, I spoke about the definition of the administrative contract in language, jurisprudence and system, as well as the pillars of the administrative contract, and the most important types of administrative contracts, And methods of offering them according to the government tender and procurement system.
In the following chapters, the limits of the financial obligations arising from the administrative contract, the financial penalties in the administrative contracts and their impact on the breach of the financial balance, the nullity of the administrative contract and its impact on the financial obligations have been clarified.
It also showed the reasons for the financial imbalance in the administrative contract, by showing the theories that govern the financial balance of the administrative contract, which are the theory of the prince's action, the theory of emergency conditions, the theory of unexpected material difficulties, and it dealt with the definition of these theories, their emergence, what distinguishes them from others, and conditions Their application, and the position of the Saudi regulator and administrative judiciary on these theories, and the implications of applying these theories.
Finally, it clarified the legal basis for compensation in cases of financial balance of the administrative contract, as well as the mechanism for claiming compensation to achieve the financial balance of the administrative contract, whether through the specialized administrative committees or resorting to arbitration or administrative courts.
In preparing this research, I relied on the inductive descriptive and analytical approach that requires collecting, analyzing, and extracting information related to the topic of the research, documenting it and referring to it as much as possible, unless it is transmitted from a missing or inaccessible source.
At the end of the research, the researcher concluded a number of results, the most important and most prominent of which are the following:
1. The imposition of a fine according to the percentages specified by the system violates the financial balance of the administrative contract, and may lead to the contractor being unable to implement his obligations or implement the contract with a lesser quality that harms the public facility.
2. The contractor with the administration authority cannot claim compensation as a result of the price increase, unless the price of one item (10%) rises ten percent according to the price indicators issued by the competent authority in addition to increasing the total cost of the contract (3%) by three percent. These conditions may not. Reserves to the contractor his right to restore the financial balance.
3. The organizer has set an upper limit for the payment of compensation according to the theories of financial balance of the administrative contract, which is (20%) of the total value of the contract, and this does not prevent the contractor from resorting to the administrative court to demand more than that.
Accordingly, the following recommendations came:
1. Setting an upper limit for the delay and default penalty that does not exceed (10%) of the total value in the contract.
2. Reconsidering the conditions for entitlement to compensation as a result of the increase in the prices of the raw materials stipulated in Clause Two of Article 130 of the Executive Regulations and being satisfied with the second or third paragraph.
3. Increase the powers of the committee to look into the grievances of competitors and contractors regarding the compensation awarded to achieve the financial balance of the administrative contract, because it serves the public utility and ensures its regular and steady functioning.