انفرادات طرق القراءات العشر في كتاب النشر للإمام ابن الجزري، جمعًا ودراسةً
Title Peculiarities of the Ten Variant Styles of Recitation in the Book “Al-Nashr” by Imam Ibn Al-Jazari (Compiling and studying the subject matter).
الباحث الرئيس رضوان رفعت أحمد البكري
التخصص: القراءات
المستخلص: • عنوان البحث: انفرادات طرق القراءات العشر في كتاب النشر للإمام ابن الجزري (جمعًا ودراسةً).
• موضوع البحث: جمع ودراسة وجوه القراءات التي وصفها الإمام ابن الجزري في كتابه "النشر" بالانفراد، مع كونها واردةً من طرقه النشريّة، وتبلغ ما يقارب (324) انفرادًا، مع دراسة منهج الإمام ابن الجزري فيها.
• الأقسام الرئيسية للبحث: اشتمل البحث على مقدمة وتمهيد وبابَيْن وخاتمة وفهارس:
فالمقدمة: في أهمية الموضوع وأسباب اختياره، والدراسات السابقة، وحدود البحث وتقسيمه والمنهج المتّبع فيه.
والتمهيد: الانفراد في القراءات: معناه، وأنواعه، وطرق معرفته، وأسبابه، وحُكْمه.
والباب الأول: دراسة نظرية للانفرادات الواردة في كتاب النشر من طرقه، وفيه فصلان:
الفصل الأول: منهج الإمام ابن الجزري في الانفرادات الواردة في طرق النشر. وفيه دراسة منهج الإمام ابن الجزري في بيان الانفرادات والحُكم عليها، ومصادره فيها.
والفصل الثاني: دراسة عامة في الانفرادات الواردة من طرق النشر. وفيه دراسةٌ لانفرادات بعض الطرق المخصوصة، ودراسةٌ لموافَقات الانفرادات النشريّة.
والباب الثاني: دراسة تطبيقية للانفرادات الواردة في كتاب النشر من طرقه، وفيه دراسة تفصيلية للانفرادات الواردة في أبواب الأصول وباب الفرش في كتاب النشر.
والخاتمة اشتملت على النتائج والتوصيات، ثم الفهارس العامة.
• أبرز نتائج البحث: ورود القراءة من طريق صحيح لا يكفي لقبولها، فقد انتقد الإمام ابن الجزريّ كثيرًا من الوجوه التي وردت من طرقه الصحيحة المختارة في النشر، ولم يقبلها بسبب كونها مخالفة لِـما ثبت عن الثقات، ومصطلح الانفراد عند ابن الجزري مصطلحٌ له معنىً خاصّ، وهو لا يعني بالضرورة التوحّد التامّ ومخالفة جميع الطرق، وقد اعتنى ابن الجزري بالتنبيه على انفرادات طرقه المختارة في كتاب النشر.
Abstract: Peculiarities of the Ten Variant Styles of Recitation in the Book “Al-Nashr” by Imam Ibn Al-Jazari (Compiling and studying the subject matter).
Theme: Compiling and studying the variant styles of recitation that were described as “peculiar (Infirad)” by Imam Ibn Al-Jazari in his Book “Al-Nashr”. The Imam stated these peculiar styles as routes of recitation in his book. They total approximately 324 peculiar recitations. This is in addition to studying the methodology that Imam Ibn Al-Jazari followed in selecting them.
Structure: The research consists of an introduction, a preface, two sections, conclusion and indexs:
The introduction covered the discussions on the importance of the topic, previous studies, scope of the research, its plan and the methodology adopted in it.
The preface: Peculiarities of the Ten Variant Styles of Recitation: meaning, types, causes, how to recognize them, and the ruling concerning them.
First section: It offers a theoretical study of the “peculiarities” contained in the book “Al-Nashr”, based on the routes stated therein. This section is divided into two chapters:
• First chapter: It presents the methodology followed by Imam Ibn Al-Jazari for the “peculiar recitations” stated as routes of recitations in the book “Al-Nashr”. It also discusses the methodology adopted by Ibn Al-Jazari in clarifying the “peculiar recitations” and the ruling concerning them, as well as the resources used in selecting them.
• Second chapter: It presents a general study of the “peculiarities” stated as routes of recitation in the book “Al-Nashr”. It also contains a study of the “peculiarities” transmitted through special routes, and a study of other recitations found compatible with the “peculiarities” stated in the book “Al-Nashr”.
Second section: It offers a practical study of the “peculiarities” stated in Al-Jazari’s book “Al-Nashr”, based on the routes he stated therein. It covers a detailed study of the “peculiarities” stated in the chapters of “Al-Usul” and “Farsh Al-Huruf”.
The conclusion discusses the findings and recommendations, followed by the general indexes.
Conclusion: Learning about a mode of Qur’anic recitation from a correct route is not enough to accept it. Imam Ibn Al-Jazari criticized several styles of recitation that had been cited as correct routes, which he selected to include in his book “Al-Nashr”. The Imam did not accept them due to their being incompatible with the styles of recitations reported on the authority of trustworthy transmitters.
The term “Infirad” (translated as peculiarities) used by Imam Ibn Al-Jazari has a special meaning. It does not necessarily signify absolute singularity from all other routes of recitation. Imam Ibn Al-Jazari was careful to call attention to the peculiar routes of recitation, which he selected to include in his book “Al-Nashr”.