واقع تطبيق مبادئ الإدارة الذاتية بالمدارس الابتدائية بالمدينة المنورة ومعوقاتها من وجهة نظر قادة المدارس.
Title The reality of applying the principles of self-management in primary schools in Medina and its obstacles from the point of view of school leaders
الباحث الرئيس موسى عايض مبارك المغذوي
التخصص: التربية
المستخلص: هدف البحث إلى الكشف عن واقع تطبيق مبادئ الإدارة الذاتية بالمدارس الابتدائية بالمدينة المنورة، والمعوقات التي تواجهها، من وجهة نظر قادة المدارس، والكشف عن دلالة الفروق بين متوسطات إجابات أفراد العينة التي تعزى لمتغيرات: المؤهل العلمي، والتخصص، وسنوات الخبرة، ومكتب العمل. ولتحقيق أهداف البحث استخدم الباحث المنهج الوصفي، وتم تطبيق استبانة على عينة عشوائية قوامها (75) قائد مدرسة، في الفصل الثاني من العام الدراسي 1439هـ-1440هـ، وتم استخدام المتوسطات الحسابية للكشف عن واقع تطبيق مبادئ الإدارة الذاتية بالمدارس الابتدائية بالمدينة المنورة، والمعوقات التي تواجهها، كما تم استخدام اختباري مان ويتني" Mann-Whitney U كروسكال- واليس" (Kruskal-Wallis H) للكشف عن دلالة الفروق بين متوسطات استجابات أفراد العينة التي تعزى لمتغيرات البحث.
وكشفت النتائج عن تطبيق مبادئ الإدارة الذاتية بالمدارس الابتدائية بالمدينة المنورة من وجهة نظر قادة المدارس بدرجة متوسطة، وجاء محور المحاسبة والمتابعة في المرتبة الأولى ضمن المحاور المتحققة، يليها محور التواصل وتدفق المعلومات، ثم محور التنمية المهنية المستمرة، ثم محور المشاركة في صنع القرار، وأخيراً محور لامركزية الإدارة. كما أظهرت النتائج وجود معوقات تطبيق الإدارة الذاتية بالمدارس بدرجة كبيرة جداً، وجاءت المعوقات الإدارية في المرتبة الأولى، يليها المعوقات البشرية، وأخيراً المعوقات المادية، وأن أكبر المعوقات تتمثل في محدودية الميزانية التشغيلية للمدرسة، الضغوط المتزايدة على قائد المدرسة، وضعف وعي منسوبي المدرسة بمفهوم الإدارة الذاتية. كما كشفت النتائج عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (a ≤ 0.05) بين متوسطات تقديرات العينة حول واقع تطبيق الإدارة الذاتية في المدارس الابتدائية بالمدينة المنورةـ، تعزى لاختلاف المؤهل العلمي، وكانت الفروق في صالح قادة المدارس الحاصلين على مؤهلات جامعية، ووجود فروق تعزى لاختلاف التخصص، وكانت الفروق في صالح قادة المدارس في التخصصات العلمية، ووجود فروق تعزى لاختلاف مكتب التعليم، وكانت الفروق في صالح قادة المدارس بمكتب التعليم شرق المدينة. كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (a ≤ 0.05) في متوسطات تقديرات العينة حول معوقات تطبيق الإدارة الذاتية في المدارس الابتدائية بالمدينة المنورةـ تعزى لاختلاف المؤهل العلمي، والتخصص، والخبرة، ومكتب التعليم. بينما وجدت الفروق دالة في المعوقات الإدارية، وكانت الفروق في صالح قادة المدارس أصحاب المؤهلات العليا. كما وجدت الفروق في المعوقات الإدارية تعزى لمكتب التعليم، وكانت الفروق في صالح قادة المدارس بمكتب شمال المدينة، كما وجدت الفروق في المعوقات البشرية، وكانت الفروق في صالح قادة المدارس بمكتب شرق المدينة.
Abstract: The objective of the research is to uncover reality of applying the principles of the self-management in the primary schools in Madinah, the obstacles faced by the leaders of the schools, and to investigate the significance of the differences between the average responses of the sample members attributed to the variables: academic qualification, specialization and years of experience. In order to achieve the objectives of the research, the researcher used the descriptive approach, and a questionnaire was applied to a random sample of (75) school leaders in the second semester of the academic year 1439-1440H. The mathematical averages were used to reveal the reality of self- The Mann-Whitney U Kruskal-Wallis H test was used to detect the significance of the differences between the mean responses of the sample respondents attributed to the research variables.
The results of the implementation of self-management in primary schools in Madinah from the point of view of the leaders of schools to a medium degree, and came the focus of accounting and follow-up ranked first in the axes achieved, followed by the axis of communication and information flow, then the focus of continuing professional development, and then the axis of participation in decision-making, Decentralization of management. The main obstacles were the limited operational budget of the school, the increasing pressure on the school leader, and the lack of awareness among the school staff about the concept of administration. Self. The results revealed that there were statistically significant differences at the level of (≤0.05 a) between the average of the sample estimates on the reality of applying the self-management in the primary schools in Madinah, due to the difference in the academic qualification. The differences were in favor of the leaders of the schools with university qualifications, due to differences in specialization, differences in favor of school leaders in scientific disciplines, and differences due to differences in the work office, and differences were in favor of school leaders in the Education Bureau east of the city. The results showed that there were no statistically significant differences at the level of (≤0.05 a) in the mean of the sample estimates about the obstacles of applying the self-management in the primary schools in Madinah due to the difference of the academic qualifications, specialization, experience and the labor office. While differences were found to be a function of administrative constraints, and differences were in favor of highly qualified school leaders. Differences were found in the administrative obstacles attributed to the Labor Office. The differences were in favor of the school leaders in the office of the north of the city. Differences were also found in the human obstacles.