دور الإدارة المدرسية في إكساب المهارات القيادية لدى طلاب المرحلة الثانوية بالمدينة المنورة
Title The role of school administration in providing leadership skills for high school students in Madina
الباحث الرئيس منصورشثان محسن
التخصص: التربية
المستخلص: عنوان البحث: (دور الإدارة المدرسية في إكساب المهارات القيادية لدى طلاب المرحلة الثانوية بالمدينة المنورة).
هدف البحث إلى التعرف على دور الإدارة المدرسية في إكساب المهارات القيادية لدى طلاب المرحلة الثانوية بالمدينة المنورة، والكشف عما إذا كان هناك فروق ذات دلاله إحصائية تُعزى لمتغير ( التخصص، المؤهل العلمي، وسنوات الخدمة)، مع تقديم توصيات علمية، واستخدم الباحث المنهج الوصفي المسحي، كما استخدم الباحث الاستبانة أداة لجمع البينات، وتم تطبيقها على جميع مديري المدارس الثانوية بنين بالمدينة المنورة، والبالغ عددهم (71) مدير، وقد أجاب (65) مدير، أي ما نسبته (91.54%) من إجمالي مجتمع البحث، وبعد المعالجة الإحصائية للبيانات توصل الباحث إلى النتائج التالية: تحقق دور الإدارة المدرسية في إكساب المهارات القيادية لدى طلاب المرحلة الثانوية بدرجة كبيرة، بمتوسط حسابي (4.00).وجود فروق دالة إحصائياً في تقديرات مديري المدارس حول دور الإدارة المدرسية في إكساب المهارات القيادية لدى طلاب المرحلة الثانوية بالمدينة المنورة، في كل جانب من جوانبها، تُعزى لاختلاف المؤهل العلمي، وكانت الفروق لصالح مديري المدارس الحاصلين على البكالوريوس، كما أظهرت وجود فروق دالة إحصائياً في تقديرات مديري المدارس حول دور الإدارة المدرسية في إكساب المهارات القيادية لدى طلاب المرحلة الثانوية بالمدينة المنورة عموماً، وفي المهارات الفكرية والإنسانية خصوصاً، تُعزى لمتغير سنوات الخبرة، لصالح مديري المدارس الذين تزيد خبراتهم عن 10 سنوات. ويوصي الباحث بتوعية الطلاب بضرورة المشاركة في البرامج والأنشطة الطلابية المختلفة التي تُعزز مهاراتهم القيادية، تحفيز المعلمين للمشاركة المستمرة والفاعلة في الأنشطة الطلابية غير الصفية التي يمكن من خلالها تعزيز المهارات القيادية لدى الطلاب.
Abstract: The role of school administration in providing leadership skills for high school students in Madina
The present study aimed at identifying the role of school management in acquiring leadership skills among high school students in Medina, and to reveal whether there are statistically significant differences attributable to a variable (specialization, scientific qualification, and years of service). To achieve the goal of the research, the researcher relied on descriptive analytical method as research methodology. The questionnaire was applied to all secondary school principals in Madinah, of whom the number of respondents reached 65 out of 70 managers with a percentage (91.54%) of the total research population. The following statistical methods were used :( Pearson Correlation Coefficient, and ANOVA) to know the significance of differences in the sample responses, and after analysing the statistical data, the researcher reached the following results:
The role of school administration in acquiring leadership skills among secondary school students has been largely achieved, with an average score of 4.00. There are statistically significant differences in school leaders' estimates about the role of school administration in providing leadership skills for high school students in Medina in each aspect due to the difference in the academic qualification, and the differences were in favour of school leaders who obtained a university qualification. The results also showed that there are statistically significant differences in the estimates of school principals about the role of school administration in imparting leadership skills to secondary school students in Madina in general, and in intellectual and human skills in particular due to the variable years of experience in favour of school principals with more than 10 years of experience. In conclusion, it is recommended that: Educating students about the need to participate in the various student programs and activities that enhance their leadership skills. School administration should motivate teachers to participate continuously in non-classroom student activities through which students' leadership skills can be enhanced. The need to organize seminars and educational meetings in schools that are concerned with clarifying the importance of leadership skills and their impact on the development of the student's personality.