دور كليات التربية بالجامعات السودانية في تعزيز الهوية الإسلامية في ظل التحديات المعاصرة من وجهة نظر أعضاء التدريس والطلاب مع تصور مقترح
Title : The role of colleges of education in Sudanese universities in promoting Islamic identity in light of contemporary challenges from the point of view of faculty and students with a proposed perception
الباحث الرئيس عثمان محمود محمد
التخصص: التربية
المستخلص: أهداف البحث: هدف البحث إلى إبراز دور كليات التربية بالجامعات السودانية في تعزيز الهوية الإسلامية في ظل التحديات المعاصرة، واشتمل على [ العقيدة ، والثقافة ، واللغة العربية، والأخلاق.] وإبراز التحديات التي تواجهها ، وكشف الفروق الدالة إحصائياً ، وتصور مقترح لمعالجة بعض القصور.
منهج البحث: استخدم الباحث المنهج الوصفي المسحي.
أداة البحث: استخدم الباحث أداة الاستبانة للكشف عن آراء عينة الدراسة.
مجتمع البحث: أعضاء هيئة التدريس، والطلاب في كليات التربية المختارة بالجامعات السودانية. وقد بلغ عددهم (513) عضو هيئة تدريس، و(23503) طالباً.
عينة البحث: بلغت العينة في صورتها النهائية (435) مستجيباً، منهم (59) عضو هيئة تدريس، و(376) طالباً.
أهم النتائج:
تحقق دور كليات التربية بالجامعات السودانية في تعزيز الهوية الإسلامية بدرجة كبيرة، بمتوسط حسابي(3.61 من 5)، بينما تحقق وجود التحديات المعاصرة في كليات التربية بالجامعات السودانية في تعزيز الهوية الإسلامية بدرجة متوسطة، بمتوسط حسابي (3.39)، أما من ناحية وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط الدارسة ومتغير الكلية كانت لصالح أعضاء هيئة التدريس في الكليات الأدبية. عند مستوى الدلالة (a ≤ 0.05)، كذلك وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات استجابات أفراد العينة وصفة المستجيب وكانت لصالح الطلاب، ولم توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات الدراسة وطبيعة العمل والمؤهل العلمي والخبرة ، ونوع الكلية والمرحلة الدراسية.
Abstract: Research objectives: The aim of the research is to highlight the role of the colleges of education in Sudanese universities in strengthening the Islamic identity in light of contemporary challenges, and includes [belief, culture, Arabic language, and ethics.] And highlight the challenges they face, and demonstrate the statistically significant differences, and a proposed conception to address some of the deficiencies.
Research methodology: The researcher used the descriptive and analytical method
Research tools: The researcher used the questionnaire tool to reveal the opinions of the study sample
Research community: faculty members, and students in selected colleges of education in Sudanese universities. Their number reached (513) faculty members and (23503) students
Research sample: The final sample was (435) respondents, of whom (59) faculty members and (376) students.
Main results:
The role of colleges of education in Sudanese universities in promoting the Islamic identity has been achieved to a large extent, with an average of (3.61), while the existence of contemporary challenges in the Faculties of Education in Sudanese universities has been achieved in strengthening the Islamic identity with a medium degree, with an average of (3.39), as for the presence of significant differences A statistic between the mean of the study and the college variable was in favor of the faculty members in literary colleges. At the level of significance (a 0.05), there were also statistically significant differences between the study averages and the respondent’s attribute, and they were in favor of the students.
المشرف على البحث: محمد بن سليم الله رجأالله الرحيلي