الجهود التربوية لجمعية أهل السنة في بوركينا فاسو وسبل تطويرها
Title The educational efforts of Association of Ahlus-Sunnah in Burkina Faso and ways to develop it
الباحث الرئيس ديالو عبدالله دي كوركان
التخصص: التربية
المستخلص: عنوان الدراسة: ((الجهود التربوية لجمعية أهل السنة في بوركينا فاسو وسبل تطويرها)).
أهداف الدراسة: سعت الدراسة إلى بيان الجهود التربوية لجمعية أهل السنة في بوركينافاسو من خلال إنشاء المدارس، وحلقات تحفيظ القرآن الكريم، ووضع المناهج والمقررات الدراسية، وبيان جهودها في التدريس في المساجد، وكذلك إبراز سبل تطوير تلك الجهود من وجهة نظر عينة الدراسة. وقد استخدم الباحث المنهج الوصفي المسحي، واستخدم الاستبانة أيضا كأداة القياس، ومجتمع الدراسة هو جميع الموظفين بجمعية أهل السنة في بوركينافاسو والذي بلغ عددهم (60) موظفاً، وقد تم تطبيق أداة الدراسة على العينة وهي جميع الموظفين بجمعية أهل السنة في بوركينافاسو، وقد استجابت منها (47) موظفاً يمثلون العينة في صورتها النهائية. وقد تم استخدام برنامج الحزم الإحصائية للعلوم الاجتماعية (spss) الإصدار(22)، لتحليل البيانات بواسطة الأساليب الإحصائية الآتية: معامل الثبات ألفا كرونباخ، ومعامل الارتباط بيرسون، واختبار ت، واختبار تحليل التباين أحادي الاتجاه، واختبار "كروسكال- واليس"، واختبار "مان ويتني" ويتكون البحث من ستة فصول وخاتمة والتي تشمل نتائج البحث والتوصيات والمقترحات. وقد توصل البحث إلى جملة من النتائج وكان من أبرزها ما يلي: أن سبل تطوير الجهود التربوية لجمعية أهل السنة في بوركينافاسو جاءت بدرجة كبيرة، بمتوسط حسابي(3,48). مثّل أكبر سبل تطوير الجهود التربوية لجمعية أهل السنة في بوركينا فاسو في سعيها لتوحيد المناهج والمقررات الدراسية في جميع مدارسها، وتعزيز الجمعية التدريس والتعليم في المساجد، وتنظيمها رواتب المدرسين وتلتزم بها، وسعيها لامتلاك وسيلة إعلامية خاصة بها. تمثّل أقل سبل تطوير الجهود التربوية لجمعية أهل السنة في بوركينافاسو في تبني إدارة الجمعية لمفاهيم الجودة وإعطائها الأولوية المناسبة، وتبني المعاهد والمراكز الخاصة لتدريب وإعداد المعلمين، وتوفر وسائل النقل للطلاب والطالبات. يوصي الباحث في ضوء ما توصل إليه من نتائج بما يلي: إيجاد الدعم المالي الكافي للجمعية لبناء الأوقاف الخاصة التي تساعدها على تعزيز مواردها المالية وتوفير احتياجاتها المختلفة. توفير المقررات الدراسية اللازمة للمتعلمين، والإسهام في توفير مصادر تعلُّم مختلفة مثل المكتبات، ومراكز البحث.
Abstract: The present study aimed at explaining the educational efforts of the Association of the Ahlus -Sunnah in Burkina Faso in establishing schools, organizing the memorization of the Holy Quran, developing curricula and courses, and showing its efforts in teaching in mosques, as well as highlighting ways to develop the association's efforts from the point of view of the study sample. To achieve the goal of the research, the researcher relied on descriptive analytical method as research methodology. The study population consists of all the employees of the Association of The Ahlus-Sunnah in Burkina Faso, and their total number is (60) employees, and questionnaire was applied to all the sample of which (47) staff from sixty responded, and the statistical packages for social sciences program (spss) version (22) was used to analyse the data. The following statistical methods were used:(Pearson Correlation Coefficient, and ANOVA) to know the significance of differences in the sample responses. The research consists of six chapters and a conclusion, which includes the results of the research, recommendations and some proposals, and research reached a set of results, the most important of which are: The means of developing the educational efforts of Association of the Ahlus -Sunnah in Burkina Faso came largely with an arithmetic average (3,48). The greatest ways to develop the educational efforts of the Association of the Ahlus -Sunnah in Burkina Faso were to seek to unify the curricula in all of its schools, to promote teaching and education in mosques, as well as to organize teachers' salaries and to seek to have its own special media. The least way to develop the educational efforts of Ahlus -Sunnah Foundation in Burkina Faso was to adopt the institution's management of quality concepts and give it the appropriate priority, and to adopt special institutes and centres for teacher training and preparation and provide transportation for male and female students. In conclusion, it is recommended that: Finding adequate financial support for the foundation to build special endowments that will help it to strengthen its financial resources and provide its various needs. Providing the necessary curricula for learners and contributing to providing various learning resources such as libraries and research centres.