مفهوم جودة الحياة من منظور التربية الإسلامية مع تصور مقترح لتفعيل دور المدرسة في تحقيقه
Title The concept of quality of life from the perspective of Islamic education with a proposed vision to activate the role of the school in it’s achievement.
الباحث الرئيس عبدالهادي براك مطيع الصاعدي
التخصص: التربية
المستخلص: هدف البحث إلى التعرف على مفهوم جودة الحياة من منظور التربية الإسلامية، وبناء تصور مقترح لتفعيل دور المدرسة في تحقيقه، وفي ضوء ذلك أتجه إلى بيان أبعاد هذا المفهوم، والعوامل المؤثرة فيه، والوسائط المساعدة على تحقيقه، والمعوقات التي تعترضه، وقد اعتمد البحث على المنهج الوصفي بأسلوبه الوثائقي، كما اعتمد في بناء التصور المقترح على أسلوب دلفاي باستقصاء آراء مجموعة من الخبراء بلغ عددهم (18) خبيراً تربوياً خلال ثلاث جولات. وتوصل البحث إلى العديد من النتائج، من أهمها: استيعاب التربية الإسلامية لجودة الحياة كمفهوم معاصر، وسبقها في العناية بما يحقق للإنسان جودة الحياة، من خلال عنايتها بتحقيق الجودة في الأبعاد: الأسرية، والاجتماعية، والعلمية، والمهنية، والنفسية، والجسمية، والبيئية، والعمرانية. كما أكدت نتائج البحث قدرة التربية الإسلامية على توجيه العوامل المؤثرة في جودة الحياة وجهة إيجابية تساعد على تحقيق هذا المفهوم، وأكدت أهمية الوسائط التربوية كالمسجد، والأسرة، والإعلام، والمدرسة في تحقيقه، وأبرزت العديد من المعوقات التي تحد من تحقيق جودة الحياة؛ منها ما يرتبط بالجوانب الذاتية، ومنها ما يرتبط بالجوانب الموضوعية. وقد اشتمل التصور المقترح على مجموعة من المهام التي ينبغي للمدرسة القيام بها لتفعيل دورها في تحقيق جودة الحياة، وعدد من الآليات التي تساعد على ذلك.
Abstract: This research aims to identify the concept of quality of life from the perspective of Islamic Education and to build up a imaginational proposal to activate the role of the school in it’s achievement. In this context, I tend to clarify the dimensions of this concept, the influential factors and the means that help to achieve it as well as the obstacles that face to actualize it. This research relies on the descriptive approach using it’s documental method. Moreover, it adopts the Delphi approach in order to build the imaginational proposal exploring the opinions of a expert group which consists 18 educational experts during three tours. The research reached many results. Among the most important are: capaciousness of Islamic education for life quality as a contemporary notion and its precedence in taking care of what achieves human quality of life through its take care to achieve the quality in the dimensions including family, social, scientific, professional, psychological, physical, environmental and urban dimensions. The results of research also stressed the ability of Islamic education to direct the factors affecting the quality of life in a positive direction that helps to achieve this concept. It emphasized the importance of educational organizations such as the mosque, family, media and the school in it’s actualization. it highlighted some obstacles that limit the achievement of quality of life; including those related to the subjective aspects as well as the objective aspects.The proposed vision included a set of tasks that the school should undertake to activate its role in achieving the quality of life and a number of mechanisms that help in that.