الآثار الاقتصادية للخدمات المتعلقة بزيارة المسجد النبوي الشريف خلال الفترة 2008-2017م - دراسة تحليلية
Title The economic effects of services related to visiting the Prophet’s Mosque during the period (2008-2017
الباحث الرئيس عبدالعزيز علي محمد حيدر الأيوبي
التخصص: الاقتصاد الإسلامي
المستخلص: تناول البحث موضوع: (الآثار الاقتصادية للخدمات المتعلقة بزيارة المسجد النبوي) خلال المدة (2008-2017)، وتمثلت مشكلة البحث في: رصد المنافع الاقتصادية المرتبطة بزيارة المسجد النبوي، والبحث في مدى زيادتها وما يتطلبه ذلك من تطوير الخدمات المرتبطة بالزيارة. ويهدف البحث إلى بيان الآثار الاقتصادية المتعلقة بالزيارة مِن خلال الخدمات الأكثر أهمية وتأثيراً، وهي خدمات الإسكان والإعاشة والنقل والتسوق، كما بيّن متطلباتها لتواكب الزيادة في أعداد الزوار وفق رؤية المملكة 2030.
واشتمل البحث على ثلاثة فصول، تناول الفصل التمهيدي التعريف بالمسجد النبوي وفضل زيارته وبالخدمات المرتبطة بزيارته. وتناول الفصل الأول تطور سوق الخدمات المرتبطة بالزيارة. وتناول الفصل الثاني الدراسة التطبيقية للآثار الاقتصادية لزيارة المسجد النبوي.
واتبع البحث المنهج الوصفي القائم على تحديد مصادر البيانات الإحصائية وجمعها وعرضها، والمنهج التحليلي القائم على تحليل البيانات باستخدام أساليب الإحصاء الوصفي.
وتوصل الباحث إلى جملة من النتائج، ومن أهمها:
1- أن الخدمات المتعلقة بالزيارة تؤدي إلى منافع ومكاسب اقتصادية عديدة ، كما تستفيد منها الجهات الحكومية والأهلية والتطوعية.
2- أنّ استمرار التحسين في الخدمات الأساسية المتعلقة بالزيارة أدت إلى نمو استيعاب الأعداد المتزايدة من الزوار.
3- أن الخدمات العلمية والتوجيهية والمكتبات والمعارض والمتاحف والبث المباشر للصلوات أسهم في تحفيز الزيارة.
وأوصى الباحث بالآتي:
1. أهمية استكمال التوسعة السعودية الثالثة للمسجد النبوي وزيادة الطاقة الاستيعابية لإقامة الزوار في المدينة، وإطلاق حرية حركتهم مدة بقاءهم في المملكة.
2. إنشاء منصة معلومات الحج والعمرة والزيارة لتكوّن مراجع ومصادر علمية موثقة يسهل الاستفادة منها.
3. دعم إنشاء شركات قابضة وجذب الشركات العالمية للسلع والخدمات إلى أسواق المدينة، وزيادة التسويق والترويج وتحفيز الزيارة.
Abstract: The research covered the topic: (The economic effects of services related to visiting the Prophet’s Mosque) during the period (2008-2017). The research problem was: Monitoring the economic benefits associated with visiting the Prophet’s Mosque. Researching the extent of the increase and the required development of the services related to the visit. The research aims to show the economic impacts related to the visit through the most important and influential services. They are housing, subsistence, transportation and shopping services, as well as their requirements to keep pace with the increase in visitor numbers according to the Kingdom's 2030 vision.
The research included three chapters. The introductory chapter dealt with introducing the Prophet’s Mosque and preferred to visit it and the services related to its visit. The first chapter dealt with the development of the services market related to the visit. The second chapter dealt with the applied study of the economic effects of visiting the Prophet’s Mosque.
The research followed a descriptive approach based on identifying, collecting and presenting statistical data sources, and an analytical approach based on data analysis using descriptive statistics methods. The researcher reached a set of results, the most important of which are:
1. The services related to the visit lead to numerous economic benefits and benefits, as well as governmental, private and voluntary agencies.
2. The continued improvement in the basic services related to the visit led to the growth of accommodating the increasing number of visitors.
3. Scientific and guidance services, libraries, exhibitions, museums, and the direct broadcast of prayers contributed to stimulating the visit.
Recommendations
1. The importance of completing the third Saudi expansion of the Prophet’s Mosque, increasing the capacity to accommodate visitors in the city, and freeing their freedom of movement during their stay in the Kingdom.
2. Establishing the Hajj, Umrah and Visitation Information Platform to form documented scientific references and sources that are easy to use.
3. Supporting the establishment of holding companies, attracting international companies for goods and services to the city's markets, increasing marketing and promotion, and stimulating visits