" بناء وحدة تعليمية قائمة على الدلالة السياقية لأبنية صيغ المبالغة في جزء (عم)، لتنمية الفهم الدلالي لمتعلمي العربية الناطقين بلغات أخرى"
Title Building an educational unit based on the contextual significance of the structures of exaggeration formulas in the part (Amma) to develop the semantic understanding of Arabic learners who speak other languages
الباحث الرئيس أوغوييدى رشيد أولابسي
التخصص: إعداد وتدريب المعلمين
المستخلص:
هدف البحث: يهدف هذا البحث إلى: تحديد صيغ المبالغة القياسية الواردة في جزء عمَّ. تعرف معاني دلالتها السياقية. بيان المعنى المعجمي لكل الصيغة.. الإسهام في الإثراء اللغوي لمتعلمي العربية الناطقين بلغات أخرى من خلال معرفة الدلالات السياقية في جزء عمّ. تنمية فهم الدلالي من خلال تقديم الوحدة التعليمية المقترحة. أثر هذه الوحدة التعليمية في تنمية فهم الدلالي لمتعلمي العربية الناطقين بلغات أخرى.
المنهج: استخدم الباحث المنهج الوصفي وشبه التجريبي.
نتائج البحث: توصل البحث إلى نتائج أهمها: قائمة بمهارات الفهم الدلالي المناسبة لمتعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى في المستوى الرابع، تمثَّلت المهارات ثلاث مهارات أساسية, وتفرَّعت منها ثلاث وثلاثون مهارة فرعية, ثمَّ بناء وحدة تعليمية قائمة على الدلالة السياقية لأبنية صيغ المبالغة لتنمية مهارات الفهم الدلالي لدى طلاب معهد تعليم اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى, ووجود فرق دال إحصائيا عند مستوى دلالة (0.00) بين متوسط بدرجات المتعلمين في التطبيقين القبلي والبعدي لاختبار مهارات الفهم الدلالي لصالح التطبيق البعدي.
Abstract:
The present study aimed at defining the standard formulas of exaggeration contained in: Juz (Amma), also identifying the meanings of its contextual significance, shedding light on the concept of the lexical meaning of each formula, as well developing an understanding of the semantic by introducing some of the proposed educational unit, also demonstrating the semantic understanding of Arabic speaking learners who speak other languages, and the study also aimed at contributing to Linguistic enrichment for Arabic speaking learners who speak other languages through knowledge of the contextual connotations in: Juz- part- (Amma).To achieve the goal of the research, the researcher used the descriptive and semi-experimental approach as the research methodology. After highlighting the general framework of the research, the researcher reached a set of results, the most important of which are the following: The existence of a list of semantic comprehension skills appropriate for Arabic language learners who speak other languages at the fourth level of the Institute for Teaching Arabic Language. The skills were represented in three effective basic skills, and then thirty-three other skills were branched out of them. Semantic comprehension among students of Arabic Language learners who speak other languages, and the study reported that there is a statistically significant difference at the level of significance (0.00) between the mean scores of learners in the pre- and post-applications to test the semantic comprehension skills in favor of the post application.