رسالة علمية / مشروع بحثي

"معجم سياقي لأبنية أسماء المفعول والزمان والمكان في اللغة العربية المعاصرة للناطقين بلغات أخرى"

Title A Contextual Dictionary for The Structures of Objective Nouns, Time Expressions And Adverbs of Place in Contemporary Arabic for Non-Arabic Speakers

الباحث الرئيس عبدالمحسن عيد شاهر الصاعدي
التخصص: إعداد وتدريب المعلمين
المستخلص: عنوان البحث: معجم سياقي لأبنية أسماء المفعول والزمان والمكان في اللغة العربية المعاصرة للناطقين بلغات أخرى. الهدف: صناعة معجم سياقي موجه لمتعلمي اللغة العربية للناطفين بلغات أخرى، حيث تتألف مداخله من أبنية أسماء المفعول والزمان والمكان الشائعة مع سياقاتها المستعملة في اللغة العربية المعاصرة؛ لما لها من دور في تعليم اللغة العربية لمتعلميها ممن هم لا يتحدثون اللغة العربية بطلاقة، ويفهمون معاني مفرداتها عندما تأتي في سياقات مختلفة، وكما تعكس ثقافة متحدثو اللغة العربية من أهلها، ليصل المتعلم إلى مستوى إدراك وفهم اللغة وكيفية استعمالها في المواقف اليومية. المنهج: استخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي؛ حيث أتبع النظرية السياقية، وأعتمد في إحصاء أبنية أسماء المفعول والزمان والمكان الشائعة في معجم الشيوع لألفاظ العربية المعاصرة، كما اقتصر الباحث في جمع السياقات اللغوية بما ورد في مدونة الملك عبد العزيز للعلوم والتقنية، ومدونة (arabiCorpus) وقد اختار الباحث من المجالات ما يحقق أهداف البحث. ومن أهم النتائج التي توصل إليها الباحث: شمول البحث على (169) مدخلا، و(890) سياقاً. كما أسهمت السياقات في تحديد معنى المفردة المراد، والتعرف إلى البعد الثقافي الوارد في السياقات، وإيرادها تحت السياق الذي ورد فيه، كما أوصت الدراسة بالتشجيع على الإفادة من المدونات اللغوية في بناء المعاجم السياقية؛ لسهولة الحصول على السياقات.
Abstract: Research Title: A Contextual Dictionary for The Structures of Objective Nouns, Time Expressions And Adverbs of Place in Contemporary Arabic for Non-Arabic Speakers. Aim: To create a contextual dictionary targeting the Non-Arabic speakers containing the common structures of objective nouns, time expressions and adverbs of place in contemporary Arabic language with their used contexts to cover the Non-Arabic speakers needs to a real and normal language which is used in everyday language to support them with the linguistic and cultural competence of Arabic language. And to show the learners how one word can have different meanings when they are used in different contexts to make the interactive easier for them and to help them using Arabic in the daily life events. Methodology: The researcher used the analytical descriptive approach which worked on collecting the structures of objective nouns, time expressions and adverbs of place from the common words in contemporary Arabic language depending on the book (A Frequency Dictionary of Arabic: Core Vocabulary for learners), which was written by Tim Buckwalter and Dilworth Parkison. Whereas the project depends on the contextual theory by collecting the contexts from two corpuses to get the different statements and contexts of the words which are Arabicorpus and the Arabic linguistics corpus in King Abdulaziz City for Science and Technology (KACST). Research results: The main findings that the researcher got from this project are: the dictionary has (169) words with (890) contexts. The project also showed the importance of the contextual theory and the linguistic contexts in illustrating the real meaning of the words and how they help in showing the cultural and social sides of the Arabic language. The study recommends that the contextual dictionaries must be considered and used through writing the courses targeting the Non-Arabic speakers and also the modern technology specially the linguistic corpuses must be considered in the field of teaching Arabic language to the Non-Arabic speakers.
المشرف على البحث: ابراهيم بن محمدعلى بن محمدعايض العوفى
تاريخ إنجاز البحث: 01.30.2019
تاريخ المناقشة: 06.15.2022
أعضاء لجنة المناقشة :
تحويل التاريخ