فاعلية استخدام استراتيجية التدريس التبادلي في تنمية التحصيل الدراسي في مقرر السيرة النبوية لدى طلاب المرحلة الإعدادية بالمدارس الإسلامية في جمهورية توجو
Title The Effectiveness of Using Reciprocal Teaching Strategy in Developing Academic Achievement in the Biography of Prophet Test Book for the Middle School Student in Islamic Schools in the Republic of Togo.
الباحث الرئيس بادابو سعيدو
التخصص: التربية
المستخلص: هدفت الدراسة إلى التعرف على فاعلية استخدام استراتيجية التدريس التبادلي في تنمية التحصيل الدراسي في مقرر السيرة النبوية لدى طلاب المرحلة الإعدادية بالمدراس الإسلامية في جمهورية توجو, وتحقيقا لأهداف الدراسة استخدم الباحث المنهج التجريبي القائم على تصميم شبه التجريبي ذي المجموعتين: المجموعة التجريبية التي درست الوحدة المختارة من مقرر السيرة باستخدام استراتيجية التدريس التبادلي حيث بلغ عددها (30) تلميذا وتلميذة والمجموعة الضابطة التي درست نفس الوحدة بالطريقة الاعتيادية, وقد بلغ عددها (30) تلميذا وتلميذة, وتمثلت أداة الدراسة في الاختبار التحصيلي, كما أعد الباحث دليلاً للمعلم وفقا لاستراتيجية التدريس التبادلي, ثم أسفرت نتائج الدراسة عن: وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (05,0) بين متوسطي درجات المجوعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي لمستويات الأربعة (التذكر والفهم والتطبيق والتحليل) لصالح المجموعة التجريبية, كما أثبتت وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (05,0) بين متوسطي درجات المجوعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي للدرجة الكلية للتحصيل الدراسي لصالح المجموعة التجريبية.
وبناء على هذه النتائج أوصت الدراسة بعقد دورات تدريبية مكثفة لمعلمي العلوم الشرعية لتدريبهم على استخدام استراتيجية التدريس التبادلي, وكذلك إيجاد بيئة صفية مناسبة تدعم تطبيقها, ومن أهم مقترحات الدراسة: ضرورة اجراء دراسات باستخدام استراتيجية التدريس التبادلي على المقررات الشرعية الأخرى في المراحل الأخرى لقياس التحصيل الدراسي ومعرفة اتجاهات التلاميذ نحو هذه الاستراتيجية.
Abstract: The study aimed to identify the effectiveness of using reciprocal teaching strategy in developing academic achievement in the biography of prophet test book for the middle school student in Islamic schools in the republic of Togo.
To achieve the objectives of the study, the researcher used the experimental method based on semi-experimental design of the two groups: the experimental group which studied the selected unit of biography using the strategy of reciprocal teaching where the students number reached (30) boys and girls, and the control group that studied the same course and same unit in the usual way has reached (30) students boys and girls, and was the study tool in the test , the study results showed that there were statistically significant differences at the level of (0,05) between the mean scores of the experimental group and the controls in the post – measurement of the four levels and understanding and application and analysis for the benefit of the experimental group, and also showed significant differences at the level (0,05) between the average score of the academic achievement in favor of the experimental group.
Based on these results, the study recommended holding intensive training courses for forensic science teachers to train them to use the strategy of reciprocal teaching, as well as creating a suitable classroom environment to support its application.
The most important proposals of the study: The need to conduct studies using the reciprocal teaching strategy on other Sharia courses in other stages to measure academic achievement and knowledge of students' attitudes towards this strategy.
المشرف على البحث: عبدالله عبدالمحسن سعد العمري الحربي