واقع التخطيط الاستراتيجي بالإدارات العامة للتعليم في محافظة الحويت بالجمهورية اليمنية ومتطلبات التنفيذ من وجهة نظر مديري المدارس الثانوية
Title -Research topic: The reality of strategic planning in the general administration of education in the province of Al-Mahweet in Yemen, and the Implementation requirements from the point of view of secondary school principals.
الباحث الرئيس محمد شوقي ناصر الشرعبي
التخصص: التربية
المستخلص: هدف البحث إلى التَّعرف على واقع التخطيط الإستراتيجي بالإدارة العامة للتعليم بمحافظة المحويت ومتطلبات التنفيذ من وجهة نظر مديري المدارس الثانوية، كما هدف البحث إلى الكشف عن المتطلبات اللازمة لتنفيذ التخطيط الاستراتيجي في الإدارة العامة للتعليم، كما هدف إلى التعرف على السبل المقترحة لتطوير التخطيط الإستراتيجي في الإدارة العامة لتعليم في محافظة المحويت؛ ولتحقيق أهداف البحث استخدم الباحث المنهج الوصفي، وتكون مجتمع البحث من جميع مديري المدارس الثانوية بمحافظة المحويت الجمهورية اليمنية، وقد بلغ عددهم (107) مدير مدرسة، في العام الدراسي 1439هــ /1440هـ، تمّ تطبيق الدراسة على جميع مديري المدارس الثانوية بمحافظة المحويت الجمهورية اليمنية، وقد قام الباحث بتوزيع (87) استبانة على الفئة المستهدفة، وتمكن الباحث من استرجاع (77) استبانة، استبعدت منها (10) استبانات لعدم اكتمال الإجابة عليها، وقد بلغت العينة في صورتها النهائية وفقاً لذلك (67) مدير مدرسة، واستخدم الباحث المنهج الوصفي، وقد اختار الباحث هذا المنهج لأنه يتناسب مع أهداف بحثه.
1. أن ممارسة التخطيط الاستراتيجي بالإدارة العامة للتعليم في محافظة المحويت بالجمهورية اليمنية من وجهة نظر مديري المدارس الثانوية جاءت بدرجة كبيرة.
2. موافقة مديري المدارس الثانوية على المتطلبات اللازمة لتنفيذ التخطيط الاستراتيجي في الإدارة العامة للتعليم في محافظة المحويت بالجمهورية اليمنية بدرجة كبيرة، بمتوسط حسابي(3.91).
3. عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (a ≤ 0.05) في تقديرات مديري المدارس الثانوية حول واقع التخطيط الاستراتيجي والمطلبات اللازمة لتتنفيذه بالإدارة العامة للتعليم في محافظة المحويت بالجمهورية اليمنية، تعزى لمتغيرات الدراسة الديمغرافيه
Abstract: The aim of this research is to Identify the reality of strategic planning in the general administration of education in the province of Al-Mahweet and the implementation requirements from the point of view of secondary school principals, It also aims to stimulate the disclosure of the necessary requirements for the implementation of strategic planning in the general administration of education, as well as to identify the proposed ways to develop strategic planning in the public departments of education in the province of Al-Mahweet, so in order to achieve the objectives of the research, the researcher used the descriptive approach. The research community consisted of all secondary school principals in the province of Al-Mahweet, Republic of Yemen, which numbered (107) school principals, in the academic year 1439H / 1440H.
This study was applied to all secondary school principals in the province of Al-Mahweet, Republic of Yemen. The researcher distributed 87 questionnaires to the target group, 20 of them excluded from the final sample, so the researcher was able to retrieve (77) questionnaires, excluding (7) questionnaires which were not completed. The sample was in its final form according to (70) principals. The researcher used the descriptive approach, because it fits his research objectives.
1- The practice of strategic planning in the general administration of education in the province of Al-Mahweet in the Republic of Yemen from the point of view of high school principals came to a great extent.
2- Approval of secondary school principals to the requirements required for the implementation of strategic planning in the general administration of education in the province of Al-Mahweet, Republic of Yemen to a large extent, with an average of 3.91.
3- There were no statistically significant differences at the level of significance (a ≤ 0.05 ) in the estimates of secondary school principals about the reality of strategic planning and the requirements for its implementation in the general administration of education in the province of Al-Mahweet, Republic of Yemen, due to the variables of the demographic study.