إسهام مقررات التربية الإسلامية في الوقاية من الانحرافات الفكرية لدى طلاب المرحلة الثانوية بالصومال - مع تقديم تصور مقترح
Title Contribution of Islamic education courses to the Prevention of intellectual deviations in secondary school students in Somalia (proposed scenario)
الباحث الرئيس عبدالفتاح عبدالرحمن شيخ محمد
التخصص: التربية
المستخلص: عنوان الدراسة:
إسهام مقررات التربية الإسلامية في الوقاية من الانحرافات الفكرية لدى طلاب المرحلة الثانوية بالصومال (تصور مقترح).
أهداف الدراسة :
1/بيان إسهام مقررات التربية الإسلامية في الوقاية من الشبهات العقدية ، ومفاهيم الغلو، ومفاهيم التكفير، والتعصب المذهبي.
2/التعرف على التصور المقترح لتضمين مقررات التربية الإسلامية أسس وضوابط الوقاية من الانحرافات الفكرية.
3/قد تساعد نتائج الدراسة أصحاب القرار وواضعي المناهج باتخاذ التدابير اللازمة في وقاية الطلاب من الانحرافات الفكرية.
منهج الدراسة: المنهج الوصفي المسحي .
أدوات الدراسة: أداة الاستبانة .
مجتمع الدراسة: معلمي المرحلة الثانوية بالصومال.
عينة الدراسة: مقررات المرحلة الثانوية بالصومال.
أقسام البحث : تكون البحث من خمسة فصول على النحو التالي :
الفصل الأول: خطة الدراسة.
الفصل الثاني: أدبيات الدراسة.
الفصل الثالث: إجراءات الدراسة.
الفصل الرابع: نتائج الدراسة وتحليلها وتفسيرها.
الفصل الخامس: التصور المقترح لتضمين مقررات التربية الإسلامية أسس وضوابط الوقاية من الانحرافات الفكرية من وجهة نظر معلمي ومشرفي التربية الإسلامية.
الخاتمة، وفيها أهم النتائج والتوصيات والمقترحات والفهارس والملاحق
أهم النتائج:
1/درجة موافقة عينة الدراسة حول إسهام مقررات التربية الإسلامية في الوقاية من الانحرافات الفكرية لدى طلاب المرحلة الثانوية بالصومال بشكل عام كبيرة جداً
2/ أهمية مقررات التربية الإسلامية وأنها تلعب دورا فعالا في تربية الأبناء تربية علمية وعملية وأنها بمثابة السد المنيع من الانحرافات الفكرية والمعتقدات الخاطئة.
3/أهمية الالتزام بتعاليم الإسلام وسماحته وأن العدول عنه يؤدي إلى المهالك وظهور البدع والانحرافات الفكرية والمعتقدات الخاطئة.
Abstract: Study title:
Contribution of Islamic education courses to the Prevention of intellectual deviations in secondary school students in Somalia (proposed scenario).
Study objectives:
1. Statement of the contribution of Islamic education courses to the Prevention of suspicions of belief, the concepts of hyperbole, the concepts of takfir, and sectarian intolerance.
2. identify the proposed concept to include the foundations and controls of Islamic education courses to prevent intellectual deviations.
3. the results of the study may help decision makers and curriculum makers to take the necessary measures to prevent students from intellectual deviations.
Study curriculum: Descriptive survey curriculum.
Study tools: Resolution tool.
Study community: Secondary teachers in Somalia.
Study sample: Secondary school courses in Somalia.
Search sections: the search consists of five chapters as follows:
Chapter I: study plan.
Chapter Two: study literature.
Chapter III: study procedures.
Chapter IV: study results, analysis and interpretation.
Chapter 5: the proposed conception of the Islamic education courses to include the foundations and controls for the Prevention of intellectual deviations from the point of view of Islamic education teachers and supervisors.
Conclusion, including the main findings, recommendations and proposals, Indexes and supplements
Key findings:
1. the degree of approval of the study sample on the contribution of Islamic education courses to the Prevention of intellectual deviations in secondary students in Somalia in general is very large
2. the importance of Islamic education courses and they play an effective role in raising children scientific and practical education and they serve as an impenetrable dam of intellectual deviations and false beliefs.
3. the importance of adhering to the teachings of Islam and its eminence and that renunciation of it leads to the destruction and the emergence of heresies, intellectual deviations and false beliefs.