رسالة علمية / مشروع بحثي

استخدامات إدارات العلاقات العامة لشبكات التّواصل الاجتماعي في المؤسسات السعودية (دراسة تطبيقية على عينة من قطاعي الطيران والبنوك)

Title The Uses of Social Networks in Public Relations Departments in Saudi Organizations: An Applied Study on a Sample from the Aviation and Banking Sectors.

الباحث الرئيس فضل الرحمن ولي الرحمن
التخصص: الإعلام
المستخلص: عنوان البحث: استخدامات إدارات العلاقات العامة لشبكات التواصل الاجتماعي في المؤسسات السعودية (دراسة تطبيقية على عينة من قطاعي الطيران والبنوك). مشكلة البحث: الإجابة على سؤال استخدامات إدارات العلاقات العامة لشبكات التواصل الاجتماعي. منهج البحث: قام الباحث باستخدام المنهج الوصفي. أداة الدراسة: استخدم الباحث أداة الاستبانة وقام بتصميم استبانة مكونة من 13 سؤالا. عينة الدراسة: قام الباحث باستخدام أسلوب المسح الشامل على موظفي إدارات العلاقات العامة في البنوك وشركات الطيران. الأساليب الإحصائية: استخدم الباحث أسلوب التكرار الوصفي والتحليلي وإجراء اختبارات إحصائية باستخدام برنامج SPSS. أهم النتائج: -تستخدم البنوك وشركات الطيران العديد من شبكات التواصل الاجتماعي. -أظهرت الدراسة أن أبرز الشبكات المستخدمة هي شبكة توتير. -أوضحت الدراسة أن لشبكات التواصل الاجتماعي دور في تحقيق أهداف المؤسسات. -أشارت النتائج أن لشبكات التواصل الاجتماعي دور كبير في التأثير بشكل إيجابي على صورة المؤسسة لدى الجماهير.
Abstract: Research Title: The Uses of Social Networks in Public Relations Departments in Saudi Organizations: An Applied Study on a Sample from the Aviation and Banking Sectors. Research Problem: How Social Networks are used in Public Relations Departments? What are the common issues related to it and what are the benefits? Research Methodology: The researcher utilized the Descriptive Method of Research. Study Tool: A Questionnaire comprising of 13 questions was developed by the researcher to specifically address the uses and issues of Social Media. Sample: Employees working in the Public Relations Departments in Banks and Airlines. Statistical Analysis: The researcher used the Descriptive Statistics along with Independent T test one-way anova for comparisons using the SPSS Software. The most important results: -Banks and Airlines use different social networks for their organization. -The study showed that the most prominent network used is a twitter network. -The study s clarified that Social Media has a positive role in highlighting the goals of the Organizations. - The results indicated that social networks have a major role in positively influencing the institution's image among the masses.
المشرف على البحث: حازم انور محمد البنا
تاريخ إنجاز البحث: 05.15.2018
تاريخ المناقشة: 01.26.2020
أعضاء لجنة المناقشة :
تحويل التاريخ