استراتيجيات إدارة الصراع التنظيمي لدى مديري المدارس الإسلامية في جمهورية أوغندا كما يدركها المعلمون وعلاقتها بمستوى أدائهم الوظيفي
Title Organizational Conflict Management Strategies among Islamic Secondary School Headmasters and their relationship with job performance among teachers from their point of view in the republic of Uganda.
الباحث الرئيس كوسيميريروا كلم
التخصص: التربية
المستخلص:
هدف البحث إلى تعرف استراتيجيات إدارة الصراع التنظيمي لدى مديري المدارس الإسلامية بجمهورية أوغندا من وجهة نظر المعلمين،كما هدف إلى معرفة مستوى الأداء الوظيفي لدى المعلمين وبيان فيما إذا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين أفراد العينة حول استراتيجيات إدارة الصراع التنظيمي لدى مديري المدارس الإسلامية بجمهورية أوغندا من وجهة نظر المعلمين، وهدف أيضاً إلى بيان فيما إذا كان هناك فروق ذات دلالة إحصائية بين أفراد العينة حول مستوى الأداء الوظيفي لدى مديري المدارس الإسلامية بجمهورية أوغندا من وجهة نظر المعلمين، واسخدم الباحث المنهج الوصفي في صورته الارتباطية لتحقيق أهداف بحثه، وتكون مجتمع البحث من جميع المعلمين في المدارس الإسلامية الأساسية في جمهورة أوغندا، في العام الدراسي 1439-1440هـ الموافق 2017-2018م، وقد تم اختيار مدن كمبالا، وجينجا، وهويما، وماساكا، لتطبيق الدراسة بعاعتبارها أبرز المدن التي تنتشر بها المدارس الإسلامية في جمهورية أوغندا، وقد قام الباحث بتوزيع (100) استبانة على المعلمين، وتمكن من استرجاع (61) استبانة، واستبعد منها (4) لعدم الإجابة عنها، وقد بلغت العينة في صورتها النهائية وفقاً لذلك (57) معلماً، واستخدم الباحث الاستبانة بعد التأكد من صدقها وثباتها، وتحتوي على (46) فقرة، وتكونت من ثلاثة أجزاء؛ الجزء الأول متعلق بالبيانات الخاصة، والجزء الثاني باستراتيجيات إدارة الصراع التنظيمي، والجزء الثالث بالأداء الوظيفي باستخدام مقياس ليكرت الخماسي، وبعد تطبيق أداة البحث تم تحليل البيانات باستخدام برنامج التحليل (SPSS)، ومن أهم النتائج التي توصل إليها البحث: أن استراتيجية التسوية في المرتبة الأولى ضمن الإستراتيجيات الممارسة لدى مديري المدارس الإسلامية في جمهورية أوغندا، بمتوسط حسابي (3.99)، وأن استراتيجيات إدارة الصراع التنظيمي التي يستخدمها مديروا المدارس الإسلامية من الأكثر استخداماً إلى الأقل استخداماً من وجهة نظر المعلمين كانت على التوالي: استراتيجية التسوية، استراتيجية التنازل، استراتيجية التعاون، استراتيجية التنافس، استراتيجية التجنب، وأظهرت النتائج أن مستوى الأداء الوظيفي لدى المعلمين بالمدارس الإسلامية في جمهورية كان مرتفعاً بشكل عام من وجهة نظرهم، حيث بلغ متوسط الأداء الوظيفي إجمالاً 4.19))، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (a ≤ 0.05) بين متوسط تقديرات أفراد العينة في مستوى الأداء الوظيفي للمعلمين، تعزى لاختلاف التخصص والمؤهل العلمي والخبرة.
Abstract: The research aimed to describe the organizational conflict management strategies common among secondary school Headmasters in the Islamic Secondary Schools in the republic of Uganda from teachers’ perseverance, It also sought to explain the degree of variation resulting from the relationship between organisational conflict management strategies and teacher’ job performance levels, And predict the factors that can contribute to the achievement of effective job performance among teachers in Islamic secondary schools in the republic of Uganda, It also aims to manage the work environment in a manner that achieves the highest level of job performance among teachers in Islamic secondary schools in the republic of Uganda. To achieve the research objectives, the researcher used the surveillance descriptive approach, The research contained all of Islamic secondary schools teachers in the republic of Uganda who are exercising the normal function for the academic year 2017-2018, The sample of the research was chosen by stratified cluster method that contained (100) teachers, The researcher used the questionnaire, consisting of three parts; First section was about the demo-graphical information, the second part is the organizational conflict management strategies, and the third part addressed the measurements of job performance using the five-dimensional Likert scale, After the search tool was applied, the data was analyzed using the SPSS analysis program, The most important results the research: The most common strategy among Islamic secondary School Headmasters in the republic of Uganda is the strategy of cooperation with a relative weight of (90.49%), And that organizational conflict management strategies used by secondary school principals in the republic of Uganda from the most frequently used to the least used from the point of view of teachers were respectively: Compromising strategy, Collaborative strategy, accommodative strategy, Competitive strategy, avoidance strategy, The results showed that job performance among teachers in Islamic secondary schools in the republic of Uganda was generally high from their point of view, The average satisfaction rate was (4.19), There is no statistically significant relationship at significance standard (0.05 ≤ a) between average estimates of sample members and job performance, due to different specialization, qualification and experience.