رسالة علمية / مشروع بحثي

الطريقة السهروردية - عرض ونقد

Title Suhrawardiyya Order

الباحث الرئيس محمود مير صاحب
التخصص: العقيدة
المستخلص: الطريقة السهروردية من الطرق الصوفية التي نشأت في القرن السادس والسابع من الهجرة على يد ضياء الدين ابي النجيب عبد القاهر السهروردي, وتنتسب الطريقة إلى مدينة سهرورد، التي تقع في الإيران حاليا. اشتمل البحث على مقدمة وتمهيد وتسعة فصول، وخاتمة وفهارس. فأما المقدمة، ففيها بيان أهمية الموضوع وأسباب اختياره، والدراسات السابقة وخطة البحث، أما التمهيد، ففيه بيان نشأة التصوف، ومراحل تطوره، وحكمه في الاسلام. وأما الفصلان الأولان: ففيهما بيان نشأة الطريقة السهروردية، وأماكن انتشارها وأسبابه، وأبرز شيوخها، وفروعها، وسلسلتها، ومصادرها، ووسائل نشرها، وأما الفصل الثالث: فهو في بيان المراقبة والمجاهدة والبيعة والذكر والخرقة، والرد عليها، وأما الفصول الأخرى، ففيها بيان عقيدتهم وموقفهم من توحيد الربوبية والألوهية والأسماء والصفات، والقضاء والقدر، وكذلك عقيدتهم في النبي وآل البيت، والكرامة، وأما الخاتمة، ففيها أهم نتائج البحث والتوصيات، ومن أهم النتائج ما يلي: انتشرت السهروردية في العالم الاسلامي انتشارا واسعا، وكان لأبي حفص عمر السهروردي دور كبير في تأسيسها وترويجها في العالم الاسلامي، وأيضا كان لتلميذه بهاء الدين زكريا الملتاني دور كبير في ترويجها في بلاد الهند. وخالفت السهرودية أهل السنة والجماعة في تقرير مسائل التوحيد بأنواعه الثلاثة، والقضاء والقدر، وأمور الآخرة، والولاية والكرامة. وابتدعت العقائد الباطلة مثل: عقيدة وحدة الوجود، والحلول، والغلو في المشايخ والأولياء، والبيعة الصوفية، والخرقة، والمراقبة البدعية، والسماع المحرم، والفناء، والأوراد، والأعياد، وغيرها من المسائل المخترعة المبتدعة.
Abstract: The Suhrawardiyya order is one of the Sufi orders that originated in the sixth and seventh centuries AH by Dia al-Din Abu al-Najib Abd al-Qahir al-Suhrawardi, and the order is attributed to the city of Suhraward, which is located in present-day Iran. The research consisted of an introduction, a preface, nine chapters, a conclusion, and indexes. The introduction outlined the importance of the topic, reasons for its selection, previous studies, and the research plan. The preface discussed the emergence of Sufism, its developmental stages, and its status in Islam. The first two chapters detailed the emergence of the Suhrawardiyya order, its spread, reasons for its spread, prominent scholars, branches, chains, sources, and means of dissemination. Chapter three focused on observation, striving, allegiance, remembrance, and rebuttals to them. The remaining chapters explained their beliefs and their stance on the unity of lordship, divinity, names and attributes, predestination, belief in the Prophet and his family, dignity, and others. The conclusion presented the most significant research findings and recommendations, including: The Suhrawardiyya spread widely throughout the Islamic world, and Abu Hafs Umar al-Suhrawardi played a significant role in its establishment and promotion within the Islamic world. Additionally, his disciple Bahauddin Zakariya Multani also played a significant role in promoting it in India. Suhrawardiyya diverged from the Ahl al-Sunnah wa-l-Jama'ah in determining issues related to the three types of monotheism, predestination, matters of the afterlife, guardianship, and dignity. It introduced false beliefs such as the doctrine of the unity of existence, al-hulul, extremism towards the sheikhs and saints, Sufi allegiance, remembrance, bid'ah observation, prohibited listening, annihilation, daily prayers, holidays, and other invented and innovated issues.
المشرف على البحث: عبدالمجيد بن سالم عبدالله مشعبي
تاريخ إنجاز البحث: 01.16.2019
تاريخ المناقشة: 12.14.2023
أعضاء لجنة المناقشة :
تحويل التاريخ