رسالة علمية / مشروع بحثي

إستراتيجية مقترحة للتربية المهنية في مدارس التعليم العام من منظور التربية الإسلامية في ضوء رؤية 2030

Title A Proposed Strategy for Vocational Education in Public Schools, from the Perspective of Islamic Education, in the Light of the Saudi Vision 2030.

الباحث الرئيس يحيى علي فلاح الزهراني
التخصص: التربية
المستخلص: هدف البحث إلى بناء إستراتيجية لتضمين التربية المهنية في مدارس التعليم العام من منظور التربية الإسلامية في ضوء رؤية 2030، وبُنيت الإستراتيجية على مرتكزات، التربية المهنية في الإسلام، واستقراء السياسة التعليمية في المملكة، ورؤية 2030، وتشخيص الواقع، واستخدم منهج البحث الوصفي المسحي، وصُمّمت استبانة مكونة من أربعة محاور، طُبقتْ على مجتمع البحث المتمثل في إدارات التعليم بمكة وجدة والطائف، وتم اختيار عينة عنقودية من قادة المدارس، والمرشدين الطلابيين، ورواد النشاط، واستخدم التكرارات، واختبار تحليل التباين الأحادي، ومعاملي ارتباط بيرسون..، وتوصلت نتائج البحث إلى: 1. ضعف التربية المهنية في مدارس التعليم العام بالمملكة العربية السعودية. 2. تواجه التربية المهنية في مدارس التعليم العام عدد من الصعوبات. 3. الحلول الممكنة للصعوبات التي تواجه التربية المهنية في مدارس التعليم ذات أهمية كبيرة جدًّا. 4. سُبل تفعيل مجالات التربية المهنية في مدارس التعليم التي تضمنتها رؤية 2030 كثيرة، ومنها تزويد الطلاب بما يحتاجه سوق العمل من مهارات مهنية، وتهيئة البيئات التعليمية المجهزة في المدارس وإقامة الورش المهنية المجهزة في المدارس، وتضمين المناهج الدراسية مشروعات مهنية. 5. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات استجابات العينة حول تحديد واقع التربية المهنية في مدارس التعليم العام، والصعوبات التي تواجه التربية المهنية، والحلول الممكنة للصعوبات، وسبل تفعيل مجالات التربية المهنية تبعاً لاختلاف متغير المحافظة، ومتغير العمل الحالي، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات استجابات العينة حول تحديد واقع التربية المهنية تبعاً لاختلاف متغير العمل الحالي؛ لصالح قائد مدرسة.
Abstract: This research aimed to build a strategy to include vocational public schools, from the perspective of Islamic education, in the light of the Saudi vision 2030 and the strategy was based on the principles of vocational education in Islam, extrapolation of the Kingdom's educational policy, the Saudi vision 2030, diagnose the reality. The researcher used descriptive analytical research method. To achieve the aim of the research, the researcher designed a questionnaire consisted of four areas and it has been applied in three departments of education (Mecca, Jeddah and Taif). The sample of the research were selected randomly by using cluster sample of school leaders, student advisors, the coordinator of the activites. The results has been analyzed by using the following statistical methods: frequencies, One way-analysis of variance and Pearson correlation coefficient. After making the statistical analyses, the research came to the following results: 1-Weakness of the vocational education in public schools in the Kingdom, according to the research sample. 2-Difficulties facing vocational education in the public schools are widely available. 3- Possible solutions to the difficulties facing vocational education in public schools are of great importance. 4-Ways to activate the areas of vocational education in the public schools included in the Saudi vision 2030 are very great importance. 5-There were no statistically significant differences between the mean responses of the sample on determining the reality & Vocational education in public schools, difficulties facing vocational education, possible solutions to difficulties, and ways to activate the areas of vocational education according to the difference of the governorate variable, work variable, and there are statistically significant differences between the mean responses of the samples on determining the reality of vocational education according to the difference of work variable in favor of school principal.
المشرف على البحث: عبدالرحمن علي صريعب الجهني
تاريخ إنجاز البحث: 05.09.2018
تاريخ المناقشة: 12.19.2019
أعضاء لجنة المناقشة :
تحويل التاريخ