فتح الباري لشرح البخاري للحافظ أبي الفضل أحمد بن علي بن حجر العسقلاني من بداية كتاب الإيمان والنذور إلى نهاية باب ظهرالمؤمن حمى من كتاب الحدود تحقيقا ودراسة
Title ABSTRACT Thesis title: "Fat'h Al-Bari Le Sharh Al-Bukhari" (Elaborated explanation of Al-Bukhari Book) written by Al-Hafiz Abi Al-Fadl Ahmed bin Ali bin Hajar Al-Asqalani (T: 852), starting from the beginning of “The Book of Faith and Vows” to the end of “The Chapter of the Believer’s Purity is a Protection” of the “Book of Hudood (The limits ordained by Allah)”, investigation and study.
الباحث الرئيس عبد الله سعد فهاد القحطاني
التخصص: علوم الحديث
المستخلص: -فتح الباري لشرح البخاري للحافظ أبي الفضل أحمد بن علي بن حجر العسقلاني (ت 852 هـ) من بداية (كتاب الأيمان والنذور)، إلى نهاية (باب ظهر المؤمن حمى) من (كتاب الحدود) تحقيقًا ودراسة.
-وتُعد شروح كتب الأحاديث –من أهم المصنفات في علم الحديث؛ وقد حَظِيَ صحيح الإمام البخاري بعناية كبيرة ومن ذلك تصدي ابن حجر لشرحه في كتابه فتح الباري، ولما لهذا الشرح من مكانه اخترتُ أن يكون موضوع رسالتي لنيل درجة العالمية العالية الدكتوراه في تحقيق قسم منه.
-وتشتمل الرسالة على مقدمةٍ، وقسمينِ، وخاتمةٍ، ثم ثَبَتِ المصادر والمراجع، والفهارس العلمية؛ وذلك على النحو التالي:
المقدمة: وتشتمل على افتتاحية الرسالة، وأهمية الموضوع وأسباب اختياره، وخِطّة الرسالة، ومنهج العمل فيها.
القسم الأول: الدراسة؛ ويتضمن فصلين:
الفصل الأول: ترجمة موجزة للحافظ ابن حجر؛ وفيه تسعة مباحث:
الفصل الثاني: دراسة كتاب فتح الباري لشرح صحيح البخاري؛ ومقدِّمته: وفيه ستة مباحث:
القسم الثاني: النصّ المحقَّق.
-ومنهج العمل أنني اعتمدتُ نسخة مكتبة مراد ملا باستنبول، والتي بخط العلامة السنباطي أصلاً ورمزت لها بـ (س)، واتخذتُ نسخة مكتبة كوبريلي ورمزت لها (ك)، ونسخة مكتبة شهيد علي ورمزت لها (ش) فرعين معتمدين للمقابلة. وحيث يبدأ المجلد التاسع من نسخة المكتبة الأزهرية رقم (4542) عند (الحديث6772) اعتمدتها بدلاً من نسخة شهيد علي، لقدمها وأهميتها. وأما نسخة مكتبة الملك عبد العزيز بالمدينة النبوية رقم (581) بخط الجيزي ورمزت لها (ي)، ونسخة مكتبة فيض الله أفندى باستنبول ورمزت لها (ض) فجعلتهما نسختين مساعدتين أرجع إليهما عند الحاجة.
-ومن أهم النتائج والتوصيات التي وصلت لها:
أن فتح الباري مع مقدمته ديوان الشروح، وذلك:
1- لأنه استفاد من شروح السنة إجمالاً ومن شروح البخاري خصوصاً؛ فأخذ عيونها وزبدها، وكاد أن يُفرغ شرح ابن بطال والكرماني والمتواري لابن المنير في شرحه.
2- أن الفتح يكاد يغني عن غيره من الشروح، ولا يغني عنه غيره البتة.
وأما التوصيات فمنها:
1. تبني إحدى الجامعات أو مراكز البحوث كرسي باسم الحافظ ابن حجر تكون منصة لجمع الأعمال العلمية حوله، مما كتب ومما سيكتب.
2- عمل مسرد دقيق ومتجدد لكل الأعمال على الفتح والهدي؛ لتكون حصناً من التكرار، ولتبعث على الابتكار فيما لم يكتب فيه، فالماء العذب كثير الزحام.
Abstract: Fatḥ al-Bārī li-sharḥ al-Bukhārī by al-Ḥāfiẓ Abu al-Faḍl Aḥmad ibn ʻAlī ibn Ḥajar al-ʻAsqalānī (died 852 AH) from the beginning from the beginning of (The Book of Oaths and Vows), to the end of (The Chapter of the Back of the Believer is Protected) in (The Book of Capital Punishment) investigation and study
The explanations of hadith books are among the most important works in hadith science. The Sahih of Imam al-Bukhari has received great care, including Ibn Hajar’s resort to its explanation in his book Fatḥ al-Bārī, and because of the status of this explanation, I chose it to be the subject of my thesis to obtain the my doctorate on the investigation of part of it.
The thesis includes an introduction, two parts, and a conclusion, then bibliography the sources and references, and scientific indexes. This is as follows:
Introduction: It includes the opening of the thesis, the importance of the topic and the reasons for choosing it, the plan of the thesis, and the methodology used in it.
Section one: the study; It includes two chapters:
The first chapter: A Brief biography of Al-Hafiz Ibn Hajar; It contains nine topics:
The second chapter: a study of the book Fatḥ al-Bārī li-sharḥ al-Bukhārī; and its introduction: It contains six topics:
Section Two: the investigated text.
The methodology used is that I adopted the copy of the Murad Mulla Library in Istanbul, which was originally written in Al-Sunbati handwriting and symbolized by (س), and I took the copy of the Cobrieli Library and symbolized it (ك), and the copy of the Shahid Ali Library and symbolized by (ش) two branches adopted for the comparison. Wherein the ninth volume of the Azhar Library copy No. (4542) begins at (Hadith 6772), it was adopted instead of the copy of Shahid Ali, because of its antiquity and importance. As for the copy of the King Abdul Aziz Library in Madinah with No. (581) in the Jazi script and symbolized by (ي), and the copy of the Faydullah Effendi Library in Istanbul and symbolized by (ض), I made them two auxiliary copies that I refer to when needed.
Among the most important results and recommendations reached:
Fatḥ al-Bārī with its introduction is the encyclopedia of the annotators, and that:
1. Because he benefited from the explanations of the Sunnah in general and from the explanations of Al-Bukhari in particular. So he took the important contents from them and he almost transmitted all the explanation of Ibn Battal, Al-Karmani and Al-Mutawari by Ibn Al-Munir in his explanation.
2. Al-Fath almost suffices for other explanations, and it is indispensable by anyone at all.
As for the recommendations, they are:
1. A university or research center should initiate a chair in the name of Al-Hafiz Ibn Hajar, which will be a platform for collecting scientific works around him, from what has been written and what will be written.
2. Making an accurate and updated glossary of all the works on Al-Fath and Al-Huda; to be a fortress from repetition, and to inspire innovation in what was not written in it, as everyone want to benefit from it.