فاعلية برنامج مستند على منظور التربية الإسلامية في تنمية وعي طلاب المرحلة المتوسطة بالمدينة المنورة بأساليب مواجهة التحرش الجنسي
Title The effectiveness of training program based on Islamic perspective to develop students awareness at intermediate schools in Madinah with methods of confronting sexual harassment
الباحث الرئيس حسين مريشيد راشد الرفيعي
التخصص: التربية
المستخلص: المستخلص
هدفت الدراسة إلى التحقق من فاعلية برنامج تدريبي مستند إلى التربية الإسلامية في تنمية وعي طلاب المرحلة المتوسطة بالمدينة المنورة بأساليب مواجهة التحرش الجنسي، واستخدم الباحث المنهج شبه التجريبي، وتمثّلت أدوات الدراسة في مقياس الوعي بأساليب مواجهة التحرش الجنسي من إعداد الباحث، يتضمن (30) موقفاً، من المواقف المحتملة للتحرش الجنسي، وبرنامجاً تدريبياً مكون من(13)جلسة تدريبية، تتكون كل جلسة من ستة محاور فرعية، قائمة على مجموعة من الأنشطة المعتمدة على عدد الإستراتيجيات والوسائل التعليمية،والأساليب التقييمية، واستخدم الباحث لاستخلاص النتائج؛ اختبار "ت" للمجموعتين المستقلتين، واختبار "ت" للمجموعتين المرتبطتين، واختبار مان-وتني، لمعرفة الفروق بين المجموعتين التجريبية والضابطة في المستوى الإجتماعي والإقتصادي ،ومعادلة حجم التأثير (2)، وتكونت عينة الدراسة من مجموعتين: تجريبية وعدد طلابها (31) طالباً ،تلقوا برنامجاً تدريبياً مستنداً إلى التربية الإسلامية لتنمية وعيهم بأساليب مواجهة التحرش الجنسي، بمعدل جلستين أسبوعياً، وضابطة تتكون من (31) طالباً،لم يتلقوا البرنامج التدرييبي، وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية: وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي على مقياس الوعي بأساليب مواجهة التحرش الجنسي لصالح المجموعة التجريبية. ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات القياسين القبلي والبعدي للمجموعة التجريبية على مقياس الوعي بأساليب مواجهة التحرش الجنسي لصالح القياس البعدي. وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية في التطبيقين البعدي والتتبعي على مقياس الوعي بأساليب مواجهة التحرش الجنسي. وتشير هذه النتائج إلى فاعلية البرنامج، وحجم التأثير الإيجابي له في تنمية وعي طلاب المرحلة المتوسطة بأساليب مواجهة التحرش الجنسي من منظور التربية الإسلامية.
الكلمات المفتاحية:أساليب مواجهة التحرش الجنسي، التربية الإسلامية ، طلاب المرحلة المتوسطة.
Abstract: Abstract
The study aimed to verify of the effectiveness of a training program which based on Islamic education in the development of awareness of the students of the intermediate school in Madinah with methods of confronting sexual harassment. The researcher used Semi-experimental approach. The study instruments were the measure of awareness of methods of confronting sexual harassment and a training program consisting of (13) training sessions, each session consists of six sub-axes, based on a set of activities based on the number of strategies and teaching methods, methods of evaluation. Statistical methods were 't' test for independent groups, test ' t ' related groups, Mann-Whitney test, to learn the differences between experimental groups and control subjects in the social and economic level, and equalization effect size (2). The sample of the study consisted of two groups: Experimental group (31) student who received a training program based on Islamic education to develop their awareness of the methods of confronting sexual harassment, two sessions per week, and the control group also (31) student who did not receive the training program. The study results: There were statistically significant differences between the average of the experimental and control groups in the post-measurement on the level of awareness of the methods of confronting sexual harassment for the experimental group. There were statistically significant differences between the intermediate scores of the pre- post measurement of the experimental group on the scale of awareness of the methods of countering sexual harassment for the post. And the absence of statistically significant differences between the average scores of the experimental group in the two post-application and follow-on measures of awareness of the methods of dealing with sexual harassment. These results indicate to the effectiveness of the program and the extent of its positive impact on the development of the awareness of intermediate school students in methods of confront sexual harassment from the perspective of Islamic education.
Key words: methods of confronting Sexual Harassment, Islamic Education, Intermediate school students.
المشرف على البحث: الأستاذ الدكتور بندر بن عبد الله بن إسماعيل الشريف
تاريخ إنجاز البحث: 04.03.2019
تاريخ المناقشة: 05.01.2019
أعضاء لجنة المناقشة : الأستاذ الدكتور بندر بن عبد الله بن إسماعيل الشريف,الأستاذ الدكتور محمد بن يوسف عفيفي,الدكتور عبدلرحمن بن رجاء الله الأحمدي