" بناء وحدة تعليمية قائمة على المعاني الوظيفية لحروف الجر في تنمية الفهم الدلالي للناطقين بغير العربية ، حرف الجر (على) في سورة البقرة أنموذجًا".
Title Building Educational unit based on the functional meanings of prepositions in developing the semantic understanding of non-Arabic speakers in the preposition (calaa) in Surat Al-Baqara as (example)
الباحث الرئيس نوح عبدالله
التخصص: إعداد وتدريب المعلمين
المستخلص: مستخلص البحث
عنوان البحث: بناء وحدة تعليمية قائمة على المعاني الوظيفية لحروف الجر في تنمية الفهم الدلالي للناطقين بغير العربية حرف الجر (على) في سورة البقرة (أنموذجا).
الباحث: نوح عبد الله المشرف العلمي
المرحلة: الماجستير في تعليم اللغة العربية لغير الناطقين بها أ. د. عمر صابر عبد الجليل
الجهة التعليمية: معهد تعليم اللغة العربية لغير الناطقين بها ، الجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة - المملكة العربية السعودية.
هدف البحث إلى تحديد مواضع حرف الجر (على) في سورة البقرة، والوصول إلى المعاني الوظيفية لحرف الجر (على) ، وتحديد مهارات الفهم الدلالي اللازمة لمتعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى، ولتحقيق هذا الهدف استخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي، والمنهج شبه التجريبي، وتكونت العينة من طلاب المستوى الرابع في معهد تعليم اللغة العربية لغير الناطقين بها بالجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة، كما قام الباحث ببناء الأدوات والمواد المعالجة التجريبية المقننة (الوحدة التعليمية المقترحة، والاختبارات التحصيلية ودليل الإرشاد للمعلم)، وقد توصل الباحث إلى عدة نتائج من أهمها:
1/ التوصل إلى إعداد قائمة مهارات الفهم الدلالي المناسبة لمتعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى في المستوى الرابع، حيث تضمنت (22) مهارة من مهارات الفهم الدلالي.
2/ التوصل إلى بناء وحدة تعليمية قائمة على المعاني الوظيفية لحرف الجر "على" لتنمية مهارات الفهم الدلالي لدى طلاب معهد اللغة العربية لغير الناطقين بها ، تم فيها توظيف المعاني الوظيفية لحرف الجر(على) ، مع إدراج قائمة المهارات التي تم التوصل إليها؛ لتنمية مهارات الفهم الدلالي للفئة المستهدفة، وذلك من خلال العديد من والأنشطة أثناء تدريس الوحدة التعليمية المقترحة.
3/ التوصل إلى إعداد الدليل الإرشادي للمعلم مزودة بطريقة التدريس الحديثة للوحدة، إضافة إلى الاستراتيجيات وأساليب التقويم التربوية المتنوعة.
4/ وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسطي درجات المتعلمين في التطبيقين القبلي والبعدي لاختبار مهارات الفهم الدلالي لصالح التطبيق البعدي؛ مما يدل على فاعلية الوحدة التعليمية القائمة على المعاني الوظيفية لحرف الجر "على" في تنمية مهارات الفهم الدلالي لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى.
الكلمات المفتاحية: وحدة تعليمية، المعاني الوظيفية، حرف الجر (على)، الفهم الدلالي، الناطقين بغير
Abstract: Abstract
Building Educational unit based on the functional meanings of prepositions in developing the semantic understanding of non-Arabic speakers in the preposition (calaa) in Surat Al-Baqara as (example)
Researcher/ Nuhu Abdallah
Supervisor: Prof. Dr. Omar Saaber Abdul Jalil
Master of teaching Arabic Language to non-native speakers
Islamic University of Madinah Arabic Language Institute for non-native
speakers - Department of Teachers Training K.S.A 2020
The present study aimed at explaining and identifying the positions of prepositions (calaa) in Surat Al-Baqara, and to reach the functional meanings of the preposition (calaa) in Surat Al-Baqara, and to identify the migrant understanding of the semantics required for Arabic language teachers for non-native speakers of other languages.
The descriptive approach and quasi experimental statistical analysis were used as a research methodology. The researcher designed and built effective and rationed experimental tools and materials (proposed educational unit, achievement tests and teacher's guide) and the research was applied to the random sample of fourth-level students at the Institute teaching Arabic to non-native speakers at the Islamic University, and the research has resulted in several results, the most important of which are the following: Preparing a list of semantic comprehension skills, which included (22) appropriate skills for Arabic language learners speaking other languages at the fourth level at the Institute of teaching Arabic Language. Building an educational unit based on the functional meanings of the preposition (calaa) to develop semantic comprehension skills for students of the Arabic Language teaching Institute for non-native speakers, and the functional meanings of the preposition have been clarified and a list of skills that contributed to the development of semantic comprehension skills has been introduced through many activities during Teaching the proposed educational unit. Preparing the teacher's guide provided with the modern method of teaching the unit and developing strategies and various educational evaluation methods. There are statistically significant differences at the level (0.05) between the average teachers ’scores in the application of the pre and post test of semantic comprehension skills that came in favor of the post application, which indicates the effectiveness of the educational unit based on the functional meanings of the preposition (calaa) in developing semantic comprehension skills among Arabic-speaking learners of other languages.
Keywords: Educational unit - preposition "calaa" semantic understanding