رسالة علمية / مشروع بحثي

بيان المعاني السياقية للأبنية الاسمية والفعلية في تعليم العربية للناطقين بغيرها بناء تفاعل في القرآن الكريم أنموذجًا

Title The Effect of Describing the Contextual Meaning of Different Noun and Verb Forms in the Teaching of Arabic to a Non-speaker (focus on the Tafa’ala form in the Quran as the model).

الباحث الرئيس عبد الله قطب قطب الدين
التخصص: إعداد وتدريب المعلمين
المستخلص: • عنوان البحث: بيان المعاني السياقية للأبنية الاسمية والفعلية في تعليم العربية للناطقين بغيرها. (بناء تَفَاعَل في القرآن الكريم أنموذجا ) • منهج البحث: استخدم في هذا البحث المنهج الوصفي التحليلي، وهو المنهج المناسب لتحقيق الأهداف المرجوة من هذا البحث بحيث يرجع إلى المصادروالمراجع الأساسية في كتب الصرف، فضلا عن الاعتماد على مصادرمنتخبة في المعاجم اللغوية المتخصصة وكتب تفسير القرآن الكريم. • أهداف البحث: يهدف هذا البحث إلى التالي : تعرف الدلالات السياقية للكلمات التي على وزن تَفَاعَل في القرآن الكريم، وتعرف الدلالات المعجمية للكلمات التي على وزن تَفَاعَل في القرآن الكريم، وبيان دور النص القرآني في تعرف الدلالات المتعددة للكلمات من خلال التراكيب السياقية. • أهم نتائج البحث: يؤكد هذا البحث أهمية القرآن الكريم كمصدر أساسي في الدراسات اللغوية الهادفة إلى تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها. ويؤكد هذا البحث امتياز النص القرآني الكريم بخصائص لغوية دلالية، وتحرص على مطابقة القول لمقتضى الحال، وهذا ما تتوخاه الفصاحة والبلاغة في الإعراب عن القصد وبيان المعنى. وأثبت هذا البحث أهمية السياق في الإنابة عن المعاني الدقيقة لوزن تفاعل التي تعجز الدلالة المعجمية عن إيضاحها.وأثبت هذا البحث الأهمية الكبرى للسياق في تعليل اختيار الألفاظ والصيغ، فلكل لفظ أو صيغة في القرآن الكريم دلالة خاصة يقتضيها السياق. وأثبتت هذه الدراسة أن وزن تَفَاعَلَ ورد ثمانية وستين مرة في القرآن الكريم. وأثبتت هذه الدراسة أن الدلالات المعجمية والدلالات السياقية اتفقتا في أربعة وستين موضعا واختلفتا في أربعة مواضع .
Abstract: Research Title: The Effect of Describing the Contextual Meaning of Different Noun and Verb Forms in the Teaching of Arabic to a Non-speaker (focus on the Tafa’ala form in the Quran as the model). Research Methodology: A descriptive analytical method will be used in this research. This method is perfect to achieve the goals of this research. The resources that will be used to conduct this research include the main sources and references books on Arabic Morphology, the Arabic language dictionary, and books of interpretation of the Quran (Tafsirul Quranil Karim). Research Goals: To know the contextual significance of words in the “Tafa’ala” pattern in the Quran, using as the models. To describe the role of the Quranic text in giving different meanings to the same word depending on the context the word is in. To aid the semantic development of non-speakers of Arabic by knowing the contextual significance of words in the “Tafa’ala” pattern. Most Important Research Results: 1- This research confirms the importance of the Quranul Karim as a main source of learning Arabic and teaching it to a non-speaker. 2- This research further substantiates the excellence of the Quranic text as an indication of how to use language and choose the proper words as demanded by a situation. This helps to increase the eloquence of conveying the intention and meaning behind words. 3- This research confirms the importance of the larger context when selecting the perfect word to place within a piece of writing. Every single word in the Quran has its own meaning derived from the context it is in.
المشرف على البحث: عمر صابر احمد عبدالجليل
تاريخ إنجاز البحث: 10.11.2018
تاريخ المناقشة: 05.10.2020
أعضاء لجنة المناقشة :
تحويل التاريخ