الدراسات المستقبيلة في أقسام التربية الإسلامية بالجامعات السعودية والعوامل المؤثرة في توجهات الباحثين نحوها مع تصور مقترح
Title Future studies in lslamic education departments in Saudi universities and the degree of factors affecting researchers attitudes towards them with a future vision in the scenario style : a mixed study .
الباحث الرئيس سويلم سلامة سليم الجهني
التخصص: التربية
المستخلص: عنوان الدراسة: الدراسات المستقبلية في أقسام التربية الإسلامية بالجامعات السعودية ودرجة العوامل المؤثرة في توجهات الباحثين نحوها مع تصور مستقبلي بأسلوب السيناريو: دراسة مزجية.
أهدف الدراسة: هدفت الدراسة إلى التعرف على الدراسات المستقبلية، وواقعها في أقسام التربية الإسلامية بالجامعات في المملكة العربية السعودية، والكشف عن درجة العوامل المؤثرة في توجهات الباحثين بالجامعات في المملكة العربية السعودية نحو الدراسات المستقبلية في أقسام التربية الإسلامية، مع تقديم تصور مستقبلي وفق أسلوب السيناريو.
منهج الدراسة: المنهج المختلط The mixed curriculum باستخدام التصميم التتابعي الإستكشافي.
أدوات الدراسة: استخدم الباحث أداة المقابلة في كشف واقع الدراسات المستقبلية وتوجهات الباحثين، والاستبانة في معرفة درجة العوامل المؤثرة على توجهات الباحثين نحوها وأسلوب السيناريو في بناء التصور المستقبلي.
عينة البحث: تكونت عينة الدراسة من أعضاء هيئة التدريس في أداة المقابلة وبلغ عددهم (10) أعضاء هيئة تدريس، وأعضاء هيئة التدريس وطلاب الدراسات العليا في أقسام التربية الإسلامية بالجامعات السعودية في أداة الاستبانة والذي بلغ (44) عضو هيئة تدريس و(174) طالبا في الدراسات العليا.
نتائج الدراسة: توصلت الدراسة إلى عدد من النتائج أهمها:
1. قلة الدراسات المستقبلية في أقسام التربية الإسلامية، وكثرة الصعوبات التي تواجهها وضعف التوجهات الأكاديمية وتوجهات الباحثين نحوها.
2. أن العوامل الذاتية والأكاديمية والاجتماعية والثقافية؛ مؤثرة في توجه الباحثين نحو الدراسات المستقبلية بدرجة موافق من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس، وطلاب الدراسات العليا في أقسام التربية الإسلامية.
3. أن غموض المجالات التي تندرج تحت مجال الدراسات المستقبلية من أكثر العوامل الذاتية المؤثرة في توجه الباحثين نحو الدراسات المستقبلية من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس في أقسام التربية الإسلامية.
أبرز التوصيات والمقترحات:
1. إنشاء مركز للدراسات المستقبلية في الجامعات السعودية.
2. إجراء دراسة علمية عن التحديات المستقبلية للتربية الإسلامية باستخدام أسلوب دلفاي
Abstract: The title of the study: Future studies in Islamic education departments in Saudi universities and the degree of factors affecting researchers' attitudes towards them with a future vision in the scenario style: a mixed study.
The aims of the study: The study aimed to identify the future studies and their reality in the departments of Islamic education in universities in the Kingdom of Saudi Arabia, and to reveal the factors affecting the attitudes of researchers in universities in the Kingdom of Saudi Arabia towards future studies in the departments of Islamic education, with the presentation of a suggested proposal according to the scenario style.
The study method: The researcher used the mixed curriculum using exploratory sequential design.
The study tools: The researcher used the interview tool to reveal the reality of future studies, and the questionnaire to know the factors affecting the researchers' attitudes towards it and the scenario style in building the suggested proposal.
The research sample: the study sample consisted of faculty members in performing the interview and their number was (10) faculty members and the study sample consisted of faculty members and graduate students in Islamic education departments in Saudi universities, which amounted to (44) teaching members and (174) students in postgraduate studies.
The study results: The study reached number of results, the most important of them are:
1. The lack of future studies in the departments of Islamic education, the many difficulties that it faces, and the weak academic and researchers' attitudes towards them.
2. The subjective, academic, social and cultural factors influence the researchers' attitudes towards future studies from the faculty members and graduate students in the departments of Islamic education point of view with an acceptable degree.
3. The ambiguity of the fields that fall under the field of future studies is the most subjective factor affecting the researchers' attitudes towards future studies from the faculty members' opinions in the departments of Islamic education.
The most prominent recommendations and proposals:
1. Establishing a center for future studies in the Saudi universities.
2. Conducting a scientific study on the future challenges of Islamic education using the Delphi method.