رسالة علمية / مشروع بحثي

التحديات التي تواجه المدارس الإسلامية في دولة بنين مع تصور مقترح لمواجهتها

Title Challenges facing Islamic schools in the State of Benin, with a proposed vision to confront them

الباحث الرئيس عبدالمؤمن إسوتنا جبريل
التخصص: التربية
المستخلص: هدفت الدراسة إلى الكشف عن التحديات التي تواجه المدارس الإسلامية في دولة بنين، مع وضع تصور مقترح لمواجهتها، واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي، وتم تطبيق استبانة على عينة عشوائية طبقية قوامها (399) معلماً. وأظهرت النتائج أن التحديات التي تواجه المدارس الإسلامية في دولة بنين من وجهة نظر المعلمين، كان في مقدمتها التحديات التقنية، تليها التحديات الثقافية والفكرية واللغوية، ثم التحديات الاقتصادية، وأخيراً التحديات الاجتماعية. وتمثلت أكبر التحديات الفكرية، والثقافية، واللغوية في غرس الانحرافات العقدية في نفوس الناشئة، ونشر التنصير من خلال الأنشطة المتعددة. وتمثلت أكبر التحديات الاجتماعية في قلّة إرسال البنات إلى المدارس الإسلامية، وضعف مساهمة أفراد المجتمع في تطوير المدارس الإسلامية. وتمثلت أكبر التحديات الاقتصادية في عدم تكفل الدولة بتمويل التعليم في المدارس الإسلامية، وضعف مشاركة مؤسسات المجتمع المدني في تمويل التعليم في المدارس الإسلامية. وتمثلت أكبر التحديات التقنية في ضعف تجهيز الغرف الصفية لاستخدام الوسائل التعليمية في المدارس الإسلامية، وقلة استعمال تقنيات التعليم في المدارس الإسلامية. كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (a ≤0.05) في التحديات التي تواجه المدارس الاسلامية في دولة بنين تعزى لاختلاف المنطقة، وكانت الفروق في اتجاه المعلمين بمنطقة بورتونوفو. ووجود فروق تعزى لاختلاف الجنس، وكانت في اتجاه المعلمات الإناث. ووجود فروق تعزى لاختلاف العمر، وكانت في اتجاه المعلمين الذين تقل أعمارهم عن 50 سنة. ووجود فروق تعزى لاختلاف المؤهل العلمي، وكانت في اتجاه المعلمين الحاصلين على مؤهل ثانوي. ووجود فروق تعزى لاختلاف نوع المدرسة، وكانت في اتجاه المعلمين بالمدارس الإسلامية النظامية. ووجود فروق تعزى لاختلاف عدد سنوات الخبرة، وكانت في اتجاه المعلمين ذوي الخبرة المتراوحة من 5 إلى 10 سنوات. وفي ضوء ذلك قدم الباحث تصوراً مقترحاً لمواجهة التحديات التي تواجه المدارس الإسلامية بدولة بنين.
Abstract: The study aimed to reveal the challenges facing Islamic schools in the State of Benin with a proposed scenario to confront them. The study relied on the descriptive analytical approach. A questionnaire was applied to a stratified random sample of (399) teachers. The data was analyzed using a number of statistical methods, the most important of which are: arithmetic averages, the Mann-Whitney Test, and the Krukal-Wallis H test. The results showed that there are significant challenges facing Islamic schools in the State of Benin from the teachers' point of view, with a mean of (3.70). Technical challenges came at the forefront of challenges, followed by intellectual, cultural and linguistic challenges, then economic challenges, and finally social challenges. The biggest intellectual, cultural and linguistic challenges were represented in instilling deviations in the minds of young people and spreading Christianization through various activities. The biggest social challenges were the lack of sending girls to Islamic schools, and the weak contribution of community members to the development of Islamic schools. The biggest economic challenges were represented in the state's failure to guarantee the financing of education in Islamic schools, and the non-participation of civil society institutions in financing education in Islamic schools. The biggest technical challenges were the failure to equip the classrooms for the use of educational aids in Islamic schools, and the failure to use educational technologies in Islamic schools. The results also showed that there were statistically significant differences at the significance level (a ≤ 0.05) in the challenges facing Islamic schools in the State of Benin due to the difference in the region, and the differences were in the direction of teachers in the Porto-Novo region. It also showed that there were differences due to the difference of sex, and the differences were in the direction of female parameters. It also showed that there were differences due to the difference in age, and the differences were in the direction of teachers under the age of 50 years. And there were differences due to the difference in educational qualification, and the differences were in the direction of teachers who obtained a secondary qualification. And the presence of differences due to the difference in the type of school, and the differences were in the direction of teachers in the regular Islamic schools. And there were differences due to the different number of years of experience, and the differences were in the direction of teachers with experience ranging from 5 to 10 years. In light of this, the researcher presented a proposed vision to face the challenges facing Islamic schools in the State of Benin
المشرف على البحث: محمد يوسف احمد عفيفي
تاريخ إنجاز البحث: 07.04.2018
تاريخ المناقشة: 11.10.2022
أعضاء لجنة المناقشة :
تحويل التاريخ