" بناء وحدة تعليمية قائمة على الدلالة السياقية لاسمي الفاعل والمفعول في الجزء الأخير من القرآن الكريم ، لتنمية الفهم الدلالي للناطقين بغير العربية"
Title Building an educational unit based on the contextual significance of (Subject and Object) in the last part of the Holy Qur'an to develop the semantic understanding of non-Arabic language speakers
الباحث الرئيس عبد القادر أديوالي محمد عاقب
التخصص: إعداد وتدريب المعلمين
المستخلص: اسم الباحث: عبد القادر أديوالي محمد عاقب. الدرجة العلمية: درجة العالمية ( الماجستير).
إشراف: د. محمد بن شتيوي الحبيشي الجهني.
الجهة: معهد تعليم اللغة العربية بالجامعة الإسلامية. السنة: 1441-1442 ﮬ.
مشكلة البحث: تكمن مشكلة هذا البحث في عدم وجود دراسة قائمة على الدلالة السياقية لاسمي الفاعل والمفعول في الجزء الأخير من القرآن الكريم.
أهداف البحث: هدف هذا البحث إلى بناء وحدة تعليمية قائمة على الدلالة السياقية لاسمي الفاعل والمفعول في الجزء الأخير من القرآن الكريم؛ لتنمية الفهم الدلالي للناطقين بغير العربية.
منهج البحث: المنهج الوصفي والمنهج شبه التجريبي.
أهم النتائج البحث: تمثلت أهم النتائج التي توصل إليها الباحث فيما يلي:
1. التوصل إلى قائمة بمهارات الفهم الدلالي المناسبة لمتعلمي اللغة العربية الناطقين بغير العربية في المستوى الرابع، وقد تضمنت القائمة (28) مهارة من مهارات الفهم الدلالي.
2. التوصل إلى بناء وحدة تعليمية قائمة على المعاني السياقية لأبنية اسم الفاعل والمفعول لتنمية مهارات الفهم الدلالي لدى طلاب معهد تعليم اللغة العربية الناطقين بغير العربية.
3. وجود فاعلية لتدريس الوحدة التعليمية القائمة على الدلالة السياقية لاسمي الفاعل والمفعول لتنمية الفهم الدلالي لمتعلمي اللغة العربية الناطقين بغير الغربية.
Abstract: Researcher/ Abdulqaodir Adewale Mohammed Haqib
Master of Arabic Language (preparing language teachers for non-Arabic native speakers) at the Islamic University of Madinah 2021
Supervisor/ Dr. Mohammed bin Shteiwi Al-Hubaishi Al-Juhani
The present study aimed at building an educational unit based on the contextual significance of (subject and object) in the last part of the Holy Quran, in order to develop semantic understanding among non-Arabic native speakers' students. The problem of this research lies in the absence of a scientific study based on the contextual significance of (subject and object) in the last part of the Holy Quran, which prompted the research to conduct this research. To achieve the goal of the research, the researcher used the descriptive and semi-experimental approach as the research methodology. After highlighting the general framework of the research, the researcher reached a set of results, the most important of which are the following: The existence of a list of appropriate semantic understanding skills for non-Arabic-speaking students at the fourth level of the Institute of Arabic Language and the list included (28) semantic understanding skills. Providing and building an educational unit based on the contextual meanings of noun (subject and object) to develop semantic comprehension skills among students at the Institute of Arabic Language for non-Arabic native speakers. The effectiveness of teaching the educational unit based on the contextual indication of (subject and object) to develop the semantic understanding of non- Arabic native language speakers learners.