رسالة علمية / مشروع بحثي

دور المدارس الثانوية بفلسطين في تنمية الهوية الإسلامية لدى طلابها مع تصور مقترح لتعزيزه

Title The role of secondary schools in Palestine in the development of the Islamic identity among its students with a proposed visualization to reinforce it

الباحث الرئيس أحمد محمد سالم أبوعمرة
التخصص: التربية
المستخلص: عنوان الدراسة: دور المدارس الثانوية بفلسطين في تنمية الهوية الإسلامية لدى طلابها مع تصور مقترح لتعزيزه. حرف نظام التعليم الفلسطيني عن هدفه، والذي يتمثل في خلق شخصية فلسطينية منتمية وخلاقة ومناضلة ذات هوية متميزة. إعاقة وتبطيء حركة التطور الطبيعي لمجمل قطاع التعليم الفلسطيني. منع قطاع التعليم من القيام بدوره المفترض. أسئلة البحث: ما دور المدارس الثانوية في فلسطين في تنمية الهوية الإسلامية لدى طلابها؟ وما التصور المقترح لتعزيزه؟ ويتفرع منه: ما دور المدارس الثانوية في فلسطين في تنمية الهوية الإسلامية المتعلقة بالجانب العقدي، والجانب الأخلاقي، والجانب اللغوي، والجانب التاريخي؟ هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية في آراء عينة البحث تُعزى إلى متغيرات البحث (التخصص – المستوى الدراسي – النوع الاجتماعي – نوع المدرسة)؟ ما التصور المقترح لتعزيز هذا الدور؟ منهج البحث: المنهج الوصفي. أدوات البحث: تألفت من الاستبانة. عينة البحث: عينة عشوائية مختارة -ممثلِّة للمجتمع- من طلاب ثلاث مدارس ثانوية بالضفة الغربية. الأساليب الإحصائية: استخدم الباحث المتوسطات الحسابية والتكرارات والانحرافات المعيارية، واستخدم أيضاً اختبارات ت، ومقياس ارتباط بيرسون، وألفا كرونباخ، وتحليل التباين الأحادي، واختبار شيفيه. أهم نتائج الدراسة: وجود ضعف في دور المدرسة في تنمية الهوية الإسلامية. قلة مناسبة الإطار المفاهيمي للمقررات. قلة الدارسات السابقة التي تقّيم احتياجات الطلبة والمجتمع. جاءت آراء استجابات العينة في المرتبة الأولى على المحور المتعلق بالجانب القيمي والأخلاقي، فالجانب التاريخي والحضاري، ثم الجانب اللغوي، أما الجانب العقدي فكان في المرتبة الأخيرة. عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين استجابات عينة البحث تُعزى إلى متغير المستوى التعليمي والحالة الاجتماعية. وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين استجابات عينة البحث تُعزى إلى متغير المؤهل لصالح الثانوية الصناعية في الجانب العقدي، وفروق تُعزى إلى متغير نوع المدرسة لصالح المدرسة الخاصة في الجانب القيمي والأخلاقي والجانب اللغوي، ولصالح مدارس الوكالة في الجانب التاريخي والحضاري.
Abstract: Research title/ The role of secondary schools in Palestine in the development of the Islamic identity among its students with a proposed visualization to reinforce it The present study aimed at identifying the role of secondary schools in Palestine in developing the Islamic identity among its students and then present a proposed visualization to enhance it. The problem of the study looms in the following issues: The Palestinian education system’s deviation from its goal, which is to prepare a Palestinian personality belonging to its homeland and diligent with a distinguished personality. As well as the delay in the natural development of the Palestinian education, sector in general. The education sector is not allowed to play its supposed role. The failure to allow the education sector to play its supposed role. To illustrate the problem of the study, the following question is to be answered: What is the role of secondary schools in Palestine in developing the Islamic identity among its students with a proposed visualization to enhance it? The following sub-questions fall under this question: What is the role of secondary schools in Palestine in developing the Islamic identity related to the fiducial, moral, linguistic, and historical aspects? Are there statistically significant differences in the sample research opinions that are attributable to the research variables (specialization, school level, gender, school type)? And what is a proposed visualization to reinforce it? To achieve the goal of the research, the researcher adopted the descriptive approach, and a questionnaire was administered on a random sample selected from students of three high schools in the West Bank. Concerning statistical methods, the researcher used arithmetic averages, frequencies, and standard deviations, and also used T-tests, correlation scale, Alpha Cronbach, and the one-way analysis of variance, and the study concluded with several results, the most important of which are the following: There is a weakness in the role of the school in the development of Islamic identity. The opinions of the responses of the research sample came first in relation to the moral aspect, the historical and civilizational aspect, and then the linguistic aspect, while the fiducial aspect came in the last place. There were no statistically significant differences between the responses of the research sample due to the variable of educational level and social status. The existence statistically significant differences between the responses of the research sample that are attributed to the qualification variable in favor of the industrial high school on the fiducial aspect, and there are differences attributable to the school type variable in favor of the private school in the moral and linguistic aspect, and in the historical and cultural aspect, they are in favor of the agency schools.
المشرف على البحث: حسن بن محمد علي الزهراني
تاريخ إنجاز البحث: 07.04.2018
تاريخ المناقشة: 04.27.2021
أعضاء لجنة المناقشة :
تحويل التاريخ