رسالة علمية / مشروع بحثي

تنافسية المصارف الإسلامية في السوق المصرفية السعودية – دراسة تطبيقية على مصرفي الراجحي والإنماء خلال الفترة من 2010م -2017م

Title The competition of Islamic banks in the Saudi banking market is applied to the Al-Rajhi and al enmaa Banks through the period 2010/2017 .

الباحث الرئيس أنور عوده عيد العلوني
التخصص: الاقتصاد الإسلامي
المستخلص: تتلخّص الدراسة في كونها اهتمّت في بيان تنافسية المصارف الإسلامية في السوق المصرفية السعودية، وتم تطبيق الدراسة على مصرفيّ الراجحي والإنماء كانموذج خلال الفترة 2010م- 2017م، وحاولت الدراسة الإجابة على التساؤل المتعلّق بالموقف التنافسي لهذه المصارف ومدى قدرتها على المحافظة على حصتها فيها والتوسع فيها وزيادتها، وهذا هو جوهر المشكلة البحثية التي يعمل البحث على تناولها. وقد انتظمت الدراسة في تمهيد وخمسة فصول، تم من خلالها بيان مفهوم وأهمية السوق المصرفية ومكوناتها، والتنافسية ومؤشراتها في السوق المصرفية، ثم التعريج على القطاع المصرفي والسوق المصرفية في المملكة العربية السعودية، وتسليط الضوء على النشاط المصرفي الإسلامي فيها، ومن ثم بيان أداء مصرفيّ الراجحي والإنماء من خلال دراسة تطور حجم الوداع وحجم النشاط التمويلي والاستثماري، ومدى الانتشار المصرفي لهما، والوقوف على أبرز مؤشرات الكفاءة المصرفية والأداء المالي فيهما، وأخيراً تناولت المركز التنافسي للمصرفين من خلال اعتماد الحصة السوقية ومستوى جودة الخدمات ومستوى الربحية كمؤشرات لذلك. وخلصت الدراسة إلى مجموعة من النتائج، كان من أبرزها أن المصارف المتوافقة مع أحكام الشريعة الإسلامية تنشط بشكل فعّال في السوق المصرفية السعودية، غير أنها تواجه تحديا ًكبيراً من خلال المنافسة الشديدة من قبل المصارف الوطنية الأخرى أو فروع المصارف الأجنبية العاملة في هذه السوق، وذلك في ظل تمتّع تلك المصارف والفروع من خبرة مصرفية وتكنلوجية تجعل منها نداً ومنافساً للمصارف ذات الصبغة الإسلامية، كما أنها تستجيب بشكل كفء للتحديات التي تواجه القطاع المصرفي عموماً والإسلامي على وجه الخصوص، كما تبيّن أن مصرفيّ الراجحي والإنماء يحتلاّ مركزاً تنافسياً متقدماً في السوق المصرفية السعودية، وهذا ظاهر من خلال النمو في النتائج التشغيلية والمؤشرات المالية والربحيّة التي حققها المصرفين خلال فترة الدراسة، وخرجت الدراسة بمجموعة من التوصيات كان من أبرزها تشجيع مؤسسة النقد العربي السعودي على استكمال منظومة التشريعات المنظّمة والمحفّزة للعمل المالي المصرفي الإسلامي مما يعزز روح المنافسة في السوق المصرفية السعودية. إضافةً إلى القيام بمزيد من الدراسات في مختلف موضوعات تنافسية المؤسسات المالية في العالم الإسلامي على نحو عام، وفي المملكة العربية السعودية على نحو خاص.
Abstract: The study is summarized in the fact that it was interested in demonstrating the competitiveness of Islamic banks in the Saudi banking market, and the study was applied to Al-Rajhi and Al-Inma bankers as a model during the period 2010-2017 AD, and the study tried to answer the question related to the competitive position of these banks and the extent of their ability to maintain, expand and increase their share in it. This is the essence of the research problem that the research seeks to address. The study was organized in a preface and five chapters, through which the concept and importance of the banking market, its components, competitiveness and its indicators in the banking market were explained, then the banking sector and the banking market in the Kingdom of Saudi Arabia were exposed, and the Islamic banking activity in it was highlighted, and then the performance of Al-Rajhi banker was explained. And development by studying the evolution of the volume of deposits, the size of the financing and investment activity, the extent of the banking spread to them, and standing on the most prominent indicators of banking efficiency and financial performance in them, and finally it dealt with the competitive position of the two banks by adopting the market share, the level of quality of services and the level of profitability as indicators for that. The study concluded with a set of results, the most prominent of which was that banks that comply with the provisions of Islamic law are actively operating in the Saudi banking market. However, they are facing a major challenge through intense competition from other national banks or branches of foreign banks operating in this market. These banks and branches continued to have banking experience and technology that made them a rival and competitor to banks of an Islamic character, It also responds efficiently to the challenges facing the banking sector in general and the Islamic sector in particular. It was also found that Al-Rajhi and Al-Inma bankers occupy an advanced competitive position in the Saudi banking market, and this is evident through the growth in operational results and financial and profitability indicators achieved by the two banks during the study period. The study included a set of recommendations, the most prominent of which was encouraging the Saudi Arabian Monetary Agency to complete the system of laws that regulate and stimulate Islamic banking financial work, thus enhancing the spirit of competition in the Saudi banking market. In addition to carrying out more studies on various topics of competitiveness of financial institutions in the Islamic world in general, and in the Kingdom of Saudi Arabia in particular.
المشرف على البحث: رمضان محمد أحمد الروبي
تاريخ إنجاز البحث: 12.05.2018
تاريخ المناقشة: 12.03.2020
أعضاء لجنة المناقشة :
تحويل التاريخ