رسالة علمية / مشروع بحثي

الدلالات التربوية في الخطاب النبوي للفرد كما ورد في الصحيحين مع تصور مقترح لتفعيله في الأسرة

Title Pedagogical Significance in the prophetic discourse with individual as reported in the two Sahihs, with a suggested perception to implement it in the family.

الباحث الرئيس مالك بلدي
التخصص: التربية
المستخلص: مستخلص البحث: عنوان البحث: الدالالت الرتبوية يف اخلطاب النبوي للفرد كما ورد يف الصحيحني مع تصور مقرتح لتفعيله يف األسرة . اسم الباحث:‌مالك بلدي . هدف البحث: هدف البحث بيان الدالالت الرتبوية يف اخلطاب النبوي للفرد املتعلقة ابجلوانب الديين والسلوكي والنفسي واالجتماعي، والعلمي واإلداري، مع تقدمي تصور مقرتح لتفعيل الدالالت الرتبوية يف اخلطاب النبوي للفرد يف األسرة. منهج البحث: املنهج االستقرائي االستنباطي والتحليلي. فصول البحث: تضمنت خطة البحث على سبعة فصول وهي: ▪ الفصل التمهيدي : مفهوم‌الدالالت‌التربوية. ▪ الفصل األول: الدالالت‌التربوية‌في‌الخطاب‌النبوي‌للفرد‌المتعلقة‌بالجانب‌الديني. ▪ الفصل الثاني: الدالالت التربوية‌ في الخطاب النبوي للفرد المتعلقة بالجانب السلوكي. ▪ الفصل الثالث: الدالالت‌التربوية‌في‌الخطاب‌النبوي‌للفرد‌المتعلقة‌بالجانب‌النفسي. ▪ الفصل الرابع: الدالالت‌التربوية‌في‌الخطاب‌النبوي‌للفرد‌المتعلقة‌بالجانب‌االجتماعي. ▪ الفصل الخامس: الدالالت‌التربوية‌في‌الخطاب‌النبوي‌للفرد‌المتعلقة‌بالجانب‌العلمي. ▪ الفصل السادس : الدالالت‌التربوية‌في‌الخطاب‌النبوي‌للفرد‌المتعلقة‌بالجانب‌اإلداري.‌ ▪ الفصل السابع: التصور‌المقترح‌لتفعيل‌الخطاب‌النبوي‌في‌األسرة. أهم النتائج: أسفر البحث على عدد من النتائج وأمهها ما يلي: ً • اخلطاب النبوي للفرد شامل جلميع أفراد الصحابة-  -ا، ولطبيعةكل فئة جماالت تربيتها املختلفة. ، رجاال ونساء صغارا وكبار • اخلطاب النبوي للفرد يعترب ضرورة يف حياة الفرد واجلماعة؛ الستقامة أمر دينهم. • اخلطاب النبوي للفرد من أهم الوسائل اليت استخدمها النيب - صلى الله عليه وسلم- لتصحيح األخطاء الصادرة من األفراد يف مجيع اجلوانب. أهم التوصيات: ❖ ضرورة االهتمام ابملنهج النبوي يف الرتبية والتعليم من خالل مصادر السنة الصحيحة. ❖ ضرورة االهتمام ابجلانب األخالقي لدى األفراد، وأن يكون النيب - صلى الله عليه وسلم- قوهتم وأسوهتم يف ذلك . ❖ العناية ابلتماسك والرتابط االجتماعي، واحلافظ على األمن العام يف اجملتمعات اإلسالمية، وجتنب الفنت وإاثرات القالقل. أهم املقرتحات: 1 .تنفيذ مشروع يف الدالالت الرتبوية للخطاب النبوي للفرد يف الكتب الستة، ومسند اإلمام األمحد، كتاب أدب املفرد للبخاري. 2 .اعداد دراسات تربوية تتناول اجلوانب التالية: أ. دراسة يف األساليب النبوية يف اكتشاف مواهب األفراد من خالل نصوص السنة الصحيحة. ب. إجراء دراسة يف رعاية النيب - صلى الله عليه وسلم- نفسية املخاطب من خالل كتاب اآلداب يف الصحيح البخاري. ج. إجراء دراسة يف الفرق بي اآلاثر الرتبوية للخطاب النبوي للفرد وخطابه للجماعة. د.‌ إجراء دراسة يف الدالالت الرتبوية يف اخلطاب اجلماعي من خالل الصحيحي أو أحدمها.
Abstract: Research Title: Pedagogical Significance in the prophetic discourse with an individual as reported in the Two Sahihs, with a suggested perception to implement it in the family. Research Objective: The objective of this research is to state the pedagogical significance in the prophetic discourse with an individual which concerning the religious, behavioral, psychological, social, scientific, and administrative aspects, with presenting a proposed vision to implement the educational significance in the prophetic discourse with an individual in the family. Research Methodology: Deductive and Analytical Inductive Methodology. Research Chapters: research plan contains seven chapters and it: * Introductory Chapter: the concept of pedagogical significance. * First Chapter: Pedagogical significance in the prophetic discourse with an individual concerning religious aspect. * Second Chapter: Pedagogical significance in the prophetic discourse with an individual concerning behavioral aspect. * Third Chapter: Pedagogical significance in the prophetic discourse with an individual concerning psychological aspect. * Fourth Chapter: Pedagogical significance in the prophetic discourse with an individual concerning social aspect. * Fifth Chapter: Pedagogical significance in the prophetic discourse with an individual concerning the scientific aspect. * Sixth Chapter: Pedagogical significance in the prophetic discourse with an individual concerning administrative aspect. * Seventh Chapter: suggested perception of prophetic discourse in the family. The Most Important Results: the research had the following results: * Prophetic discourse to an individual includes all members of Companions - -, men, women young, old, and the nature of each category has its different areas of education. * Prophetic discourse to an individual is considered a necessity in the life of individual and group; for the integrity of their religion. *Prophetic discourse to an individual is one of the most important means that used by the prophet - To correct mistakes made by individuals in all aspects. Most Important Recommendations: *It is a necessity to pay attention to the prophetic Methodology and education through the correct Sunnah sources. * It is a necessity to pay attention to the ethical aspect of individuals, and for the Prophet to be their strength and authority in this * Taking care of social cohesion, preserving public security in Islamic societies, and avoiding strife and disturbances. The Most Important Suggestions: 1- Implementation of the project in the pedagogical significance of the individual's prophetic discourse in the Six Books, Musnad of Imam Al-Ahmad, Book of Adab Al-Mufrad by Al-Bukhari.
المشرف على البحث: عادل عايض عوض المغذوي
تاريخ إنجاز البحث: 12.05.2018
تاريخ المناقشة: 04.28.2021
أعضاء لجنة المناقشة :
تحويل التاريخ