استراتيجيات قادة المدارس الابتدائية بالمدينة المنورة لمواجهة ضغوط العمل لدى المعلمين وعلاقتها بمستوى الرضا الوظيفي لديهم
Title Strategies of Primary School Leaders in Madinah to Meet work stress Among teachers and its relation with their level of job satisfaction.
الباحث الرئيس رائد عبيد سفر المطيري
التخصص: التربية
المستخلص: هدف البحث إلى الكشف عن مدى امتلاك قادة المدارس الابتدائية بالمدينة المنورة لاستراتيجيات مواجهة ضغوط العمل لدى المعلمين وعلاقتها بمستوى الرضا الوظيفي لديهم، واستقصاء دلالة الفروق في استجابات العينة التي تعزى لاختلاف المؤهل العلمي، وسنوات الخبرة، والتخصص، ومكتب التعليم. ولتحقيق أهداف البحث استخدم الباحث المنهج الوصفي في صورته الارتباطية، وتم تطبيق استبانة على عينة عشوائية بسيطة قوامها (394) معلماً، في الفصل الثاني من العام الدراسي 1439هـ-1440هـ، وتم استخدام المتوسطات الحسابية للكشف عن مدى امتلاك قادة المدارس الابتدائية بالمدينة المنورة لاستراتيجيات مواجهة ضغوط العمل لدى المعلمين، والكشف عن مستوى الرضا الوظيفي للمعلمين، كما تم استخدام اختبار (ت) واختبار ANOVA للكشف عن دلالة الفروق في استجابات أفراد العينة التي تعزى لمتغيرات البحث، وتم استخدام معامل الارتباط بيرسون للكشف عن العلاقة بين استراتيجيات مواجهة ضغوط العمل لدى المعلمين ومستوى الرضا الوظيفي لديهم.
وتوصلت الدراسة إلى نتائج من أهمها امتلاك قادة المدارس لاستراتيجيات مواجهة ضغوط العمل لدى المعلمين بدرجة عالية، وجاءت استراتيجيات التواصل في مقدمة الاستراتيجيات بمتوسط حسابي (3.69)، يليها استراتيجيات التمركز حول المشكلة، بمتوسط حسابي (3.55)، وأخيراً استراتيجيات الدعم والمساندة، بمتوسط حسابي(3.43). كما أظهرت الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (a≤0.05) في امتلاك قادة المدارس الابتدائية بالمدينة المنورة لاستراتيجيات مواجهة ضغوط العمل لدى المعلمين،تعزى لاختلاف سنوات الخبرة، والتخصص، ومكتب التعليم، والمؤهل العلمي، بينما وجدت الفروق في استراتيجية التمركز حول المشكلة تعزى لاختلاف المؤهل العلمي، وكانت الفروق في صالح المعلمين الحاصلين على مؤهلات جامعية.
كما أظهرت النتائج أن مستوى الرضا الوظيفي لمعلمي المدارس الابتدائية بالمدينة المنورة جاءت بدرجة عالية، وتصدر مجال طبيعة الوظيفة مقدمة المجالات، بمتوسط حسابي (3.87)، يليه مجال بيئة العمل، بمتوسط حسابي (3.54)، ثم مجال العائد المادي، بمتوسط حسابي(3.39)، بينما كان مجال فرص الترقي في المرتبة الأخيرة، بمتوسط حسابي (2.97). وأظهرت وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (a≤0.05) في مستوى الرضا الوظيفي للمعلمين، تعزى لاختلاف المؤهل العلمي، وكانت الفروق في صالح المعلمين الحاصلين على مؤهلات جامعية .كما كشفت النتائج عن عدم وجود فروق تعزى لاختلاف سنوات الخبرة، ومكتب التعليم، والتخصص. كما كشفت النتائج وجود علاقة ارتباط موجبة بين مدى امتلاك قادة المدارس الابتدائية لاستراتيجيات مواجهة ضغوط العمل لدى المعلمين ككل ومستوى الرضا الوظيفي لديهم.
Abstract: The study aims to determine the extent to which Leaders of Primary schools in Medina exercise workplace-stress remedial strategies among teachers, and the relationship thereof with their level of job satisfaction, as well as to investigate the statistical significance of differences in the sample’s responses related to differences in educational credentials, years of experience, specialization, and competent/provincial Education Office. In order to achieve the study objectives, the researcher applied the descriptive statistics methodology focusing on correlation, and a questionnaire was applied to a simple random sample of 394 teachers during the second semester of the academic year 1439 -1440H. Mean averages were calculated to determine the extent to which the leaders of primary schools in Medina exercise workplace-stress remedial strategies among teachers, and to measure teachers’ level of job satisfaction. Moreover, the t-test was applied to measure teachers’ level of job satisfaction, an analysis of variance (ANOVA) test was applied to detect the significance of differences in the responses of sampled individuals attributed to the study’s variables, and the Pearson correlation coefficient was applied to investigate the relationship between teachers’ exercising of workplace-stress remedial strategies and their level of job satisfaction.
The study concluded a number of findings, mainly a high level of exercising workplace-stress remedial strategies among teachers by the Leaders of schools, led by communication strategies, with a mean average of 3.69, followed by problem-focused strategies, with a mean average of 3.55, and finally support and assistance strategies, with a mean average of 3.43. The study demonstrated nonexistence of statistically significant differences at significance level a≤0.05 in terms of the extent to which the leaders of primary schools in Medina employ workplace-stress remedial strategies among teachers, associated with differences in the number of years of experience, specialization, competent/provincial Education Office, and educational credentials. Meanwhile, the study concluded that differences in the problem-focused strategy were due to differences in academic credentials, with these differences are in favor of the teachers possessing university qualifications.
The results further indicated high levels of job satisfaction among primary school teachers in Medina, led by job type, with a mean average of 3.87, followed by workplace environment, with a mean average of 3.54, then wages and salaries, with a mean average of 3.39, while opportunity for promotion came in last, with a mean average of 2.97. The study demonstrated the existence of statistically significant differences at significance level a≤0.05 in teachers’ job satisfaction levels, attributed to differences in educational credentials, and the differences are in favor of the teachers with university qualifications. The results also revealed that there were no differences related to the number of years of experience, and the competent/provincial Education Office. The results also revealed a positive correlation between the extent to which the leaders at the primary school employ workplace-stress remedial strategies among teachers as a whole, and their levels of job satisfaction